@Monstermom Har du skrivit denna? Obs! Spoiler på Eragon!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Monstermom Har du skrivit denna? Obs! Spoiler på Eragon!
Honestly, this whole ridiculous scene makes ABSOLUTELY no sense.
He wore a goatee, held himself with ease , and seemed to regard the rest of the world with slight contempt.
säg hej till littlefinger?
och draken har samma ådremönster som ägget. Jag känner igen det här! Vad kan det vara... Ah juuuuste, daenerys drakar!
Någon annan som hittar got i eragon?
@Monstermom Sorry för GOT-spoilern!
Jag förstår att det är ett dramaturgiskt knep för att få in en predikan i boken, men vilken förälder undlåter att diskutera värderingar med sina barn för att sedan dra en harang när de flyttar?
Jag är verkligen inte överens med språket. Det gör att jag noterar alla småsaker också. Men ja, sedan håller jag med @Monstermom om att Eragon inte är speciellt sympatisk. Är det meningen att vi ska tycka om honom? Och beteendet mot hans kusin är ju rent hemskt, hans kusin är bara inte lika mycket ett barn fortfarande och vill ut i vuxenlivet. Alltså givetvis är det tråkigt när någon en älskar följer sitt liv och sina önskningar istället för att stanna kvar i ens invanda liv, men det berättigar inte att man beter sig som han gör. Det kanske ska leda upp till att han växer som människa men tja, just nu känner jag inte med honom.
Ja, den scenen (/scenerna) är verkligen ett bra exempel på vilken skitstövel Eragon är! Och hur fruktansvärt blåst han måste vara! Nähä, tänker du gifta dig!? Med hon den där flickan i byn du har ett seriöst förhållande med, och haft ett bra tag!? DETTA ÄR EN BLIxT FRÅN KLAR HIMMEL - OCH ETT FÖRRÄDERI MOT MIG!!! MIG! MIG! MIG! JAAAAAAAG! EGO! ... Vilken liten skitunge. Och så vandrar han in i skogen och vrålar åt draken och slår på marken - som en treåring som inte fick som han ville... Och sen tjurar det lilla aset ända tills kusinen ska åka - och blir förvånad att upptäcka att det tydligen vuxit fram ett avstånd mellan dem!?
(Och ingen (större ) fara med GOTspoilers, de finns bra nog överallt numer och det är ju framförallt mitt eget fel att jag ligger så långt efter! )
Okej, vi måste prata om den kvinnliga närvaron.
Hittills känns det som att de enda kvinnliga karaktärerna fått vara kvinnor för att de behöver vara kvinnor enligt heteronormativiteten. Alltså Katrine är kvinna, för att Roran eller vad han heter ska ha en kvinna att gusha över. Saphire är en kvinna (hona?), men Eragon kan inte ens förstå det förrän efter ett LÅNGT tag när han kommer på det. Och inte för att vara sådan, jag är ju faktist inte drakexpert, men hur vet Saphira att hon är en hona? Det är ju inte som att hon har haft kontakt med andra som kan berätta det för henne? Och ja, annars har vi Elaine, som fick vara med för att hon är Horsts fru. Annars är alla kvinnor döda eller inte kvinnor. Dessutom har hans egen mamma lämnat honom, vilket han belastar henne för. Alltså är det bara jag som tycker att kvinnosynen så här långt är sådär? (Hans mamma kommer ju att ha ett hedervärt skäl till att överge honom, men det fattar ju inte han ännu.)
Ja men eller hur? Va, om jag är otrevlig vill folk inte vara med mig längre, va?
Sorry! Men den första är ju iaf ingen spoiler som så! Och fortsätt, böckerna är riktigt bra. Är på typ tredje och känner att jag måste läsa den fjärde boken SNART så jag kan hänga på tumblr utan att få hjärtsnörp så snart det kommer GOT-klipp.
Alltså, jag läste lite med inställningen att "han var ju så ung när han skrev", för det hade jag fått för mig att jag hört någonstans.
Men nu kollade jag upp det, han var 19 när Eragon gavs ut. Frågan är hur det gått om inte hans familj gett ut boken först...
Tycker inte det är fel att ha "egna/annorlunda regler" för sin fantasy-värld, men det behöver framgå vilka de reglerna är. Ex, Safira har sina förfäders minnen, men de kommer till henne gradvis efterhand hon växer - om det nu är så det är tänkt.
Sedan har jag inte läst så jättemycket fantasy som jag kan jämföra med, och det kan kanske spela in i att jag inte reagerar lika mycket. (och jag har en känsla av att jag reagerat mer om jag läst den på engelska, då hade jag behövt läsa lite långsammare och mer nogrannt än jag gör nu... )
@Blacksmithfarm Han var 19 när boken publicerades, 15 när han började skriva på den. Det är ju rätt ungt.
Jag reagerar inte heller så mycket som Mammas och Monstermom. Fantasy är fantasy, även om även jag tycker att man ska hålla sig till vissa regler inom den kategorin också.
Man ska avsluta på nåt positivt: YAY, Eragon!
@Monstermom Nu har jag inte orkat läsa hela ditt inlägg än Och jag har inte läst på, men uppfattar det som att föräldrarna var de som pushade på att få boken publicerad? Jag tycker nog att visst ansvar hamnar på de då. En 15 åring gör väl inte sin "hemläxa", t.ex. det här med att ha råd med ko, två hästar, men inte gris. Jag vet ju hur mina noveller såg ut när jag var 15 liksom Och även 19 för den delen.
Han var dock runt 25-27 (tror jag) när sista boken publicerades, och den är ju inte bättre än föregångarna. Samtidig kanske man behöver fortsätta på samma sätt om man skriver en serie? Blir ju konstigt för läsaren om boken (språket t.ex.) plötsligt förändras.
Eftersom buke strular och bokstäver försvinner hela tiden när jag skriver, orkar jag inte mer än såhär just nu
Ändrade i inlägget@Sasse Jo, att karaktärerna ska utvecklas tycker jag. Eller va, vad menar du? Jag är för trög för det här, haha!