S

sussa

Vad gör man när ens Häst börjar att vara bitsk när man ska ta in ena hästen från hagen eller henne själv utan någon annan häst ?. alltså vi har 3 ston i samma hage, o min Fjording gillar endast den ena o motar bort den andra ponnyn. Så när vi ska hämta in ponnyn som hon ej tycker om, så försöker hon mota bort henne o ni kan tänka er vad som händer när man då håller i ponnyn. O när min dotter tar o ska ta in sin ponny o jag får ta bort Mitt sto o går i väg lite med henne i grimman, så attackerar hon mig med bakåtstrukna öron o föröker bitas. Alltså Min fjording brukar alltid va ranglåg men nu i hagen är hon värsta Härskarinnan. Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. plus att det är väldigt jobbigt att alltid bråka när man ska hämta in henne själv med och Min dotter törs ju inte hämta in sin häst. Tips? ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bitsk Sto

ett råd ta med longpisk ut i hagen.ta bort detta beteende direkt innan det blir farligt.se till att dom förstår att du är ledaren och så länge du står där ska ingen annan häst bråka med ditt ekipage.lycka till

Ta med ett rep och kasta det efter hästarna som bråkar och inte ska med in. Var inte rädd för att träffa, hade dom gjort på samma sätt mot en dominant häst hade dom fått en rejäl spark.
:idea: Hanna

Aha :banana:, gick kanon, Vi blåste upp oss rejält lillflickan o jag, o piskan hade jag med som en markering, o jag behövde ej heller inte markera väldigt mkt utan hon stod så fint medans min dotter gick förbi med sin ponny. Hon försökte lite grann naturligtvis, men jag markerade o hon stannade tvärt o tittade lite bara sen fortsatte hon att äta gräs o brydde sig inte. okej ja vet :angel:, hon kommer nog testa fler ggr, men det va en väldigt positiv reaktion

Aha :banana:, gick kanon, Vi blåste upp oss rejält lillflickan o jag, o piskan hade jag med som en markering, o jag behövde ej heller inte markera väldigt mkt utan hon stod så fint medans min dotter gick förbi med sin ponny. Hon försökte lite grann naturligtvis, men jag markerade o hon stannade tvärt o tittade lite bara sen fortsatte hon att äta gräs o brydde sig inte. okej ja vet :angel:, hon kommer nog testa fler ggr, men det va en väldigt positiv reaktion

så skönt att höra :) Det spelar inte så stor roll vad man gör (ryter till högt, kastar ett rep, elr ngt annat mot dom , självklat inget som skadar! ) bara man markerar Tydligt att dom ska hålla sig undan :idea:

vad skönt att det löste sig.ibland behöver man bara markera lite så fattar dom vinken.ge dom lillfingret och dom tar hela handen:angel:fortsätt att vara bestämd så slutar det säkert helt bra jobbat

Tycker du har fått bra svar på hur du ska hantera problemet.

Vill bara poängtera att en häst som attackerar med bakåtstrukna öron inte är "värta Härskarinnan", den är osäker på sin plats.
En ranghög och självsäker häst behöver i princip aldrig hota.

Men det är helt rätt att förklara för den osäkra hästen att, det där betendet är inte ok, oavsett varför den gör det.

Tycker du har fått bra svar på hur du ska hantera problemet.

Vill bara poängtera att en häst som attackerar med bakåtstrukna öron inte är "värta Härskarinnan", den är osäker på sin plats.
En ranghög och självsäker häst behöver i princip aldrig hota.

Men det är helt rätt att förklara för den osäkra hästen att, det där betendet är inte ok, oavsett varför den gör det.[/Q:
:bow::bow::bow::bow:

Det är sååååå sant det du säger, nu vet jag att allt va pga att hon mådde såå dåligt ( VÄRK). Men hon får naturligtvis ej göra så o tipsen jag fick funkade jättebra. Hon har börjat att respektera o lita på mig nu. När cortisonet hade gjort sitt o jag markerade att saker o ting ej va ok, så börjar jag nu känna igen min Fridis :banana:

ni är sååå duktiga alla här på Bucke

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar