C

Cantilda

Hur kan en häst få björnfot? Hur allvarligt är det? Sliter det mycket på hästens ben? Ja, hur fungerar det egentligen?

Cantilda
 
Sv: Björnfot

Björnfot är ett mycket allvarligt problem som i sinom tid leder till hälta. Tids nog förslits kotleden och stödjevävnaderna, framförallt gaffelbandet.
 
Sv: Björnfot

Cantilda skrev:
Hur kan en häst få björnfot? Hur allvarligt är det? Sliter det mycket på hästens ben? Ja, hur fungerar det egentligen?

Cantilda

Ehm.. Vad är björnfot? :crazy: :D :o
 
Sv: Björnfot

Mynta2 skrev:
Björnfot är ett mycket allvarligt problem som i sinom tid leder till hälta. Tids nog förslits kotleden och stödjevävnaderna, framförallt gaffelbandet.
Exakt.
Här kommer en bild på en gammal björnfotad ponny..inte ett extremt värstingfall som i vissa böcker men tillräckligt björnfotad för att ha problem..

www.fotogalleriet.se/pic2222815

Man kan säga att det är ett tillstånd där kotans stödjeapparat är "uttänjd" och kotan har sjunkit mot marken..oftast är det bak som drabbas.Tåaxeln är bruten framåt.
Kotans stödjeapparat utsätts alltså för ständig överbelastning..tillståndet går ej bota,man får försöka lindra..

Övervikt och tex högdräktighet förvärrar tillståndet,självklart klarar en sån här häst mkt lite belastning i form av arbete,om ens någon.. ..lider hästen tycker jag man skall avliva..ponnyn på bilden har haft gaffelbandsskador,och ändå finns det fall där kotorna sjunkit ännu djupare..det måste vara ett mkt smärstsamt tillstånd för en häst..:cry:
 
Sv: Björnfot

Hade en häst hos oss som hade det på alla fyra ?!?! Han blev aldrig bra. Va en import från polen som hade gått som körhäst. Fick ta bort honom i december förra året. Har ingen bild på hur det såg ut dock men det var mycket värre än den bilden man ser här uppe.
 
Sv: Björnfot

Den där bjönfotheten var inte mycket jämfört med syrrans gamla häst, där tog nästan hovskägget på kotan i backen. Han blev dock 17 år gamal och gick som dressyrhäst på MSV nivå dom sista åren...rätt bra för att vara så rejält björnfot som han var. Att tillägga kan vara att han ALDRIG var halt bak, när han dock blev de förra sommaren var han fördig och fick vandra vidare till som evigt gröna ängarna...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp