Bivande dressyrstjärna?

Aaricia

Trådstartare
Vad ska man titta på hos en 1- eller 2åring som ska användas till dressyr? Hur långt klarar man sig på tex bra stam? (Läste ju att några av er köper osedda hästar.)

Sv: Bivande dressyrstjärna?

jag är inte någon expert på området. men vågar yttra mig.

att den är korrekt byggd.
fint huvud o kloka snälla ögon
bra benställning
högt ansatt hals

hur den rör sig som bäbis säger mkt.
rör sig fritt o obehindrat
mjukt stort steg
balanserad i alla gångarter

Sv: Blivande dressyrstjärna?

Ja, allt det där håller jag med om. Löslongering visar gången bäst antar jag. Sedan är ett bra huvud viktigt för att man ska trivas ihop.

Vad ingår i en veterinärbesiktning gällande unghäst då? Dom böjs inte vad jag förstått.

Senast ändrad:

Bogläget är ganska viktigt, en häst med liggande bog har bättre förutsättningar att röra sig bättre, en häst med sluttande bog är risken större att den blir markbunden. En väl ansatt hals, att hästen är högställd samt titta på gångarterna fritt. Dock får man räkna med att en 1-2 åring kan vara rejält överbyggd vilket har en negativ inverkan på gången. Man brukar säga att i regel så visar hästarna sig från sin bästa sida när de är 3veckor, tre månader och tre år när de är unghästar.

Gällande stammen så är chansen större att en häst med bra stam rör sig bättre än en häst med medelmåttlig-okänd stam gör. Men detta är inte en självklarhet utan bara en större chans. Däremot så är det nästan viktigare att kolla på mödernet, har mamman tävlat och har hon lämnat några andra avkommor som blivit bra??

De som köper hästar på enbart bra stam brukar nog ha hyfsad koll på mamman och vad hon har lämnat.

Besiktining på så unga hästar tror jag mer handlar om hälsotillstånd samt rörelse utan att bli böjd. Eventuellt kan man röntga men det är nog mindre vanligt i den åldern då det är såpass outvecklat.

Mvh Maria

Förutom bra exteriör och rörelser så tycker jag att man ska kolla vilket uttryck hästen har. En del hästar älskar att visa upp sig, dom är egoistiska och diviga och showar gärna, andra ber om ursäkt för att dom finns, dom tar ingen plats. Jag väljer hellst en diva. Se på Briars avkommor. Alla jag har sett har fullkomligt lyst upp stallet / hagen. Det är dom man ser först och dom är oftast först fram och ska kolla och visa sig.

Det tror jag att man som dressyrryttare har nytta av i det långa loppet.

/Kviga

Vad ska man titta på hos en 1- eller 2åring som ska användas till dressyr? Hur långt klarar man sig på tex bra stam? (Läste ju att några av er köper osedda hästar.)

Exteriören i all ära, den är också viktig, men jag tycker att det viktigaste är ridbarheten och temperamentet hos tidigare avkommor till stoet, tillsammans med en hingst med hög ridbarhet och gott temperament blir det oftast mycket bra. Jag står t ex hos en uppfödare där det har beställts avkommor från en toppryttare, det är från ett sto som lämnat mycket ridbara avkommor tidigare varav toppryttaren har utbildat en som nu är såld för dyra pengar, så nu vill h*n ha en ny likadan.

Nej, jag tycker inte man kan köpa en blivande dressyrstjärna bara på stammen.
Det som jag tycker är viktigast är ju ridbarheten som elle säger, men det VET man ju inte på en unghäst.
Så då får man gå på temperamentet så gott man kan och titta noga på hästens rörelsemekanik.
Hur den balanserar sig, hur den håller sin hals, hur den sätter ner fötterna, hur den tar emot svikten, om den är taktmässig, men framförallt att den ser spänstig, avlappnad och energisk ut i överlinjen.

hade kanske kunnat vara en idé att titta på många föl (jo såklart :angel:)
men även föl som kanske inte ska vara dressyr ämnade.. för att se skillnaden lite bättre, dressyrföl vs hoppföl.

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg