Björnfot?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 5 021
S

Sellan

vad räknas som björnfot egentligen? hur mkt ska det börja sjunka innan det klassas som björnfot?
hur håller man "björnfotigheten" borta? kan björnfot uppkoppa av dålig hovvård?

nu när jag studerat min häst lite nogrannare så har jag fått för mig att han har björnfot. hästen är väldigt dåligt verkad, väntar på tid just nu för skoning men det är fullt upp för hovisarna nu...:(

Vad tycker ni? är det björnfot eller bara dålig skoning? http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/lubon2007/IMGP0564.jpg

Sv: Björnfot?

JA det kan absolut ha med hovvården att göra. Har en kund där bakkotorna nästan var i marken vid belastning. Hoven var extremt understucken i trakten och "hög" i tån, alltså hovbenet var närmare maken i trakten än i tån.

Det är markant skillnad på två verkningar med tre veckors intervall. Bärande punkt i trakten har flyttats bak, trakstöd tillbakaverkade samt verkad underifrån i tån.

Det gjorde susen för den märren iaf (Sv. Hbl >20 år).

/Migo

Senast ändrad:

Det lät upplyftande :D
Inga bilder?
Är/var den lik hästen på bilden?
så som jag fattat det är det oftast att bakhovarna blir drabbade, men "min" har bara på ena fram :confused:

Jag har bara bild på en häst som verkades av min "lärare". Tyvärr bara bilder tagna föra verkning... så man kan se hur förjävla illa det såg ut.

I hans fall var det dock gångartsträning i för ung ålder som gav detta resultat- han är en Paso Fino och hittades täckt av skit på bakgården till ett slakteri, men räddades i sista minuten.
Han är inte "fullt normal" igen, men mycket mycket bättre.
Ej Sverige. Inte min bild, men jag har tillåtelse att lägga ut den.

Bild

ska se om jag kan ordna bilder på hästen jag nämnde i första inlägget.

Man bör ha klart för sig skillnaden mellan björnfot och veka kotor innan man svarar så avslöjande.

vad räknas som björnfot egentligen? hur mkt ska det börja sjunka innan det klassas som björnfot?
hur håller man "björnfotigheten" borta? kan björnfot uppkoppa av dålig hovvård?

nu när jag studerat min häst lite nogrannare så har jag fått för mig att han har björnfot. hästen är väldigt dåligt verkad, väntar på tid just nu för skoning men det är fullt upp för hovisarna nu...:(

Vad tycker ni? är det björnfot eller bara dålig skoning? http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/lubon2007/IMGP0564.jpg

Hej jag har en fråga. Är det frambenen eller bakbenen du menar som har björnfot???

För att förtydliga så är en björnfot extremt hög i trakten, extremt kort tå och extremt kraftigt genomtramp i kotan. Inget av det kan jag finna på din bild så därför undrade jag bara vilket/vilka ben du hänvisar till.

har du ingen bild på en björnfot?
tyvärr har jag inte varit i kontakt med någon häst som har det och har försökt söka på google men björnfot gav inte många hästrelaterade träffar.

det är höger fram jag oroar mig för...

har du ingen bild på en björnfot?
tyvärr har jag inte varit i kontakt med någon häst som har det och har försökt söka på google men björnfot gav inte många hästrelaterade träffar.

det är höger fram jag oroar mig för...
Här är ett foto på en häst som är rakhasig och har björnfot, vilket ofta hänger ihop.
bjornfotorakhas.jpg

AMEO - experthjälp;)

Såg en 2½ årig hingst igår, med mkt fin "sida", bra hoppanlag, men ett otroligt tråkigt benställ.

Den hade sk björnfötter runtom, värst bak.Långa, veka kotor, ngt rakhasig. otroligt höga trakter(hög hov över huvud taget, typ coca cola burk nästan:crazy:)...

Jag frågar mig då.

Har björnfoten/ rakhasigheten lett till att kotorna redan nu är så veka?

Eller har de veka kotorna/rakhasigheten lett till att björnfötter utvecklats?

Hur bör en sådan häst avverkas, fö jag har svårt att tro att det jag såg var en korrekt avverkning på en sådan häst...MEN om de tagit ner den i trakterna hade den kanske trampat helt igenom i kotorna...'

Inser min stora begränsning inom området,hoppas du med din kloka ord kan ordna reda i mina funderingar :)

puttar upp lite... är verkligen fundersam över dettta...ingen som kan klargöra det för en okunnig, nyfiken ?;)

I de fal jag sett/varit med att behandla så är en SÄNKNING av trakten det som har hjälpt. Ev. att man vid understuckna trakter har flyttat bak viktpunkten.

I de fal jag sett/varit med att behandla så är en SÄNKNING av trakten det som har hjälpt. Ev. att man vid understuckna trakter har flyttat bak viktpunkten.

Ju längre bak viktpunkten hamnar ju mer understuckna trakter borde det ju bli.

Och ju mer man sänker trakten ju mer påfresning sker på benets bakre ligament, senapparatur.

Vad anser du vara skillnaden på bakbenen på hästen som Migo la ut och den som Ameo la ut? I min ögon ser de båda rakhasiga ut och har björnfot.. :confused:

Angåede den första bilden. Rakhasig kan jag hålla med om. Men inte björnfot. Snarare vek i kotorna. Mycket lätt förklarat ser en björnfot ut som en blandning mellan bockhov-veka kotor och inte-en-rak-linje-utom-i-hasen...Begrep du det där?

Den andra bilden är så pass liten och hovarna gömmer sig delvis i gräs, men visst lite slarvigt an jag säga att jag skule gissa på björnfot. Man måste tänka på att det finns tusen variabler som inte en bild kan ge sanning åt.
Den som myntade det gamla uttrycket En bild ljuger aldrig, har aldrig konsulterat en hovslagare...

Senast ändrad:

Hästen är nu verkad. har fått mkt bättre vinkar men det tar nog någon skoning till innan han blir helt "bra"

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 435
Senast: Alexandra_W
·
Fritid Jag har en bild på min förra häst och mig som jag gillar så. Jag hade hästen i 20 år och han betyder väldigt mycket för mig då jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 249
Senast: Eni
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka