Biter tag i bettet? :/

K

_K_89

När jag rider dressyr pass och tränar för dressyr instruktör så att min ponny får arbeta riktigt riktigt ordentligt så när hon då går i en korrekt och bra form så biter hon gärna tag i bettet så att hon blir alldeles stum och går då inte att fortsätta arbeta på samma sätt.. hon gör det säkert för att hon tycker det är jobbigt, min tränare säger då till mig att röra händerna o fingrarna så att jag ska röra på bettet så mkt som möjligt, men hur snyggt skulle det vara att göra det i ett dressyr program? :( inte för att jag tävlar dressyr men tänk om! Har ni nu några tips på vad jag kan göra för att få henne att sluta bita tag på bettet? finns det nått speciellt bett som är bra som även är godkänt för dressyr tävling? eller bettskivor el. kanske? Någon kanske har nån ide om vad ja kan göra?
Jag rider på ett vanligt 3-delat bett med mässing i mitten och som är mörkare på dom andra delarna.. så jag ser tydligt hur hon bitit i bettet..:/
Snälla ngon som har ått tips?
Kramar Karolin

Sv: Biter tag i bettet? :/

prova o lätta i handen, på den sidan hon biter tag i, o knacka till henne på samma sida, så hon kommer under sig o får kraften bakifrån. då brukar iallafall min häst lossa i munnen också.
lycka till!

Hej!

Min tjej har gjort likadant när jag gjort något hon tycker är jobbigt.. Efter mycket om och men hittade vi knäledsinflammationer i båda bakknäna. Nu har hon vilat..läänge.. och är igångsatt igen och vi rider lite "snällare". När hon hugger tag i bettet, vilket hon mycket sällan gör nu, ber jag henne att mjukna i munnen med mjuka fingrar och med halvhalter. Om hon inte lyssnar gör jag halt och skrittar fram igen, så fort hon slappnat av låter jag henne vila på lång tygel. Detta kanske låter som idioti, hur ska häst nånsin bli starkare, men jag upplever att hon blir starkare, och när hon blir trött säjer hon ju till och jag kan låta henne vila. Jag försöker också rida henne "lagom" så hon inte ska hinna bli så trött att hon måste protestera genom att lägga sej i handen..

När jag började sätta igång henne efter vilan var hon jättestum i munnen, men nu är hon mjuk och fin och "hugger" nästan aldrig i bettet. Dessutom har det blivit mycket roligare att rida henne, för nu är hon glad och pigg, istället för att allt ska vara en kamp..

/ lavinia, som är lite trött idag

Måste bara gnälla lite; det heter, dressyrpass, ridinstruktör och dressyrprogram.

Vad det gäller ditt problem så kan jag med all säkerhet säga att problemet inte sitter i munnen, utan i hennes bakben. Sen om det är en skada, som antydes, eller att hon inte kommer under sig av någon annan anledning, ska jag låta vara osagt.
Men jag skulle nog kolla henne fysiskt, innan jag "ger mig på", henne ridmässigt.

Blandrastik skrev:
Måste bara gnälla lite; det heter, dressyrpass, ridinstruktör och dressyrprogram.

Vad det gäller ditt problem så kan jag med all säkerhet säga att problemet inte sitter i munnen, utan i hennes bakben. Sen om det är en skada, som antydes, eller att hon inte kommer under sig av någon annan anledning, ska jag låta vara osagt.
Men jag skulle nog kolla henne fysiskt, innan jag "ger mig på", henne ridmässigt.

Hur du kan "vara så säker" kan jag inte riktigt förstå, men det får stå för dig.
Kan bara gå till min egen häst som har varit tung i handen i början när jag red in honom (travhäst då 6 år).
Jag varvade vanligt bett med hackamoore vilket funkade bra för honom iaf. Han fick ingenting att hänga i och bar sig själv mer och mer allteftersom. Nu är han jättefin i munnen.
Jättesvårt att ge råd när man inte sett er live. Ta en diskussion med din tränare om problemet. Kanske be någon annan kunnig du litar på vara med och titta när du rider för att få en annans syn på det hela.

Du kan röra på dina fingrar för att röra lite på bettet utan att det egentligen syns för betraktaren.

Har du provat ett vanligt 2-delat bett?
Försök rid mycket halvhalter och tempoväxlingar och var JÄTTEnoga med att ha en lätt och mjuk hand. Det är lätt att handen blir hårdare när hästen biter tag, men detta skapar bara ännu "tyngre" stöd på bettet.

Lycka till!!

Varva med olika bett,och hackamore, det kan hjälpa. Men grunden är en stadig mjuk hand, och en "gummisnoddskontakt" till hästens mun. Trots att den kanske biter tag och drar upp skallen, var envis och rid på på exakt samma sätt som tidigare, men allt det som står ovan. Och tillslut som kommer den också att inse att det var trevligare att ta bettet i stället för att gå där uppe.
Avråder att rida med hackamore om du inte är rutinerad, eftersom att det kan verka väldigt skarpt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024