Biverkning??

J

Jeeves

Min schäferhane har börjat ÄTA singel! Vi har hundgårdar där underlaget består av vit singel och vi har haft hundgårdarna i flera år utan att han ätit singel förut.

Han kastrerades för några månader sedan och drabbades dessförinnan av ett mkt elakt virus plus prostatabesvär men nu har han varit oförskämt pigg och är igång med konditionsträningen.

Någon som har ngn teori om stenätande? Hur farligt är det?
Jag ser alltså fullt med singel i hans lortar nu!

Sv: Biverkning??

Det kan vara väldigt farligt för hundar att äta sten, då stenarna kan orsaka sår i magsäck och tarmar. I värsta fall blir det infekterat och hunden blir jättesjuk + att risken för att en eller flera stenar ska "klumpa ihop sig" och blockera tarmen är rätt stor. om det hände är det operation som gäller.

Från att det blivit stopp, så tar det ett tag innan man som ägare märker av några symptom på att något är riktigt galet och oftast har det blivit skapliga skador på tarmen innan man kommit in till vet, vilket gör att det även kan behöva tas bort en bit av tarmen.

Hur du ska få hunden att sluta äta sten kan jag inte svara på, men idé är kanske att byta underlag i hundgården..

Jo, så snart vi får någon slags torrväder här nere så ska det anläggas plattor istället.

Men varför äter hundar sten? Det verkar ju så onormalt att efter 6 år plötsligt få för sig detta:( Jag är livrädd att han är på väg in i ett nytt "skov" av sjukdom igen. Försöker han "rensa" magen på egen hand eller nå't:confused:

Jag har haft en cairn terrier och en finsk spets som ätit sten, för många år sedan. Dessa var inte sjuka på något vis vare sig för eller efter och min egen teori om dessa 2 hundar var att det var en form av nervöst beteende som fick utlopp i stenätande.

Ofta försöker folk att få det till att hundar som äter sten är understimulerade, och det kan nog stämma in på en del hundar, men jag tror inte att det är fullt så enkelt.

Kan ju också vara halsproblem eller på rent okynne som de äter sten.

Har det hänt någonting annorlunda i hundens liv sista tiden? Med tanke på tidigare sjukdom bör det väl ha blivit några omläggningar under konvalescentstiden? Kan ju vara något sådant som triggat igång beteendet också.

Som sagt, det är svårt att veta vad det beror på och vad man ska göra åt det hela.

Dessa två som jag hade var relativt unga vid tiden för stenätningarna och det var några år mellan deras operationer.

14 000:- för 2 relativt små stenar hos terriern och 9 000:- för en mindre sten hos finska spetsen som satte sig olyckligt och blockerade tarmen hos dem var skäl nog för mig att aldrig mer ha singel i en hundgård ;)

Vi har en STARKT misstänkt orsak...nya rottisvalpen. Han kan möjligen bli ÖVERstimulerad av henne, slår fullkomligt knut på sig själv för att hitta på nya lekar åt henne. Tack o lov har hon inte apat efter stenätandet i a f.

Vi gör så, efter att ha sett dagens skörd av singel i lortarna, att vi stänger av hundgårdarna helt och låter dem vara ute i den inhägnade trädgården istället. Den är ändå redan i stort sett förstörd av nyförvärvet ( uppdragna buskar, blommor, kantsten, nergrävda leksaker i djupa hål i hela gräsmattan etc etc) vi funderar på att plattsätta hela framsidan av trädgården, suck.

Ingen av hundarna vill ö h t vistas inomhus utan de "bor" utomhus, i hundgårdarna emellanåt o lösa i trädgården ibland. För att valpen inte ska bli alltför uttröttad eller gamlingen alltför stressad så sätter vi dem växelvis i hundgården och det kan ju klart vara någon slags frustration från gamlemans sida att han äter singel. Har dock aldrig lyckats se när han gör det.

Jag har haft två unga hundar som ätit sten men det har varit apportörer och de är tydligen rätt vanligt att de utvecklar detta beteende.
En annan orsak som brukar komma upp när det handlar om stenätare är halsont. Det tycker jag verkar vara mer troligt i ditt fall eftersom jycken är äldre och ickeapportör.
Eller som du själv är inne på, stress, både av kastrering och valp.

Hej..

Mamma & pappa hade en Amstaff tik som gillade och "leka" med stenar & kasta upp dom å fånga sen...& en gång vart hon dåligt vi visste inte vad det var..åkte in till strömsholm med henne..jahapp där såg dom att hon svalt en sten som hade hamnat i hennes tunntarm..Dom opererade henne.Sen var allt bra ett tag..sen gick det ett tag (minns ej hur länge) men sen vart hon dåligt IGEN!..Neeej tänkte vi..ringe vet dom bad oss komma direkt.Jag & killen åkte iväg med henne..han bara komma halvvägs så kännde man en "bajsdoft"..Då var hon borta :cry::cry:
Det var hennes utömning..kom fram & dom sa hunden ej va med oss längre :cry: fy vad jag grät..!!Bara ja tänker på det blir ja tårögd..
Nu har det gått ca 1 år sedan det hände så de är ganska "färsk" än..
& dom skicka iväg henne på obdution & det visa att hon hade fått en sten i tunntarmen IGEN!..Dom fråga om vi ville ha stenen hon hade haft & dom skicka den efter några dar..
Så hon var sån som ville leka med stenar & kasta upp & fånga..
Jaja detta vart ganska luddrigt..

//Mia

Usch, vilken trist historia:cry:

Det blir ju en sån chock när allt går så fort...:(

Vi stänger igen hundgårdarna nu, tills plattor är lagda. Har beställt både grus o plattor i dag så det blir lite jobb på semestern som startar på måndag.

Håll en tumme för att vovven nu har fått ut alla stenar!

Ja ha, nu har gammelhunden helt ogrundat fått skulden för att vara den som äter sten. Så är ICKE fallet - fick höra av sambon vem det var som hade gått in i gammelvovvens hundgård och lortat, - ROTTISVALPEN...

Hundgårdarna har ju stängts sen vi upptäckte stenblandad lort men nu är jag mycket oroad över valpen. Först nu visat hon tecken på att må dåligt i form av kräkningar ( två gånger ) m en o annan sten i + lös i magen och matvägran. Hon är pigg mellan varven men sover långa stunder. Svårt att avgöra om det bara är vanligt valpbeteende eller om hon verkligen har blivit slöare. Men det tydligaste tecknet som oroar är att hon inte äter och att det hon ätit för ca ett dygn sedan kommer upp dåligt smält.

Ringde djursjukhuset men blev inte klokare - de rådde att ge olja och på min fråga om man vågar vänta tills på måndag och åka in för röntgen då tyckte jag inte riktigt att de gav ett rakt svar på:(
Usch, har precis varit igenom en pärs med flera sjukhusturer med gammelvovven så de måste tro att man är någon slags hypokondriker...

Har försökt läsa mig till i olika trådar här vad andra säger och har varit med om men det är väldigt olika - någons hund DOG av stenar i magen och andra säger att deras vovvar har hållit på o ätit sten typ hela livet utan problem.

Rottisen är fyra månader. Vill höra fler stenhistorier, ev behandlingar eller huskurer!

Det du beskriver är beteendet som mina stenätare uppvisade, när de hade sten som blockerade i mage/tarm, så jag skulle ha åkt in fortast möjligt för att röntga och kolla om där finns någon sten i vägen.

Var dessa hundar opåverkade för övrigt - dvs pigga o normala i sitt beteende? Jag förstår ju att djursjukhusen inte vill att det ploppar in överhysteriska djurägare i tid o otid på akut och jourtid och jag blir tveksam att åka i dag när hon trots allt är ganska piggelin.

Försöker känna över buken men kan inte känna att den är ovanligt spänd men hon är lika dålig i magen fortfarande. Vill dock äta nu men jag har dragit ner givan och ger vätske/näringsersättning istället. Funderar på ris men det kanske är helt olämpligt när det ev rör sig om förstoppningsdiarrée?

Hur har de gått tillväga med dina vid dels undersökning och dels om det blivit aktuellt med op? Stor operation? Riskfylld? Akut eller planerad op?

Jag kommer i vilket fall att åka in direkt i morgon bitti för röntgen, oavsett om hon blir bättre eller ej, måste få veta om det finns sten som ligger kvar eller om de har orsakat några skador när de passerat ut:(

De var pigga och bara lite låga, förmodligen för att stenarna skavt och gjort lite ont.

Det blev op samma dag vi kom in för båda hundarna.

Om din vet inte anser det vara nödvändigt att komma in i dag och hunden mår bra i övrigt, så får du väl lita på denne, så länge hunden inte blir sämre.

Jo, de ska ju veta bäst... Vi åker in i morgon bitti.

Åk in direkt! Stopp i tarmen blir snabbt mycket farligt. Hellre en gång för mycket än för litet. Min vorsteh gick från pigg till jättedålig jättesnabbt när han konsumerat singel.

Usch, vi har tid i morgon - dte blir en sömnlös natt tror jag. Fick i a f möjligheten att åka in på lite närmare håll än djursjukhuset i Malmö för att röntga och se hur det ser ut.

Ja hoppas verkligen de går bra för er i morgon å att vovven snart e frisk igen...

Vad gjorde de åt det när ni kom in med hunden?

Är det buköppnande eller kan de så att säga "gå in bakvägen":confused: Dum fråga kanske men jag har inte varit med om detta tidigare:(.

Vorstehn var valp när det hände och han togs in fick antibiotika och hälldes i olja för att smörja systemet sedan motionerades han för att hålla igång magen, med jämna mellanrum röntgades vovven för att se att stenen hela tiden rörde sig bakåt, hade den stannat upp hade det blivit operation. Vi hade tur och det gick bra dagen efter kom stenen ut den sk. naturliga vägen.
Sen blev det munkorg av en nätgardin med resårband runt snoken.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 010
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18