Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

@Monstermom Nu har jag inte orkat läsa hela ditt inlägg än :p Och jag har inte läst på, men uppfattar det som att föräldrarna var de som pushade på att få boken publicerad? Jag tycker nog att visst ansvar hamnar på de då. En 15 åring gör väl inte sin "hemläxa", t.ex. det här med att ha råd med ko, två hästar, men inte gris. Jag vet ju hur mina noveller såg ut när jag var 15 liksom :p Och även 19 för den delen.

Han var dock runt 25-27 (tror jag) när sista boken publicerades, och den är ju inte bättre än föregångarna. Samtidig kanske man behöver fortsätta på samma sätt om man skriver en serie? Blir ju konstigt för läsaren om boken (språket t.ex.) plötsligt förändras.

Eftersom buke strular och bokstäver försvinner hela tiden när jag skriver, orkar jag inte mer än såhär just nu :p

Nämen!? Har du inte läst hela mitt nervsammanbrott!? :cautious:
Vi är ju här för att läsa ju!!! :rage:
;) :p

Vad gäller exakt hur gammal han var, vad som publicerades när & hur, etc, så går jag helt på vad du och @Blacksmithfarm skrivit här i tråden, så jag har ingen egen koll utan litar (... :cautious:) på er. Det stämmer säkert att föräldrarna var ansvariga för att boken publicerades, men oavsett så är det ju vi läsare som får lida av resultatet (medan jag misstänker att de allihop skrattar hela vägen till banken ;)). Om det är så att han inte utvecklats alls under dessa år som författare skulle jag snarare tro att det är för att han just inte utvecklats, än för att det är ett avsiktligt val att fortsätta skriva lika horribelt som han gjorde när han var 15. Nu kommer säkert någon att tycka att jag låter bitter och avundsjuk eller något, men here goes: jag tror att för att boken/serien blev en stor framgång så har han fastnat i sin omogna stil och fått den bekräftad och befäst - jag vore mäkta förvånad om han själv kan se bristerna. Med det menar jag inte att "äkta konstnärer måste lida" eller liknande dumheter! Jag är inte anti att läsa - och gilla - framgångsrika författare, alls! Jag tror bara att i specifikt det här fallet har inte framgången främjat en god utveckling... (Med gigantisk reservation för att jag inte ens öppnat de senare böckerna!)

Vad gäller att ändra språk/stil/ton efter vägen så ser jag inga problem alls med det faktiskt. För en skicklig författare är språket ett verktyg - så gott som det enda verktyg de har. Faktum är att jag nog vill ändra det till att för alla författare är språket deras verktyg, men en skicklig författare kan använda det med god effekt (Paolini tror jag använder en tå och ett öra för att hålla i sitt verktyg...). Så (och nu spånar jag hejvilt och det är såklart inte den enda eller ens förmodligen någon av de bästa lösningarna, men det är ett exempel iaf) i specifikt Eragonfallet hade en författare med talang (och insikt) kunnat utveckla språket i takt med utvecklingen av Eragon. Om vi tänker oss att Eragon mognar i bok efter bok, skulle språket kunna spegla den utvecklingen. För att tydliggöra att det är en avsiktlig teknik kan författaren välja att variera språket i scener där läsaren ges ett annat perspektiv på Eragon (om han tex kommer till en ny plats och träffar på en äldre person som inte blir särskilt impad av den lille snorvalpen, kan scener som beskriver den äldre karaktären också spegla ett mognare språk och tankesätt), och även förändra språket specifikt i beskrivningar av omgivningen (eftersom den är neutral och inte har en personlighet som speglas i språket). Då får man en naturlig, gradvis utveckling mot ett bättre språk, som inte bara "går att smyga förbi obemärkt" utan som faktiskt tillför ett element till berättelsen.

En bra författare använder sig av språket på (ungefär! :p:rofl:) det sättet; varierar hur målande beskrivningar hen använder för att ange rätt ton (löjets skimmer? cynism? hotfullhet? osv) utan att behöva göra det uttalat i texten; ger varje karaktär en egen språkstil i dialogerna; varierar längden på meningarna för att stressa/lugna ner; skapar associationer och obemärkta finurligheter som tillsammans skapar en oväntad helhet... Osv. En bra författare låter också berättelsen styra vad som ska med och vad som ska utelämnas - Eragon hade mått bra av att författaren fått bekanta sig med principen "Kill your darlings" också, fast då hade väl å andra sidan ca 95% gått åt. Inte för att det varit någon förlust...

Jag lovar, jag är inte någon bitter aspirerande författare! :o:p Jag är heller inte ett dugg missunsam andras framgång! Jag bara... Den här boken suger, hörni! :eek: Visste ni det? :confused: Är det nån som har nämnt det för er? :angel:
 
@Monstermom Jag tycker inte boken/böckerna är så hemska som du vill påskina (eller som du tycker då), men det kan väl tänkas vara för att jag inte är så brydd över att regelboken ska följas, jag reagerar inte över ens hälften av det du och Mammas reagerat på.

Jag läser och lever mig in i boken helt och hållet. Jag tror inte ens jag läser varje ord, utan flyter med i texten bara. Jag reagerar inte så mycket på språkbristningar, mer än att jag reagerat på de oändliga liknelserna osv.

För mig är fantasy fantasy, och vad är det för fråga hur Saphira kunde veta att hon föddes som en hona? Jag vet inte, jag tycker inte sådana frågor är så relevanta. För mig är det lite lätt överdrivet att bryta ner allt i texten.

Så nä, jag reagerar inte så mycket. Jag lever mig bara in i storyn, som jag förövrigt hade tyckt varit okej eller t.om. bra med vissa ändringar.
Däremot så tog jag en paus från Eragon på några år, mellan tredje och fjärde boken. Jag köpte (eller fick snarare) ändå fjärde boken, men det har tagit mig 1,5 år att ens vilja läsa den. Dock inte pga. de språkliga bristerna eller halvtama karaktärerna, utan för att det är samma händelser i hela boken. Serien handlar förvisso om att förinta den elaka kungen Galbatorix, men det är en enda lång krigs- och "du måste lära dig detta Eragon"-bok. Och det är så tråkigt.

Sagan om ringen var betydligt mer händelserik, och Harry Potter som även den serien handlade om att förinta en ondska. Det blir bara så mycket av samma, och det är det som främst stör mig i Eragon.

För den sakens skull har jag inga problem att läsa den, men det är ingen favoritserie direkt.

@Mammas Du skrev att du ville läsa den för alla bra citat du läst? Så vad tycker du? :p
 
En bra författare använder sig av språket på (ungefär! :p:rofl:) det sättet; varierar hur målande beskrivningar hen använder för att ange rätt ton (löjets skimmer? cynism? hotfullhet? osv) utan att behöva göra det uttalat i texten; ger varje karaktär en egen språkstil i dialogerna; varierar längden på meningarna för att stressa/lugna ner; skapar associationer och obemärkta finurligheter som tillsammans skapar en oväntad helhet... Osv. En bra författare låter också berättelsen styra vad som ska med och vad som ska utelämnas - Eragon hade mått bra av att författaren fått bekanta sig med principen "Kill your darlings" också, fast då hade väl å andra sidan ca 95% gått åt. Inte för att det varit någon förlust...

Nu har jag gått och muttrat irriterat för mig själv halva hundrundan, så: jag måste rätta mig själv här! En bra författare måste inte alls använda språket som jag skrev! Däremot måste de kunna använda sig av det om de skulle vilja, men andra stilistiska val är självklart OK! :o:o:o

Dessutom måste jag be om ursäkt för min märkliga svengelska här och där - eftersom jag läser boken på engelska blir det att jag tänker på engelska när jag skriver och så översätter jag "i fingrarna" - så det blir liksom inte så bra alla gånger... :banghead:
Hoppas det är begripligt i alla fall.

@Monstermom Jag tycker inte boken/böckerna är så hemska som du vill påskina (eller som du tycker då), men det kan väl tänkas vara för att jag inte är så brydd över att regelboken ska följas, jag reagerar inte över ens hälften av det du och Mammas reagerat på.

Jag läser och lever mig in i boken helt och hållet. Jag tror inte ens jag läser varje ord, utan flyter med i texten bara. Jag reagerar inte så mycket på språkbristningar, mer än att jag reagerat på de oändliga liknelserna osv.

För mig är fantasy fantasy, och vad är det för fråga hur Saphira kunde veta att hon föddes som en hona? Jag vet inte, jag tycker inte sådana frågor är så relevanta. För mig är det lite lätt överdrivet att bryta ner allt i texten.

Så nä, jag reagerar inte så mycket. Jag lever mig bara in i storyn, som jag förövrigt hade tyckt varit okej eller t.om. bra med vissa ändringar.
Däremot så tog jag en paus från Eragon på några år, mellan tredje och fjärde boken. Jag köpte (eller fick snarare) ändå fjärde boken, men det har tagit mig 1,5 år att ens vilja läsa den. Dock inte pga. de språkliga bristerna eller halvtama karaktärerna, utan för att det är samma händelser i hela boken. Serien handlar förvisso om att förinta den elaka kungen Galbatorix, men det är en enda lång krigs- och "du måste lära dig detta Eragon"-bok. Och det är så tråkigt.

Sagan om ringen var betydligt mer händelserik, och Harry Potter som även den serien handlade om att förinta en ondska. Det blir bara så mycket av samma, och det är det som främst stör mig i Eragon.

För den sakens skull har jag inga problem att läsa den, men det är ingen favoritserie direkt.

@Mammas Du skrev att du ville läsa den för alla bra citat du läst? Så vad tycker du? :p

Jag tycker väl inte att jag är fokuserad på att regelboken måste följas egentligen. Däremot är boken genomgående en usel läsupplevelse för mig, och jag ser svaren på varför den är dålig genom att jämföra med "hur det borde vara", kanske. Jag började som sagt läsa den här boken med förväntan, jag trodde det skulle bli kul, så jag var alls inte ute efter att sitta och "rätta" den på något vis. Jag skulle gärna leva mig in i den - det gör jag ofta när jag läser - men det går helt enkelt inte...

Vad gäller att fantasy ska vara fantasy så jo, visst håller jag med - men kanske inte på det sätt du menar! :p För mig får bra fantasy gärna sätta upp helt egna regler och bryta nya vägar - och bra fantasy gör just det - men det måste följa sin egen logik åtminstone. Vad jag hatar med dålig fantasy är när författaren använder fantasyursäkten för att tvinga berättelsen att göra som hen känner för för stunden,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, - typ "hoppsan, nu behöver hjälten kunna springa uppför väggar, så *tjoff* nu kan han det - trots att i förra kapitlet behövde han bli hindrad av en vägg så då kunde han inte". Abra-kadabrafantasy. Sådetsåfantasy. För mig är det helt och hållet latheter från författarens sida. Vad gäller Saphira och vad hon vet så är biten om att hon är en hon bara en liten bit av det (för mig i alla fall), det stora problemet är att hon är nyckläckt och allvetande på en gång, vet vissa saker när det passar författaren ("jag behöver ett drak-freakout här, så *abra-kadabra* nu vet drakar vad ra'zacer(?) är för något om nån nämner svarta kläder!") och är totalt ny i världen när det passar bättee ("hon är ju så ung så hon har bara sett en enda människa förut!"). Det är totalt, genomskinligt nonsens för mig, det handlar helt enkelt om att författaren behöver att saker i världen ska vara på ett visst sätt för han har bestämt sig för en viss scen/händelse, så då *abra-kadabra*r han...

Och det är samma sak (misstänker jag) i det du beskriver som ett problem i senare böcker (och som jag tycker är tydligt redan nu i Eragon), att det bara händer saker om och om igen. För att en berättelse ska fungera måste det finnas en "motor", ett grundelement i berättelsen som driver den framåt och motiverar karaktärerna. (Du nämner själv Sagan om ringen, där "motorn" är ringen som driver händelserna och motiverar karaktärerna. Det är en fantastiskt bra berättelse som inte många kan nå upp till, men den grundläggande principen att det behövs ett obevekligt driv som inte kan påverkas av vare sig karaktärer eller författare när det väl startats är absolut, och finns i typ närmsta Harlequinbok...) Det saknas helt i Eragon, det är bara scen efter scen som författaren staplar upp. Det finns inget naturligt driv. Inget händer för att, det bara händer. Ingen gör nåt för att heller. Annat än för att författaren kände för det. För mig är det över huvud taget inte en berättelse, det är bara pladdriga fantasier.

Jag försöker absolut inte ta ifrån dig "rätten" att gilla boken! Jag är inte ute efter att förminska dig på något sätt! Jag vet att det kan kännas personligt ibland när någon attackerar något man själv gillar, men det är verkligen inte så jag menar det, OK? En snabb titt på internet säger mig att majoriteten håller med dig, dessutom. ;)

Men för mig har boken inga försonande drag alls. Det är långt ifrån bara språket som stör mig, det är allt.

@Monstermom
Jag vill bara säga: vad var det jag sa?! :D

Du borde sagt det högre! :rage:
 
Nackdelen med att lyssna på en bok är ju att jag tonar ut om det inte är nog intressant. Vilket tydligen har gjort att jag helt har missat detta med boskap och skörd osv. Och beskrivningar hör jag inte heller för då slutar jag lyssna.
Mitt största problem är rösten han gör till draken, den är jättestörig men har ju inget med boken att göra. Mitt andra problem är att Eragon är en tramsig unge och att en tramig unge ska vara en sån stor drakryttare liksom. Annars är den väl lite lätt underhållande fast jag har typ 6 timmars lyssnande kvar.

Alltså, jag tonar ut den helt när jag läser den också, så det är inte säkert det är för att det är en ljudbok! :p

Och att du inte lagt märke till detaljerna som jag retat upp mig så mycket på har nog mer att göra med att jag blir... kanske lite petig när jag blir irriterad... än att dessa detaljer på något sätt är avgörande. Så om du läser vad jag skriver och tänker att du missat massor, så nä. Så är det nog inte. ;)
Men jag håller med dig om Eragon! :D
 
@Blacksmithfarm Han var 19 när boken publicerades, 15 när han började skriva på den. Det är ju rätt ungt.

Jag reagerar inte heller så mycket som Mammas och Monstermom. Fantasy är fantasy, även om även jag tycker att man ska hålla sig till vissa regler inom den kategorin också.

Aha, ok det är ju lite skillnad...

Och det är samma sak (misstänker jag) i det du beskriver som ett problem i senare böcker (och som jag tycker är tydligt redan nu i Eragon), att det bara händer saker om och om igen. För att en berättelse ska fungera måste det finnas en "motor", ett grundelement i berättelsen som driver den framåt och motiverar karaktärerna. (Du nämner själv Sagan om ringen, där "motorn" är ringen som driver händelserna och motiverar karaktärerna. Det är en fantastiskt bra berättelse som inte många kan nå upp till, men den grundläggande principen att det behövs ett obevekligt driv som inte kan påverkas av vare sig karaktärer eller författare när det väl startats är absolut, och finns i typ närmsta Harlequinbok...) Det saknas helt i Eragon, det är bara scen efter scen som författaren staplar upp. Det finns inget naturligt driv. Inget händer för att, det bara händer. Ingen gör nåt för att heller. Annat än för att författaren kände för det. För mig är det över huvud taget inte en berättelse, det är bara pladdriga fantasier.

Jag försöker absolut inte ta ifrån dig "rätten" att gilla boken! Jag är inte ute efter att förminska dig på något sätt! Jag vet att det kan kännas personligt ibland när någon attackerar något man själv gillar, men det är verkligen inte så jag menar det, OK? En snabb titt på internet säger mig att majoriteten håller med dig, dessutom. ;)

Men för mig har boken inga försonande drag alls. Det är långt ifrån bara språket som stör mig, det är allt.

Jag håller med om "motorn i historien". Jag har inte läst hela serien (än). Men jag saknar nog ändå känslan av att det finns "regler" som författaren satt upp för välden denne skriver om.

Jag brukar tycka att jag är dålig på att räkna ut saker, att se samband (visar sig kanske tydligast i deckar-genren) och därför har jag lagt mig till med att låta saker passera även om jag tycker att det inte går ihop för "det kommer att redas ut till slut". Jag har även en tendens att inte ibland bygga min version av bokens värld om jag inte får ihop det författaren skrivit. När saker och ting sedan inte går ihop (som till exempel hur långt det är mellan deras hus/gård och byn) så antar jag att det är jag som tänkt fel.
Sedan tror jag också att det spelar in att jag hade sett filmen först och började läsa med inställning att boken skulle vara bättre (och eftersom de måste ta bort en del för att få till en film av en bok, så följer den inte boken fullt ut...)
 
@Monstermom Om jag skrivit att jag gillar boken så är det mer menat som att jag inte haft några större problem att läsa den. Nu var det flera år sedan jag läste Eragon, så jag kommer inte ihåg vad jag tyckte och tänkte om den. Jag vill minnas att jag tyckte den var bra, för jag läste gladeligen tvåan och trean. Den fjärde var inte skriven (eller publicerad) vid det tillfället, så jag väntade. Läste en massa andra böcker, fick mer krav på språket och andra faktorer. Och när jag fick fjärde boken som sagt så ville jag inte börja läsa den först. Jag satt och bläddrade i den och kände att den inte var något jag ville läsa. Så då fick den stå i bokhyllan 1,5 år innan jag nu kände att jag ändå bör läsa den. Om inte annat för att läsa slutet av serien. Och visst, jag reagerar inte med någon stor bitterhet över språk och karaktärer etc, även om jag stör mig mer nu än förr. Jag kan läsa den och försvinna in i historien även om jag tycker boken är sådär.

Nej, jag skulle inte beskriva fjärde boken som bra. Jag skulle antagligen inte gillat de andra tre böckerna om jag velat läsa om dom nu heller. Grundstoryn tycker jag dock är helt okej.

Och visst, desto mer ni kritiserar böckerna, ju mer känner jag att jag också saknar vissa detaljer. Jag kommer definitivt inte läsa något annat av den här författaren. Skulle tro att han skriver på liknande sätt i alla böcker, att han helt enkelt är "han". Som du säger har han säkert fått en massa positiv feedback av andra, och är kanske inte medveten om bristerna.

Jag stör mig på rätt mycket i fjärde boken. Hade jag stört mig såhär mycket även på första boken så vet jag inte om jag läst den. Och då är det inte ens något i jämförelse med hur mycket du avskyr boken.

Men på något sätt, även om jag tycker det är trist här och var, karaktärerna är tunna och språket är sådär. Så har jag nog ändå gillat den här boken mycket, mycket mer än storsuccén Twilight. :p

Fast jag föredrar klart böcker med mer driv och allt det där.
 
Men på något sätt, även om jag tycker det är trist här och var, karaktärerna är tunna och språket är sådär. Så har jag nog ändå gillat den här boken mycket, mycket mer än storsuccén Twilight. :p

... Nu ska vi ta det det lilla lugna här, tycker jag! :eek:
Jämföra harmlösa klantskallar med iskalla brottslingar på det där sättet. Vart är världen på väg egentligen? :mad:

Eragon må vara en usel bok i grund och botten (enligt mig då :p), men den är inte ett hot mot mänskligheten som vissa andra... Huvva!
 
Jag har tillbringat natten med KJ. Hur går det för er @Snurrfian och @tanten ? Jag har inte riktigt hunnit klart, men fortsätter under morgonen och ikväll. När sätter vi nästa datum? Jag kommer förmodligen att ha lite svårt att läsa mellan onsdag-måndag, så ser gärna diskussion under nästa vecka om det fungerar för er? Kanske kapitel 3, 4, 5 (tom sida 228) till dess? Eller ska vi ta kapitel 6 också?

Jag är inte jätteimponerad. Något i språket stör mig, det blir inget flow utan jag stannar upp och kollar om det jag missat är något viktigt eller om det bara är någon tidskrift eller namn som kommer göra ett snabbt instick. Alltså jag vet att en biografi inte är ett skönlitterärt verk, men jag hade uppskattat att det inte var så stolpigt. Det är liksom mest fakta staplat på varandra, och det gör det svårt att komma in i det. Jag förstår att Burman vill ha med citat osv, men det känns som att det hade kunnat göras på ett mer läsvänligt och flytande sätt.
 
Jag har tillbringat natten med KJ. Hur går det för er @Snurrfian och @tanten ? Jag har inte riktigt hunnit klart, men fortsätter under morgonen och ikväll. När sätter vi nästa datum? Jag kommer förmodligen att ha lite svårt att läsa mellan onsdag-måndag, så ser gärna diskussion under nästa vecka om det fungerar för er? Kanske kapitel 3, 4, 5 (tom sida 228) till dess? Eller ska vi ta kapitel 6 också?

Jag är inte jätteimponerad. Något i språket stör mig, det blir inget flow utan jag stannar upp och kollar om det jag missat är något viktigt eller om det bara är någon tidskrift eller namn som kommer göra ett snabbt instick. Alltså jag vet att en biografi inte är ett skönlitterärt verk, men jag hade uppskattat att det inte var så stolpigt. Det är liksom mest fakta staplat på varandra, och det gör det svårt att komma in i det. Jag förstår att Burman vill ha med citat osv, men det känns som att det hade kunnat göras på ett mer läsvänligt och flytande sätt.
Gah! Min lugna midsommar försvann helt i en enda röra och jag har bara hunnit börja på K.J. Tar nya tag ikväll om jag orkar. Läser ikapp er andra så bestäm ni när det är dags för nästa omgång sidor. Sid 228 till nästa vecka är OK med mig
 
@tanten Ja, nu är du här, funderade över vart du tagit vägen. :) Ingen fara på taket, stressa inte för vår skull. :) Det ska ju vara trevligt att läsa. :)
 
Jag har tillbringat natten med KJ. Hur går det för er @Snurrfian och @tanten ? Jag har inte riktigt hunnit klart, men fortsätter under morgonen och ikväll. När sätter vi nästa datum? Jag kommer förmodligen att ha lite svårt att läsa mellan onsdag-måndag, så ser gärna diskussion under nästa vecka om det fungerar för er? Kanske kapitel 3, 4, 5 (tom sida 228) till dess? Eller ska vi ta kapitel 6 också?

Jag är inte jätteimponerad. Något i språket stör mig, det blir inget flow utan jag stannar upp och kollar om det jag missat är något viktigt eller om det bara är någon tidskrift eller namn som kommer göra ett snabbt instick. Alltså jag vet att en biografi inte är ett skönlitterärt verk, men jag hade uppskattat att det inte var så stolpigt. Det är liksom mest fakta staplat på varandra, och det gör det svårt att komma in i det. Jag förstår att Burman vill ha med citat osv, men det känns som att det hade kunnat göras på ett mer läsvänligt och flytande sätt.

228 låter bra! :up: Dottern har snott Eragon av mig så den kommer jag inte åt att läsa alls... :rage: Men jag har ju inte kunnat låta bli att läsa spoilerserna så jag vet inte om jag ska läsa den heller.. ;)

Skönt att läsa att jag inte är den enda som har problem med språket, jag tar min bok på engelska för att koppla av emellan åt, jag som inte har vågar läsa engelska tidigare... Jag skulle som sagt vilja veta mer hur det var att vara kvinna och student, istället för alla dessa utläggningar om deras relationer med varandra och kärlekslivet, det är väl inte kärlekslivet som har gjort KJ känd? Sen känns hon som en bortskämd skitunge emellanåt också och rätt elak...
 
@tanten Ja, nu är du här, funderade över vart du tagit vägen. :) Ingen fara på taket, stressa inte för vår skull. :) Det ska ju vara trevligt att läsa. :)

... Verkligen??? O_o

228 låter bra! :up: Dottern har snott Eragon av mig så den kommer jag inte åt att läsa alls... :rage: Men jag har ju inte kunnat låta bli att läsa spoilerserna så jag vet inte om jag ska läsa den heller.. ;)

Skönt att läsa att jag inte är den enda som har problem med språket, jag tar min bok på engelska för att koppla av emellan åt, jag som inte har vågar läsa engelska tidigare... Jag skulle som sagt vilja veta mer hur det var att vara kvinna och student, istället för alla dessa utläggningar om deras relationer med varandra och kärlekslivet, det är väl inte kärlekslivet som har gjort KJ känd? Sen känns hon som en bortskämd skitunge emellanåt också och rätt elak...

Haha, jag gör detsamma med era spoilers om KJ! :D
 
Igår så var det någon del som jag tänkte at det här ska jag komma ihåg och ta upp i tråden men det gled visst ur min hjärna lika fort. Så det är ju verkligen ingen bok som fastnar men jag tycker ändå att den är ganska underhållande, det är liksom en komedi.
Jo, just det, undrar om det var den delen där draken vart sur för att Eragon inte red henne. Hela den delen kändes så konstig.
Och så är Eragon helt plötsligt en fantastisk magiker också men han bara gnäller. Osympatisk unge det där.
 
Glider in i tråden bara en vecka sen till DL :angel:.

Jag är ofta en väldigt tacksam läsare i och med att jag in i det längsta ser det positiva hos böckerna och koncentrerar mig på det, men Monstermoms (underbara :bow:) inlägg gjorde att det var svårt att läsa Eragon utan att se bristerna. Jag är rätt ok med språket även om det visst kan bli lite tradigt om man tänker på det, och jag reagerar inte på tex Eragons brist på problem med att ta sig fram över Ryggraden (jag föreställer mig att det är något magiskt med platsen som gör att vissa får problem men inte andra alternativt att det är enklare att ta sig fram för en ensam pojke än en hel armé). Däremot så har ni ju alldeles rätt i att Eragon är en osympatisk snorunge :meh:. Och vad var egentligen grejen med att han behövde köttet nuuu genast, och därmed rättfärdigade att han skulle tvinga till sig att få köpa fastän han inte hade pengar eller någonting annat som säljaren ville ha? Och så är det säljaren som framställs som den osympatiska :confused:.
Näe, jag känner faktiskt att det här är en bok som jag inte måste läsa färdigt, även om jag nog ska ge den några sidor till. Jag läste första och andra boken för en 6-8 år sedan och var inte särskilt imponerad - jag läste ju inte ens färdigt serien, vilket jag annars brukar försöka göra - men eftersom jag har flera kompisar med i övrigt bra boksmak som älskar Eragon tänkte jag att jag skulle ge den en chans till nu när jag är äldre och klokare. Dock börjar jag undra om jag kanske snarare skulle ha varit lite yngre.
 
Nääääää, hörni... :o

Jag får helt enkelt komma fram med sanningen, finns ingen väg runt: jag är en svag människa! Jag står faktiskt inte ut. Jag har tagit mig knappt halvvägs genom Eragon (genom att hålla för näsan och simma för livet typ - jag har inte precis ansträngt mig att fokusera...), och jag kan bara konstatera att jag kommer att dö i nåt slags raserianfall nästa gång jag plockar upp boken.

HAN ÄR EN GNÄLLIG, BLÅST SKITUNGE!

Jag ger mig. På första boken... :banghead:

Just nu håller jag på och läser Emma (för att... @Blacksmithfarm made me do it! :angel:), men sen får det bli nya friska tag! Vad blir det härnäst, var det Guillou eller nåt?

Stor ursäkt till alla ni som kämpat längre än jag lyckats med, men som sagt: svag människa.
(och väldigt dålig bok...)
 
Jag får passa på att tacka dig @Monstermom för att du har förstört min upplevelse att läsa serien. Jag är som Vira, en väldigt tacksam läsare. Men nu klarar jag knappt av att läsa den fjärde boken. Så tack till dig för att du har gjort det i princip omöjligt för mig att läsa klart seriens sista bok. Jag har typ en halv bok kvar. Hurra för dig.

Ja, jag är måhända lite ironisk :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp