Björn vs hästekipage...

På en skogs väg, möjligtvis. Genom skogen, inte en chans. Det var en björn som tog en älg mitt fram för en bil här bara några km från vårt hus. En älg som ta sig fram bättre än en häst i skogen hade inte en chans så jag tror en häst har mindre chans att komma undan. Möjligtvis som sagt på en skogs/grus väg var hästen kan öppna upp kanske har en bättre chans.

Men jag också tror inte att de skulle ge sig på en häst med en människa i när heten, men sammtidet vill jag heller inte prova den terori...:crazy: Den björnen som tog älgen här bryde sig inte att bilen stog kvar och tittade på en stund till flera bilar/människor kom, då log han bara 300meter bort i skogen och tittade på...yummi yummi:d

Sv: Björn vs hästekipage...

Hör många som snackar om vildsvin :O vart finns dom? Bara i Småland?, bor i V. Götaland . Iof nära västkusten? Men tycker att dom borde finnas här om dom finns i Småland? Har aldrig stött på ett iallfall. Som tur är. :D

Här är dom, bl.a. Runt gården, hör dom gräla då och då. Så här års kommer en del unga galtar även upp på gården men tror jag klarar mig från dom i år då jag stängslat in allt med eltråd. Dottern råkade rida in bland ett gäng "stenar" och både hon och hästen höll på att "dö" när "stenarna" plötsligt gav sig iväg...:eek:. Grisarna håller gärna lite avstånd men skulle man komma upp bland suggor med kultingar kan dom bli lite tjuriga...

Jag bodde tidigare i Hälsingland där det fanns både varg, björn och lo. Har sett spåren efter björn och varg samt att hästen markerade att det varit björn i närheten (bekräftades av viltspårare sen). Lon har jag haft på gården och ett par meter framför bilen...

Rent generellt har jag inga problem med att vara i naturen i Hälsingland, däremot gillar jag inte att gå i skogen här p.g.a. grisarna. Dom är lite mer närgångna här...och så finns det s.k. "bratpacks" som inte har någon ledargestalt och dom flockarna är rena huliganer:cool:

Här går det björn och varg.

Jag tror att en björn springer lika snabbt som en häst typ men att hästen årkar springa längre.

Huh, vad läskigt med varg, björn, lodjur och vildsvin! :eek: :crazy:

Jag får en plötsligt lust att börja löpträna min häst...Och ändå bor jag i Skåne. :o Jag ska nog inte flytta uppåt i landet...jag som alltid drömt om att rida på en härlig skogsstig, lär väl få glömma den drömmen nu. ;)

Jag är SÅ glad att vi inte har björn i Småland! Det räcker med de jäkla vildsvinen! Älgarna skrämmer väl också hästarna med vildsvinen är värre, läskigare, farligare (tror jag), fulare =) och förstör marken för bönderna...

Föredrar att ha skogen full med björnar än vildsvinen!!!! Stöter aldrig på björn här i nedre norrland. Vet att vi har dem här då jag ofta möter spår och avföring. Har även stött på nylagd avföring. Har varit ute i dessa skogar i hela mitt liv. (23 år;))... Känner även flratalet jägare som allt som oftast ser dem från passen eller deras efterlämningar.

Men ytterst sällan kommer de in på våra hus o gårdar. Tror jag bara känner till nåt enstaka tillfälle för någr år sedan då en mindre skog som ligger nära vår by och folk bor runt denna mindre skog. Där va en björn 1 gång...

Bodde i småland i 6 månader o stötte på flera monster som kallas vildsvin.... O dom va närmare och flertalet.. Alldeles i husknutarna:crazy:

Av vad jag hört av jägare så är björnen snabbare men behöver med det sagt inte jaga hästen för att hinna ifatt.
DEen är dock öångsammare i nedförsbackar eftersom dess bakben är längre än dess framben, och snabbare i uppförsbackar.

Så ska ni rida ifrån en björn, sattsa på nedförsbackar.... (?)

Det finns inget bättre än att rida på mjuka härliga skogsvägar i Hälsingsland! Så fortsätt drömma! Jag har två km till vargrevir och björnarna har vaknat nu, lodjur finns oxå - men hur som haver så är det otroligt skygga djur. Jag har inte sett dem.

Och det farligaste djuret i skogen är -tro det eller ej - älgen. En argsint älgko kan vara farligare än en björn! Dessutom blir de arga mycket lättare än en björn. De är fruktansvärt snabba och sparkar lika bra fram som bak. En björn som uppvaktas av en hund blir sällan stressad eller arg. En älg gör MASSOR med utfall, de reser ragg, har öronen bakåtstrukna, de morrar och far fram! Å andra sidan så har de inga klor eller vassa tänder, men de är snabba och smidiga!

Man kan diskutera i evighet huruvida man ska reagera när man möter ett rovdjur / vilt djur - men när (OM) situationen väl uppstår så blir nog hästen räddast och man har nog inte så mkt att säga till om. Två tjejer som mötter varg hade tur som satt kvar. Vargarna gjorde inget mer än stod på vägen men hästarna kastade om och skenade hem.

DEen är dock öångsammare i nedförsbackar eftersom dess bakben är längre än dess framben, och snabbare i uppförsbackar.

Så ska ni rida ifrån en björn, sattsa på nedförsbackar.... (?)

Jag har hört att man ska kasta nåt efter sej om man blir jagad av en björn.. Så om man krånglar av sej jackan o kastar den bakom sej så stannar björnen o kollar vad det är för nåt.. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det... Men hamnar jag i en situation med björn o blir jagad så kommer jag o testa iaf:crazy:......

Hoppas dock jag slipper och hoppas ännu mer att inga vildsvin kommer in på våra gårdar.....

Hör många som snackar om vildsvin :O vart finns dom? Bara i Småland?, bor i V. Götaland . Iof nära västkusten? Men tycker att dom borde finnas här om dom finns i Småland? Har aldrig stött på ett iallfall. Som tur är. :D

Finns många i Stockholmstrakten norrut och en hel del en bit ifrån S-tälje också.

Man kan diskutera i evighet huruvida man ska reagera när man möter ett rovdjur / vilt djur - men när (OM) situationen väl uppstår så blir nog hästen räddast och man har nog inte så mkt att säga till om. Två tjejer som mötter varg hade tur som satt kvar. Vargarna gjorde inget mer än stod på vägen men hästarna kastade om och skenade hem.

Ja, det är hästen som man ska vara rädd för eftersom det är den som skenar iväg när vi sitter på den och vi kan skada oss riktigt ordentligt trots att rovdjuren inte gör något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Tualma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 604
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar