blå ogon eller?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare kiruna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 665
K

kiruna

om en siames hona med alltså blå ögon parar sig med en annan katt utan blå ögon.kan då ungarna ärva hennes blå ögon:)

Sv: blå ogon eller?

Om katten hon paras med bär på siamesanlaget och kattungarna ärver det ifrån både mamman och pappan blir de siamesmaskade och får således även de blåa ögonen.

I andra fall, nej.

har sett så många blandraskatter som fick blå ögon,gäller det bara för siamesen att bägge föräldrarna måste ha blå ögon för att ungarna ska ärva blå ögonfärg

Det är ju inte bara siameser inom raskatter som har blåa ögon.

har sett så många blandraskatter som fick blå ögon,gäller det bara för siamesen att bägge föräldrarna måste ha blå ögon för att ungarna ska ärva blå ögonfärg

Båda föräldrarna måste bära på anlaget för siamesmaskning. Båda behöver inte vara maskade. Om du däremot parar två maskade katter får du enbart maskade avkommor. Det är ett recessivt anlag och måste komma från båda föräldrarna.

Blåa ögon förekommer, om vi talar om vuxna katter, endast hos 1) siames- eller tonkanesmaskade katter 2) vita katter (även vitfläckar) 3) ojos azules (en ras som inte finns i Sverige) 4) katter som fötts med en somatisk mutation i ögat 5) katter som drabbats av skada/sjukdom som påverkar pigmenteringen i ögat.

Om vi pratar kattungar: alla katter föds med blåa ögon.

Om de blåa ögonen beror på maskningsanlag måste katten med blåa ögon ha ärvt ett anlag från vardera förälder. Det är anlag som kan bäras dolt så föräldrarna behöver inte ha blåa ögon.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
756
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
968
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: EmelieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter