Biter tag i bettet.....

H

hooneeymoon

Jag har en varmblodstravare på 8år, han startade på travet senast 2008. Jag köpte honom i Januari (2010) han var inte inriden. Men när jag tar på honom tränset så börjar han direkt att lirka bak bettet längre bak i munnen och sedan så "gnager" han på bettet (vanligt 3delat) Finns det någon som har varit med om samma sak? Och har nå tips som man kan använda sig av ?
Han är väldigt känslig i munnen, behöver knappt ta i honom fören han stannar...

Tacksam för svar.
Mvh Therese & Poppe

Sv: Biter tag i bettet.....

Tack, ska göra det :D

Senast ändrad av en moderator:

Kan det inte vara så att du har ett för långt bett som också sitter för högt upp?

Bettet ska inte kunna dras igenom munnen. Drar du i ena bettringen så ska det inte komma ut något bett på andra sidan. Titta i hästens mun när bettet är i, hur långt ifrån tänderna sitter bettet?

En häst i vårat stall har liknande beteende, det kollades upp och visade sig att han har ärrbildningar som en stor klump framför bakre tandraden, han har givetvis haft ont av dessa innan det blev ärr, och därav har detta blivit ett inlärt beteende.

Värt att kolla upp munnen.

Kolla tänderna och prova att byta mot ett rakt bett med fasta ringar. Är ditt tredelade bett tillräckligt litet?

Hej. Jag provade att byta bett från det 3delade till ett 2delat med fasta Dringar och med nå "inbyggda" kopparrullar som jag fick låna av en vän, och han grejjade inte alls lika mycket med munnen nu som ha gjorde tidigare :9 Men ska iallafall ta ut någon som kan kolla tänderna på honom :)
:D

Jag tycker du skall testa massa bett tills du hittar det perfekta, det lönar sig! Men såklart en tandis till pålle är det viktigaste, men det har du ju redan fattat.

Hejsan :)
som de andra säger, kolla tänderna först :)
men är det inget fel så prova att rida bettlöst. Du säger att pållen är känslig så jag tror att det kan vara kanon :)
Lycka till!
Kramar Anna

Liknande trådar

M
Träning Jag har "ärvt" en häst som blivit väldigt felriden och jag behöver nu lite råd eller förslag... Det är en 9åring som rör sig fint, bra...
Svar
1
· Visningar
835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka