Biter sönder saker....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 561
W

Warmia

Har flyttat till lägenhet och det mesta fungerar ganska bra med vovve, skäller inte och verkar acceptera att vara inne så mkt som det blir.
Men det stora problemet är att hon biter sönder saker när hon blir ensam. Vi måste hitta någon lösning, det är ju inte vårat och det lär bli stora kostnader om det fortsätter. Vad skulle ni ha gjort? Detta gäller när vi är på jobbet 4-5timmar på morgonen....:crazy:

Sv: Biter sönder saker....

Har flyttat till lägenhet och det mesta fungerar ganska bra med vovve, skäller inte och verkar acceptera att vara inne så mkt som det blir.
Men det stora problemet är att hon biter sönder saker när hon blir ensam. Vi måste hitta någon lösning, det är ju inte vårat och det lär bli stora kostnader om det fortsätter. Vad skulle ni ha gjort? Detta gäller när vi är på jobbet 4-5timmar på morgonen....:crazy:

Vad är det för hund? Hur gammal? Van vid att vara ensam? Vad biter den sönder? Du måste såklart ge mer info annars är det omöjligt att svara.
Men understimulering är oftast orsaken till att hundar biter sönder prylar när de är ensamma. Eller helt enkelt stress - hunden klarar inte att vara ensam i den mån ni kräver av den just nu.

Förutom Tambourine´s svar så skulle jag fundera på dagmatte/hundagis, blir förmodligen billigare o hunden mår bättre.

mvh

Om hunden är rastad och tillfredsställd mentalt så kan det faktiskt bara vara en "grej". Båda mina hundar har tuggat på diverse inredning och de har båda fått mental stimulans. Det är nog bara en kul sak, likadant som att tugga på en pinne eller så.

Jag hade inte skaffat hundvakt för detta, utan gett hunden ett stort fint märgben. På en mindre yta och på denna yta hade jag tagit bort det som jag trott är mysigt att tugga på.

Tack för svaren!
Hunden är 10månader. Sen hon var 8v har hon bott med oss på landet, stor trädgård/gårdsplan som hon tillbringa ca 6-8 timmar ute på inkl promenader och aktivering. Nu har vi flyttat till lägenhet sen 1 månad och tugg på allt som hittas har börjat, allt från kanter, hörn, leksaker, skor mm mm. Hon har leksaker och tuggben, tuggbenen använder hon flitigt. All den lösa utevistelsen är ju borta och just nu är det ca 2timmars promenader med aktiviteter (sökning i skogen, lydnad). Hon har bitit någon gång innan vi flytta men inte så här.
Inte lätt att hitta dagmatte/hunddagis som tar imot 04 på morgonen tyvärr.
Kanske kan man prova som någon sa att ge henne något smaskigare att tugga på än vanliga tuggben???

Ja, tuggknutar och torkade hudben är inte alla hundars favorit. Spring iväg till ICA och köp ordentliga märgben!

Hoppas det löser sig för er!

Fungerar inte detta hade jag köpt en stor gallerbur ;)

Ja det ska jag verkligen göra!!

Har haft fundering ang gallerbur.... om man köpte lite kompostgaller och satte ihop en större "hage" är detta elakt, olagligt, dumt tänkt? En mjuk bädd och ett stort märgben att tugga på.....

Kompostgaller är lagligt, så länge det inte är tak på.
Kan du inte stänga av något rum som du hundsäkrar?

Min kille var 10 månader när jag fick honom o han tuggade på allt, med lite fostran o säkring o så växte det bort.

Lycka till!

Jag hoppas det också att det är en grej som växer bort och kanske har med flytten att göra och den påhittiga åldern.
Vi har delat av så det blir ett rum hon är i men i och med att hon går på lister, hörn så blir det förstört.
Jag hoppas det löser sig med godare tugg grejer och ev en hage av kompostgaller!

Ja det ska jag verkligen göra!!

Har haft fundering ang gallerbur.... om man köpte lite kompostgaller och satte ihop en större "hage" är detta elakt, olagligt, dumt tänkt? En mjuk bädd och ett stort märgben att tugga på.....

Att ha hunden sittandes i bur under en längre period är olagligt. Så kör på komposthage om du inte vill trotsa lagen.

Båda mina hundar är burhund (:eek:). Komposthage fungerade en liten stund till min första hund innan han kom på att man kunde riva den och bara traska ut. Min lilla är likadan.

Så hellre att dom ligger och sover i buren än att tugga i sig diverse saker och få stopp i magen.

Hehe, fick en liten flashback när du skrev att man kan valpsäkra ett rum.

Det gjorde jag med Beauceronen, sista månaderna innan vi flyttade. Då gjorde vi i ordning vår avlånga och stora hall. Plockade undan alla skor, prepparerade med tabasco, vitpeppar och hela kittet. Och under dessa månader var han SÅ duktig. Inte en pinal var tuggad på :bow:

Sen när vi flyttade så monterades hatthyllan ner. Alla jackor osv som hade hängt där skulle kastas ner i kartonger. Vad hittade vi där?! Om inte ett hål i cementväggen, drygt ½ - 1 dm djupt och 40 cm i diameter :o

Det hade ju inte vi märkt, det knastrar ju alltid lite när man dammsuger vid skorna liksom :D

Du har redan fått fler bra tips!

Komposthage/stor bur + märgben + radion på, är det jag skulle börja med!

Som en tröst kan jag även säga att MÅNGA - när jag tänker nästan alla :) - mina hundar brukar få ett litet återfall i sitt "valptuggande" när de är 10-14 månader.
Så med ganska stor sannorlikhet så kommer du bryta denna nya vana snabbt genom ovan nämnda åtgärder.

Lycka till!

Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 301
Senast: __sofia__
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
863
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 437
Senast: Acto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 616
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka