Blä! Tandsten

escodobe

Trådstartare
Upptäckte att lillskiten luktade illa ur munnen idag, och det visade sig att han hade en massa tandsten i tänderna längst bak. Jag har inspekterat de där fram rätt ofta, eftersom han har felaktigt bett och ändå behöver öva tandvisning. Men de där bak syns ju inte:crazy:

Hur mycket kan det kosta att ta bort hos veterinären? Tar det lång tid? Brukar man få göra om det?

Jag har ALDRIG haft en hund med tandsten innan:eek: Inte ens på rottisen som är 10.5 och äter samma foder som lillskiten.

Sv: Blä! Tandsten

Jag tar tandsten själv.. Köpte en tandstenskrapa hos vetrinären för runt hundringen tror jag...

Det hade jag gjort på rottisen om det hade behövt, men jag vågar inte in där i mörkret och peta med en skrapa på de där pyttetänderna, Man ser dom knappt som det är...

Upptäckte att lillskiten luktade illa ur munnen idag, och det visade sig att han hade en massa tandsten i tänderna längst bak. Jag har inspekterat de där fram rätt ofta, eftersom han har felaktigt bett och ändå behöver öva tandvisning. Men de där bak syns ju inte:crazy:

Hur mycket kan det kosta att ta bort hos veterinären? Tar det lång tid? Brukar man få göra om det?

Jag har ALDRIG haft en hund med tandsten innan:eek: Inte ens på rottisen som är 10.5 och äter samma foder som lillskiten.

Små hundar brukar lättare få tandsten än stora hundar.

Vi betalar runt tusenlappen. Vi får lämna in på morgonen och sen hämta på eftermiddagen. Vi har en liten "vavva" så det är svårt att se och komma åt på henne. Vi lämnar in henne ca 2 ggr/år, våra två papillons är enklare att komma åt på så de behöver inte gå lika ofta.

Förra gången gjorde jag det på fina djursjukhuset, de sövde, hunden fick ett Hollywoodleende för 1200:-

Den här gången, gör det vartannat år, gick jag till min hästvet, han skrapade av det värsta utan att ens sedera och rekommenderade tandborstning. Pris 650:-. Så det skiljer.

Jag har gjort det en gång under narkos, då tas det bort med ultraljd, eller var det laser? Kostade ca 1 200 kr.
En annan hund skrapades regelbundet av distriktaren gick på ca 250 kr.

Här görs det med ultraljud. Vet att man kan ta bort tandsten med laser på människor, vet dock inte om de börjat med det på hundar.

Jag skrapade på mina senast idag. Dock gjorde jag det själv. Kan tänka mig att det är svårt på en liten hund... Har för mig att de tar mellan 500-1000 kr här nere på djursjukhuset. Har tittat på det tidigare och det är väl där det landat då...

Har inbokad tid för min papillon på tisdag och den prisriktningen jag fick var 2500 för en timme med sövning, dom använder laser.

Nu hoppas jag ju givet att det tar mycket kortare tid då detta lät dyrt.

"Min" standardklink börjar på 1950... Hur akut är det? Inte trevligt med en hund som luktar illa i munnen, men tar han någon skada av att vänta nån månad eller två? Vore bra om man slapp ta ledigt från jobbet, jag har ju bara ett vik så varje timme är viktig.

Min lille papillon bus kan väl klara sig en stund till, fördelen är ju att min bästa kompis är veterinär så jag får bra guidning.
Men din hund borde väl klara en stund till om det inte är massor.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 276
Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 825
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv