En
bra författare använder sig av språket på (ungefär!

) det sättet; varierar hur målande beskrivningar hen använder för att ange rätt ton (löjets skimmer? cynism? hotfullhet? osv)
utan att behöva göra det uttalat i texten; ger varje karaktär en egen språkstil i dialogerna; varierar längden på meningarna för att stressa/lugna ner; skapar associationer och obemärkta finurligheter som tillsammans skapar en oväntad helhet... Osv. En bra författare låter också berättelsen styra vad som ska med och vad som ska utelämnas - Eragon hade mått bra av att författaren fått bekanta sig med principen "
Kill your darlings" också, fast då hade väl å andra sidan ca 95% gått åt. Inte för att det varit någon förlust...
Nu har jag gått och muttrat irriterat för mig själv halva hundrundan, så: jag måste rätta mig själv här! En bra författare måste inte
alls använda språket som jag skrev! Däremot måste de kunna använda sig av det om de skulle vilja, men andra stilistiska val är
självklart OK!

Dessutom måste jag be om ursäkt för min märkliga svengelska här och där - eftersom jag läser boken på engelska blir det att jag tänker på engelska när jag skriver och så översätter jag "i fingrarna" - så det blir liksom inte så bra alla gånger...

Hoppas det är begripligt i alla fall.
@Monstermom Jag tycker inte boken/böckerna är så hemska som du vill påskina (eller som du tycker då), men det kan väl tänkas vara för att jag inte är så brydd över att regelboken ska följas, jag reagerar inte över ens hälften av det du och Mammas reagerat på.
Jag läser och lever mig in i boken helt och hållet. Jag tror inte ens jag läser varje ord, utan flyter med i texten bara. Jag reagerar inte så mycket på språkbristningar, mer än att jag reagerat på de oändliga liknelserna osv.
För mig är fantasy fantasy, och vad är det för fråga hur Saphira kunde veta att hon föddes som en hona? Jag vet inte, jag tycker inte sådana frågor är så relevanta. För mig är det lite lätt överdrivet att bryta ner allt i texten.
Så nä, jag reagerar inte så mycket. Jag lever mig bara in i storyn, som jag förövrigt hade tyckt varit okej eller t.om. bra med vissa ändringar.
Däremot så tog jag en paus från Eragon på några år, mellan tredje och fjärde boken. Jag köpte (eller fick snarare) ändå fjärde boken, men det har tagit mig 1,5 år att ens vilja läsa den. Dock inte pga. de språkliga bristerna eller halvtama karaktärerna, utan för att det är samma händelser i hela boken. Serien handlar förvisso om att förinta den elaka kungen Galbatorix, men det är en enda lång krigs- och "du måste lära dig detta Eragon"-bok. Och det är så tråkigt.
Sagan om ringen var betydligt mer händelserik, och Harry Potter som även den serien handlade om att förinta en ondska. Det blir bara så mycket av samma, och det är det som främst stör mig i Eragon.
För den sakens skull har jag inga problem att läsa den, men det är ingen favoritserie direkt.
@Mammas Du skrev att du ville läsa den för alla bra citat du läst? Så vad tycker du?
Jag tycker väl inte att jag är fokuserad på att regelboken måste följas egentligen. Däremot är boken genomgående en usel läsupplevelse för mig, och jag ser svaren på
varför den är dålig genom att jämföra med "hur det borde vara", kanske. Jag började som sagt läsa den här boken med förväntan, jag trodde det skulle bli kul, så jag var alls inte ute efter att sitta och "rätta" den på något vis. Jag skulle
gärna leva mig in i den - det gör jag ofta när jag läser - men det går helt enkelt inte...
Vad gäller att fantasy ska vara fantasy så jo, visst håller jag med - men kanske inte på det sätt du menar!

För mig får bra fantasy gärna sätta upp helt egna regler och bryta nya vägar - och bra fantasy gör just det - men det måste följa sin egen logik åtminstone. Vad jag
hatar med dålig fantasy är när författaren använder fantasyursäkten för att tvinga berättelsen att göra som hen känner för för stunden,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, - typ "hoppsan, nu behöver hjälten kunna springa uppför väggar, så *tjoff* nu kan han det - trots att i förra kapitlet behövde han bli hindrad av en vägg så då kunde han inte". Abra-kadabrafantasy. Sådetsåfantasy. För mig är det helt och hållet latheter från författarens sida. Vad gäller Saphira och vad hon vet så är biten om att hon är en hon bara en liten bit av det (för mig i alla fall), det stora problemet är att hon är nyckläckt och allvetande på en gång, vet vissa saker när det passar författaren ("jag behöver ett drak-freakout här, så *abra-kadabra* nu vet drakar vad ra'zacer(?) är för något om nån nämner svarta kläder!") och är totalt ny i världen när det passar bättee ("hon är ju så ung så hon har bara sett en enda människa förut!"). Det är totalt, genomskinligt nonsens för mig, det handlar helt enkelt om att författaren behöver att saker i världen ska vara på ett visst sätt för han har bestämt sig för en viss scen/händelse, så då *abra-kadabra*r han...
Och det är samma sak (misstänker jag) i det du beskriver som ett problem i senare böcker (och som jag tycker är tydligt redan nu i Eragon), att det bara händer saker om och om igen. För att en berättelse ska fungera måste det finnas en "motor", ett grundelement i berättelsen som driver den framåt och motiverar karaktärerna. (Du nämner själv Sagan om ringen, där "motorn" är ringen som driver händelserna och motiverar karaktärerna. Det är en fantastiskt bra berättelse som inte många kan nå upp till, men den grundläggande principen att det behövs ett obevekligt driv som inte kan påverkas av vare sig karaktärer eller författare när det väl startats är absolut, och finns i typ närmsta Harlequinbok...) Det saknas helt i Eragon, det är bara scen efter scen som författaren staplar upp. Det finns inget naturligt driv. Inget händer
för att, det bara händer. Ingen gör nåt
för att heller. Annat än för att författaren kände för det. För mig är det över huvud taget inte en berättelse, det är bara pladdriga fantasier.
Jag försöker
absolut inte ta ifrån dig "rätten" att gilla boken! Jag är inte ute efter att förminska dig på något sätt! Jag vet att det kan kännas personligt ibland när någon attackerar något man själv gillar, men det är verkligen inte så jag menar det, OK? En snabb titt på internet säger mig att majoriteten håller med dig, dessutom.
Men
för mig har boken inga försonande drag alls. Det är långt ifrån bara språket som stör mig, det är
allt.
@Monstermom
Jag vill bara säga: vad var det jag sa?!
Du borde sagt det högre!