Biter sönder allt! Blir gaaalen!

S

shalooj

Min golden tjej på drygt 9 månader biter sönder allt!Jag tror jag blir tokig snart:cry:
Jag vet inte varför hon gör det. Hon är inte understimulerad eller så. Får gå ut på många promenader med bus och lek eller eller "träningsrundor". Och har en stoor rastgård runt huset där hon får vistas så länge hon vill tills hon gnäller och får släppa ut henne. Vi har en till hund som hon är bästa kompis med och de älskar verkligen varandra. Hon får mycket uppmärksamhet och mycket kärlek så det är inget sånt heller.ingenting tyder på att hon mår dåligt och är "frusterad" eller liknande.

Jag förstår inte.
Man får liksom "gömma" saker och ting, allt som man kan tänka sej tro att hon skulle käka upp eller ha sönder. Det är inte bara ätbara saker utan tvkontroller, kläder, fotoalbum, ja allt möjligt!
Och nu sist nya mobiltelefonen, hitta den morgonen (hade glömt den på vardagsrumsbordet), den låg på golvet med små grejer spridda omkring sej och ja.. den var helt total förstörd.:cry:

Hon får ju tuggben och så, så de kan ju inte vara att hon vill tugga på saker heller.

jag blir snart galen..:confused: vad ska man göra.. kan inte ha det såhär längre..
är det nån som vart med om ¨nåt liknande? Och vad har ni gjort då?

Annat som hon äter är också hästskit/hundskit + sitt eget skit på vägarna, så jävla vidrig.
Och så är hon snabb när man inte ser det och äter upp katternas skit också när hon ser att det vart på katt toan i badrummet.!

ÄR det här bara "unghundsbeteende" kommer det här gå över?
Går det här att träna bort hur gör man i så fall
snälla hjälp mej
(innan hon börjar tugga på mej när jag sover..):o

bör tilläggas att hon är en jättetrevlig hund för övrigt, snäll och glad och aldrig nånsin dum mot hundar eller människor.
 
Sv: Biter sönder allt! Blir gaaalen!

Är det bara nattetid som hon tuggar? Har hon möjlighet att sova i erat rum om hon vill? (tänkte att hon kanske känner sej ensam, orolig och att det är därför..)

Har hon annars lätt för att koppla av och vila eller har hon alltid aktiviteter för sej? (tänkte att hon kanske är överstimulerad och behöver lära sej att ta det lugnt)

När det kommer till att äta hästskit och andra saker under promenad så använder jag mej av ett "spotta-kommando".
Och sen får man hålla lite koll på dom, så fort jag ser att min hund målmedvetet är på väg till hästskit så säger jag åt honom att stanna/gå där ifrån.

Visst kan unghundar bli rätt tuggiga (fast jag egentligen aldrig upplevt det med mina egna..).
Men jag tycker att det är smart att gömma undan saker som kan misstänkas bli tuggleksaker!!

Och jag tror nog att du kan sova lugnt om nätterna, jag tror inte att hon kommer att äta upp dej :D
 
Sv: Biter sönder allt! Blir gaaalen!

Annat som hon äter är också hästskit/hundskit + sitt eget skit på vägarna, så jävla vidrig.
Och så är hon snabb när man inte ser det och äter upp katternas skit också när hon ser att det vart på katt toan i badrummet.!
.

Det e jättevanligt att hundar äter bajs, och nej, har de en gång börjat slutar de inte!
 
Sv: Biter sönder allt! Blir gaaalen!

*kl*

Hunden kan vara understimulerad även fast den får långa promenader. Hjärnan måste också få motion. Rekomenderar klicker och shaping, läs boken Din hund en lydig hund, av Anders Hallgren. Du kan träna henne i allehande konster och metoden går ut på att hunden använder hjärnan själv för att nå belöningen. Mycket effektiv träning om man vill tävla och mycket effektiv stimulans om man vill ha en harmonisk hund.

Jag skulle även jobba med passitivitetsövningar. Det vill säga öva på att hunden ska kunna koppla av.

*Sätt ner hunden
*Välj ett kommando, typ gå i korgen, lägg dig, vila osv.
*Hunden får själv välja om den ska sitta eller ligga ner, men den får inte gå iväg. Bestraffa inte om den går iväg utan sätt den hara ner hand gripligt och använd kommandot.
*Börja med kanske en minut och belöna lungt (godis är en lugnande belöning, lek är inte det) din röst ska vara lung och harmonsik, inte pipig och peppande.
*Öva dagligen och öka svårighetsgraden succesivt (tiden hon ska vara stilla alltså).

Förstör hunden saker bara när hon är obevakad, kan du testa att lära henne jobba lite med nosen innan nu ska lämna henne. Nosarbete är uttröttande och förhoppningsvis somnar hon när ni är borta. Testa att gömma godis i huset, lär in kommandot sök, eller gå ett spår i skogen (det mest effektiva).

LYCKA TILL!! Inte kul att få en helt ny mobil demolerad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 324
Senast: Sel
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
7 631
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 880
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp