Björnfot hos hund

Belethien

Trådstartare
Det är ingenting jag kunnat hitta om på internet, bara hästar som har det då. Enligt veterinären så drabbas collies av detta och våran hund har nyligen blivit "diagnoserad" med denna exteriöra defekt.

Är det någon som har erfarenhet? Info? Som vet någonting alls? Är det ärftligt? Är det medfött? Vad beror det på? Vad kan man göra åt det?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Björnfot hos hund

Sk "björnfot" uppstår om hunden har en extremt stark vinklad hasled i kombination med en mer än normalt sluttande mellanfot. Detta innebär att det blir en onormal stor påfrestning av bl.a. hasens sträckarmuskler.

Jag tror att det är något som kan drabba hundar på individnivå, men det är inget som jag hört talas om i någon större utsträckning och min åsikt är således att det INTE är speciellt vanligt.

Om något kan göras och i så fall vad bör dock veterinären kunna svara på.

Han har det på frambenen, hans "handled" är vinklad framåt så som du beskriver.
Jag hittade faktiskt en bild på internet som visar precis hur det är, dock är inte hunden "fransysk" utan tårna pekar framåt.
081221035.jpg

Veterinären har inte sagt något om det egentligen. Bara att det drabbar collies och eftersom detta är en sheltie så är det inte konstigt tyckte han. Men jag hittar inte ett skvatt om det på internet och har själv aldrig hört att hundar brukar drabbas. De har sagt att han ska bantas dock var hans vikt helt ok förra gången han var inne hos vet, trots att han är lika tjock då som nu..

Tror vetten pratar till mer än den har förstånd till faktiskt, då den info jag hittar om jag söker inte alls handlar om collies utan om en annan ras.

Om det är fram eller bak är egalt det har med överdrivna vinkar i kombination med svaghet i en annan led, viket leder till onormala påfrestningar på muskler, senor och ligament.

Typ som extremt svaga kotor hos häst med genomtramp som resultat.

Min förra blev så på ena frambenet efter en karpalledsartros på ålderns höst. Brosket liksom "rasade" på ena sidan.

Plåtarna och ortopedens noteringar om dem borde finnas i hundens journal om du är intresserad. Om journalerna finns nu kvar med tanke på att hunden är avliden.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 983
Senast: Hund!
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 915
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka