Biter sig fast!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Jagochminvitaponny
  • Startdatum Startdatum
Sv: Biter sig fast!

Väldigtofta blri det såhär för att ryttaren inte har koll på sin vikt, särskilt gäller detta om hästen samtidigt lägger huvudet på sned....

Öronen pekar åt det håll - den större procenten av ryttarens vikt är placerad.

Så steg 1 sitt mer på mitten dvs åt vä - det släpper i dit fall in hö bak bättre.

Om hästen är frisk så kommer bakbenet...
Den tar tag i högertygeln och blir lättare på vä

Håller med ang att det faktiskt kan bero mycket bara på hur ryttaren sitter, men jag skulle gissa att ryttaren i det här fallet sitter för mkt till vä dvs innersidan som jag uppfattade problemet. Så rakt över kan bli mer sitta t hö, och inte blockera innerbogen och inte glömma hö sk dvs ytter. Förutsatt att hästen gick i vänster varv. (Utgår då från exemplet där den biter fast i vä tygel)
Var bara det, håller annars med helt att det är troligen ryttaren som är orsaken.

jag har för mig att TS hade problem åt ena hållet och den jag svarade åt andra hållet

Nja tror inte ts skrev vilken sida och har inte återkommit, om jag inte missat nåt = möjligt.

Så här skrev DM

Om nu hästen biter sig fast i hö tygel i hö varv har den problem att bära vikt med vänster bak- resultatet av detta blir att just skjuta fram hö bog och bli raK I INNERSIDAN och bita sig fast.

och då frågade Tellena
Min medryttarhäst är exakt sådär, fast han biter sig fast i vänstersidan istället för höger. Han har också en knasig galla på hö bak. Finns det några fler tips på hur man kan få det jämnt?

OCh det svarade du på:idea:

Strunt samma, man ska sitta rakt över hästen i alla fall:D

Ooh tack! Det stämmer iaf när jag rider, tränaren får hela tiden säga till mig att sitta rakt över för han skjuter över en hela tiden. Ska tänka mer på det och tipsa ägaren (hon lär ju också sitta lite snett isf).

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar