Björn vs hästekipage...

Sv: Björn vs hästekipage...

*kl*

Att sätta av i full fart när man träffar på en björn är nog inte det smartaste man kan göra, det kan snarare trigga igång jaktinstinkterna. Det bästa man kan göra (såvida inte hästen har fått totalt frispel och redan stuckit iväg) är att börja prata i normal samtalston och eventuellt även rygga hästen en bit. Om det är bra terräng på sidorna kan man rida en stor omväg runt björnen. Genom ett sådant beteende gör man björnen uppmärksam på att man finns där, ger den plats så att den inte känner sig trängd och visar att man inte känner sig hotad och därmed väcker jaktinstinkterna hos björnen.

Jägareförbundet har gett ut ett litet häfte som heter Björnmöten som visserligen vänder sig främst till jägare men som även kan vara användbar för annat folk som rör sig i skogen som ryttare och bärplockare.

Men angående om man skulle kunna rida ifrån en björn så är det nog inte omöjligt, bara man är tillräckligt snabb i starten och har en häst som är någorlunda uthållig. Och så kan det ju vara en fördel om man har säkerthetsbälte så man inte flyger av om det blir någon tvärvändning;)

/Sara

Jajjemen:D den stod på vägen och flyttade sejj inte trots prat/smackande/allmänt låtande från min sida å vända gick inte så jag körde helt enkelt rakt på, vagnen fick precis plats bredvid björnen och jag kunde liksom inte låta bli när den va så nära:love: ponnyn jag hade på släp va dock inte fullt lika road:angel:

och en ägnade dig knappt en blick eller vad?

för annars hade jag nog aldrig vågat köra förbi...

I mina hemtrakter finns både varg och björn..har tur, som inte sett någon, men det finns de som mött varg och hästarna har blivit rädda o stuckit...det har vargarna med, åt andra hållet...
Jag är livrädd i skogen, fast de är sällsynta...(allra helst för älgar..)

På våren är det nog mest lugnt! Då orkar de inte oftast inte fullfölja sina attacker. De är nog sura och griniga men de är så svaga efter månader utan mat, nedgrävda i dvala så de orkar mest bara peta i sig sömniga myror och liknande. De är som starkast innan de ska i ide igen och jag har för mig att nån slags forskning (har ingen källa så kan inte lova att det är sant) visar att de flesta älgkalvar attackeras på förhösten och inte på våren som man trott tidigare. Men jag är inte 100 på att det stämmer!

Det känns väldigt betryggande, att de är svaga efter många månader utan mat...då kanske jag törs ge mej ut iskogen efter dessa uppmuntrande ord! Tack:d

Men den björnen attackerade ju er inte...(som tur var!!) det var det jag skrev om ; att det är mest skadade och sjuka björnar som attackerar. De är ju egentligen lugna och fredliga. Liksom jag skrev i ett annat inlägg här; jägaren som såg tjejerna rida på en äng och björnen som låg och iaktog dem utan att röra en fena!

Jag vet folk som lyckats galoppera ifrån en björn, vet dock inte i hur bra form björnen var & det gäller ju att inte sitta på en ponny eller islandshäst utan en större då.
Björnar är mer explosiva men det är ju oxå hästar i högre tempon, en vanlig ridhäst har inte precis samma uthållighet som travare eller galoppörer.

Som sagt, jag är jättetacksam för att vi inte har varken björn eller varg i Småland. Jag vet att mina hästar reagerar på vildsvin men inte hur de reagerar på älg. Mina förra häst var rädd för älgar men det är väl olika.

Hur som helst - ett tips till alla som är rädda för skogens vilda djur ;) SJUNG!!! :banana:

Jag sjunger alltid högt och falskt (eller pratar högt om jag rider tillsammans med någon). Särskilt om jag är i skogen vid skymning eller mörker (då vildsvinen är som mest aktiva). Då hoppas jag att djuren skräms av min... hrmm... vackra sång.

På våren är det nog mest lugnt! Då orkar de inte oftast inte fullfölja sina attacker. De är nog sura och griniga men de är så svaga efter månader utan mat, nedgrävda i dvala så de orkar mest bara peta i sig sömniga myror och liknande. De är som starkast innan de ska i ide igen och jag har för mig att nån slags forskning (har ingen källa så kan inte lova att det är sant) visar att de flesta älgkalvar attackeras på förhösten och inte på våren som man trott tidigare. Men jag är inte 100 på att det stämmer!
Det känns väldigt betryggande, att de är svaga efter många månader utan mat...då kanske jag törs ge mej ut iskogen efter dessa uppmuntrande ord! Tack:d
Nja, jag vet inte hur pass väl det stämmer. Det som är speciellt med björnar och andra djur som går i ide under vintern (hibernation) är att deras metabolism (alltså hur kroppen tar upp näringsämnen och använder dem i kroppen) förändras. Innan dessa djur går i ide lagrar de upp fett för det är denna fettreserv som de sedan lever på, muskelmassan däremot förändras inte nämnvärt. Så i princip så kan man säga att en björn som nyss har kommit ut ur idet egentligen bara har tappat fett, annars så är den i samma muskelmässiga form som tidigare. Men det är inte omöjligt att de är sömniga och därmed inte orkar fullfölja attackerna fullt ut.

/Sara

en sak som man faktist borde se upp med lika mycket som med björn är faktiskt älgar. Min kompis blev jagad av en arg älgko då hon råkade rida emellan den och kalven, och de kan ju springa både fort och långt. Som tur var så stannade den här älgen ganska snabbt, men det var ett skärrat ekipage som kom hem...
Men om man uppträder lugnt och småpratar när man är ut och rider så borde det gå bra. Djuren är ju trots allt ganska skygga av sig.

Som jag läst mig till så är det så att en björn är mkt explosiv, i början, och håller farten uppe i terrängen. En häst däremot är uthålligare och får upp högre fart på bra underlag.

Man ska alltså hålla sig på någon form av vägar för att kunna rida ifrån en björn. Här har väl dessutom alla ridtravarägare en fördel :) Och alla se som kör aktiv travhäst oxå.

Björnen väljer inte att anfalla i första hand. Om den inte känner sig hotad eller trängd.

Jag tycker man ska oroa sig mer för älgar.

Jajjemen:D den stod på vägen och flyttade sejj inte trots prat/smackande/allmänt låtande från min sida å vända gick inte så jag körde helt enkelt rakt på, vagnen fick precis plats bredvid björnen och jag kunde liksom inte låta bli när den va så nära:love: ponnyn jag hade på släp va dock inte fullt lika road:angel:

Dra den om rödluvan också.

Ja galoppör är bra att sitta på, med en hastighet på upp till 70km/h så bör man komma undan.
Min lilla pojk är snabb som få, dessutom så har han visat prov på att kunna galoppera på riktigt bra genom skog, mellan träd och över stock och sten. :rofl:

Men själv går jag inte runt och är orolig i onödan, oftast går möten med djur väldigt bra.
Var ute i skogen senast igår och mötte en älgko, hon var ca 50-60 meter ifrån och och tittade bara på oss som om vi var tre idioter som gick genom skogen. Mitt 3åriga fullblod reagerade inte ens.

Jag läste nån undersökning DN hade gjort för ett tag sen, där jägare konstaterat att björnar oftare är i närheten än vad man tror, bara det att de upptäcker oss innan vi upptäcker dem och flyr iväg. Jägarna konstaterade också att det sällan är en björn som kommer mot en människa, i sånna fall är den antingen rejält uppretad eller så har man kommit för nära deras unge. De är annars väldigt skygga djur. Så borde det inte funka att bara lugnt vända om när man möter en björn, så att man inte utgör något hot för den? Man kan ju ha för vana också att sitta och nynna, prata eller sjunga i skogen, då upptäcker björnen dig först och hinner fly undan.

Jag var uppe i fjällen och åkte skidor på kalfjället ,för 2 veckor sedan,då jag såg en björn med unge bredvid sig på en fjälltopp -ca 300-400 meter i från mig!
Så nog finns det björnar alltid..Härjedalen !
Samt 2 vargar har passerat på vägen mitt framför min bil-Västergötland.!
Vi hade vid ett tillfälle en björn i Västergötland och jag har skäl att tro att vi hade den på vår gård-på kvällen hörde vi ett avgrundsvrål och min stora, tuffa schäfer blev så rädd att hon hoppade rakt igenom en nätdörr !
Morgonen efter så var det kaos i en får- hage några km.bort-får var rivna och sprang vind för våg .
Ridskolechefen i Västergötland blev vid ett tillfälle jagad av en galen älgtjur ända in i stallet.
Så visst finns det gott om vilda djur !

Jag är SÅ glad att vi inte har björn i Småland! Det räcker med de jäkla vildsvinen! Älgarna skrämmer väl också hästarna med vildsvinen är värre, läskigare, farligare (tror jag), fulare =) och förstör marken för bönderna...

Hör många som snackar om vildsvin :O vart finns dom? Bara i Småland?, bor i V. Götaland . Iof nära västkusten? Men tycker att dom borde finnas här om dom finns i Småland? Har aldrig stött på ett iallfall. Som tur är. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Tualma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 604
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV