Biverkning på Penovet?

C

Caz

Min ponny fick igår 1 spruta med 33 ml Penovet mot "rossel i lungorna". Idag på förmiddagen fick han spruta nr 2 (tyvärr på samma sida halsen, var så firrig när vet var där så jag glömde vilken vi hade sprutat).
När jag kommer till stallet nu på kvällen har han inte ätit upp varken lunch eller em hö, bara pillat lite i det. Han verkade även ha kliat väldigt mycket på halsen (blöt i pälsen) och ville klia sig på mig och mot boxdörren.
Ringde vet som föreslog att jag skulle lägga höt i krubban för att se om han åt då, vilket han gjorde. Han har alltså väldigt ont i halsen. Sticket idag blev inte så bra, lite väl lågt ner.

Vet tyckte att jag inte skulle ge mer utan han skulle få ventipulmin + kortison på måndag.

Har någon varit med om att hästen får klåda av Penovet? Har kollat runt lite på internet, och det verkar ju vara ganska vanligt med penicillin chocker av det preparatet.

Eller är jag hypokondrisk?

Sv: Biverkning på Penovet?

Saxat från fass:
Biverkningar
Allergiska överkänslighetsreaktioner och gastrointestinala störningar kan förekomma. Enstaka fall av allvarliga akuta reaktioner i samband med intramuskulär injektion med bensylpenicillinprokain har rapporterats hos framförallt häst.

Vet kan bara ha kommit åt att sticka i en nerv eller så..det hände min vid en vanlig vacc. Hon kunde inte ta ner nacken tillräckligt för att äta från marken på ett par dar..fick hänga höet i höpåse. Inget farligt.

Ok skönt att höra..

Jag skulle verkligen vilja att han fick den här penicillin kuren, men sen läser man ju så mycket om chocker hit och dit, så jag tror jag letar symtom :crazy:

Om man bara går till sig själv så kan det ju klia lite när man har fått sprutor..

Bara för att dom får en biverkning behöver väl inte biverkningen vara farlig? Eller?

Min häst avslutade en behandling med penovet för en vecka sedan, han hade en knäinflammation efter en spark. Han hade inga sådana symtom, däremot blev han dålig i magen. Veterinären rekommenderade att ge en liter Proviva blåbär/dag. Kan tänka mig att din pålle kan uppskatta något sådant att äta, även om han självklart måste få i sig sitt grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: MaRomer
·
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 448
Senast: Kirre
·
Hästvård Jag undrar om det är farligt med överdos av ethacillin & penovet? Det är som så att min häst har haft hosta i 5 månader var på...
Svar
4
· Visningar
2 649
Senast: Sass
·
Hästvård För två dagar sen (söndag) så blev min D-ponny plötsligt väldigt halt. Det syntes tydligt i skritten men han hade inga större problem...
Svar
7
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka