Blä, fästingarna har kommit.

Sv: Blä, fästingarna har kommit.

Fast vitlöksklyftor är tyvärr inte nyttigt för hund. De orsakar ett tillstånd som liknar anemi. (blodbrist.) Tror de hindrar bildandet av nya röda blodkroppar.

Skall du använda vitlök så köp vitlökspulver för hundar. Det använde jag till en hund som inte tålde vare sig Expot eller Frontline.

*delvis knapp*

Jag funderar över vilket 'skydd' jag ska ha på mina hundar i år... Främst unghunden då han tidigare aldrig haft/behövt det. Har inte så mkt erfarenhet av alla preparat som finns på markandena, och vet därför inte heller vilket som kommer funka bäst...

Kan inte ni skriva lite mer utförliga "Bu eller Bä" listor över det ni testat, hur det funkat, vad ni tycker om det och varför?:bow:

Detta är mina erfarenheter.
Det säkraste är Scalibur eller Expot.
Frontline hjälper inte lika bra om ovanstående.
Övriga som Tiguspray, hemkokta cirtonsprayen och övriga örthistorier kanske, kanske avskräcker några fästingar.
Hellre giftigare preparat och en hund som slipper de fästingburna sjukdomarna. Har man en gång råkat ut för en sådan vill man inte göra det igen.
Så jag sätter alltid på de säkra medlen. Skulle hunden inte tåla dem får jag överväga något annat.

Jag använder Scalibor (halsbandet på apoteket) till mina hundar. Har gjort det tre år i rad och det har fungerat utmärkt för vår del.

Appropå giftet så har jag nyligen (genom jobbet) fått information från tillverkaren.
Visst, det är giftigt för fiskar - men den lilla mängd som avsöndras för varje minut/timme/dag hinner försvinna från vattnet innan det spridits till fiskarna. Det är mer farligt om hunden tappar halsbandet och fiskarna smakar på det.

Samma sak vad gäller katter. Ja, det är giftigt för katt och du ska inte använda det om hunden och katten är riktigt bra vänner (sover tillsammans, putsar varandra tex) - men om de bara bor i samma hushåll och inget mer så är det minimal fara för katten.

Vi kommer använda det i år igen. Tycker det är bra prismässigt (engångssumma), det sitter bra och fungerar (för vår del).
Nackdelen är väl att jag har en pälsras och då skaver det lite i pälsen - ingen fara i vanliga fall men om man ska på uställning så är det nåt att tänka på. Har då tagit av det en till två dagar innan så pälsen kunnat "rufsa" till sig lite.

Fast vitlöksklyftor är tyvärr inte nyttigt för hund. De orsakar ett tillstånd som liknar anemi. (blodbrist.) Tror de hindrar bildandet av nya röda blodkroppar.

Fast är vitlök samma sak som gul lök? Är inte det två olika växter (tror jag hört det nån gång)?

Jag har bara dålig information om scalibor och kommer som skrivet, aldrig mer använda scaliborhalsbandet på mina hundar.

Båda mina hundar fick neurologiska symptom = skakade och allmänpåverkan = slö

Fast är vitlök samma sak som gul lök? Är inte det två olika växter (tror jag hört det nån gång)?

Nej, av namnet att döma är vit lök och gul lök två olika saker. :-) Båda är farliga för hundar dock.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 365
Senast: mmbot
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka