Biverkning kortison?

Mustang

Trådstartare
Hur vanligt är det med överkänslighet mot kortison?

Unghingsten står med trauma och misstänkt kotpelare.
Veterinär ställer på kortison (Equisolon) i väntan på att
den (eventuella) skelettskadan skall synas på röntgen.

Pälsen rasar av honom i drivor och jag ser huden igenom
pälsen, samt att han kliar, massor.

Idag är 7 dagen på kortison, och pälsen började fälla efter
2 dygn. Inget jag reagerade på då, då det är fälltider.
Men sista dygnet rasar den som att jag rakar när jag borstar.

Finns det något sekundärt, att det egentligen är t ex levern
som är utslagen?

I o m att han inte blivit bättre alls i sina neurologiska besvär
så räknar med avlivning imorgon.

Så jag vet inte varför min fråga är viktig egentligen, kanske en
del av sorgearbetet, jag vet bara att jag inte kan andas.

Hur länge kan han ligga innan det börjar lukta?
Måste ju vara bättre i svala stallet än ute i solen under press?
Ser inte hur jag skall få bortforslat under påskhelgen, eller går det?

Har du evt en annan veterinär du kan ringa och rådfråga? Skulle jag göra om det va mig, berätta allt som det är-

Vet kommer imorgon. (bokat besök) Han landar inatt från utlandsresa.

Jag frågade om det var en "känd" biverkning då den inte är listad på fass.
Cortisonbiverkningar är ju vanligen de man får efter långtidsbehandling. Om inte fass tar upp den kan man nog säga att den inte hör till de vanligare. Jag har aldrig hört talas om den och inte sett dem på engelska sidor, jag söker mest på dem för där finns mycket mera information än på svenska. Men jag är inte veterinär. Cortison förtrycker ju immunförsvaret så att det skulle framkalla överkänslighet låter bakvänt. Men i kombination med kliandet låter det som en överkänslighet så jag skulle kontakta vet direkt.

Cortison kan ge förhöjda levervärden, så visst kan han reagera på det. Positivt är att om det är cortisonet som gör det kommer det bli bra om man tar bort det. Men om man inte tagit prov på levervärdet innan cortison behandlingen började kan det vara svårt att säga om det är behandlingen eller om det faktiskt är fel på levern. Har precis gått igen det med en av mina. I hans fall fick byta ut cortisonet mot annan medicin för hans levervärden for i höjden.
Positivt nu är att pälsen kommit tillbaka och är bättre än den någonsin varit. Även klådan han hade innan försvann ganska fort efter att vi slutat med cortisonet.

Hur länge kan han ligga innan det börjar lukta?
Måste ju vara bättre i svala stallet än ute i solen under press?
Ser inte hur jag skall få bortforslat under påskhelgen, eller går det?
Du får nog tänka praktiskt där och helst avliva hästen på en plats där det är lätt för lastbilen att komma åt. Det är inte att rekommendera att ha kvar kroppen i stallet då det blir svårt att få ut om den hunnit bli stel. Min hästs kropp låg hemma i fyra dagar i mars månad och det var inga problem med lukt, det är dock viktigt att se till att inga djur kommer åt kroppen om ni använder avlivningsvätska eftersom den är farlig för alla djur. Håller tummarna för att din häst blir bättre :(

Beklagar att höra om din häst :( Förstår din panik

Är hästen så akut dålig att ni måste ta bort honom nu innan påskhelgen? Eller går det att vänta till efter helgen för att inte göra det hela ännu mer traumatiskt? Att ha en häst liggandes i flera dagar låter som en hemsk tanke.
Ang cortisonet så vet jag inte, min häst fick det under en period men han hade inga biverkningar. Kan det vara fällningen? vissa dagar släpper de jättemycket och nästa dag nästan ingenting.

Du får nog tänka praktiskt där och helst avliva hästen på en plats där det är lätt för lastbilen att komma åt. Det är inte att rekommendera att ha kvar kroppen i stallet då det blir svårt att få ut om den hunnit bli stel. Min hästs kropp låg hemma i fyra dagar i mars månad och det var inga problem med lukt, det är dock viktigt att se till att inga djur kommer åt kroppen om ni använder avlivningsvätska eftersom den är farlig för alla djur. Håller tummarna för att din häst blir bättre :(
Jag har en box med dörr ut genom väggen, med flata utanför. Så det är inte ett problem.

Men tack för att du tänkte åt/med mig. Det står mellan vätska där eller avblodad/press.
Men då får han ligga utanför hagen och jag måste gå förbi 6 gånger om dagen i 4 dagar.
I hörnboxen kan jag "blunda".

Beklagar att höra om din häst :( Förstår din panik

Är hästen så akut dålig att ni måste ta bort honom nu innan påskhelgen? Eller går det att vänta till efter helgen för att inte göra det hela ännu mer traumatiskt? Att ha en häst liggandes i flera dagar låter som en hemsk tanke.
Ang cortisonet så vet jag inte, min häst fick det under en period men han hade inga biverkningar. Kan det vara fällningen? vissa dagar släpper de jättemycket och nästa dag nästan ingenting.

Det får veterinären avgöra. Han är skälet till att han fortfarande lever.
Min magkänsla ville ta honom på plats vid skadetillfället.

Alla veterinärer säger samma sak som min veterinär.
Det enda avvikande är en ET som sett en häst, en gång bli bra.
Med återfall 4 år senare och den hästen avlivades då istället.

Han står som att han var full, i en eka, på stormande Östersjön.
Släpar alla fyra tår när han går, trillar nästan när man vänder
unt zo weite.

Jag har sett det förrut, därav nattsvarta prognosen.
Och ingen som är seriös kan säga något annat.

Visst finns det någon som kan "lova guld och gröna skogar",
men den krassa sanningen är att han inte svarat.

Beklagar det som hänt din häst!

Vad gäller den rasande pälsen så har jag varit med om det en gång, för många år sedan (30 tror jag :eek:) - min dåvarande ridhäst tappade hela sin sommarpäls i september-oktober, så hon var i princip helt naken några veckor innan vinterpälsen kom. Dåvarande klinikveterinären kontaktades och han hade också sett det någon gång. Men hade inget svar på varför.
Min häst var omedicinerad då. Det var knappt ett halvår efter en rejäl omkullridning som orsakade en väldigt ful senskada med lång konvalecens. OM det har någon betydelse har jag ingen aning om.
Och med detta ville jag säga att det inte behöver bero på kortisonet, att han tappar pälsen.

Alla veterinärer säger samma sak som min veterinär.
Det enda avvikande är en ET som sett en häst, en gång bli bra.
Med återfall 4 år senare och den hästen avlivades då istället.

Han står som att han var full, i en eka, på stormande Östersjön.
Släpar alla fyra tår när han går, trillar nästan när man vänder
unt zo weite.

Jag har sett det förrut, därav nattsvarta prognosen.
Och ingen som är seriös kan säga något annat.

Visst finns det någon som kan "lova guld och gröna skogar",
men den krassa sanningen är att han inte svarat.
Nej, har aldrig hört någon häst som blivit bra med den diagnosen heller.
Har själv tagit bort en häst med samma diagnos.
Förr eller senare går det inte längre
Det låter som han är illa däran av din beskrivning :(

Liknande trådar

Hundhälsa Vad hos vet idag med båda hundarna för lite olika besvär; Minina är nästan 15 år (lite osäkert, uppgiftena varierer från 13 och...
2
Svar
20
· Visningar
23 980
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar