Biter sig fast!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Jagochminvitaponny
  • Startdatum Startdatum
J

Jagochminvitaponny

Hej, någon som har en häst som biter sig fast i ena sidans tygel? Några bra övningar eller tips som man kan tänka på, har jätte problem med detta då min ponny är ganska ojämn i sidorna.. ! :bump:

Sv: Biter sig fast!

en häst fastnar och biter sig fast endast om det finns något att bita sig fast i . lätta ur i handen och låt den inte hitta motsånd, så får du inte motsånd.

försök istället att hitta mer stöd i den "mjuka" sidan...

mjuk hand, rid med skänkel o säte.

för lösgörande övings tips kan du ju söka, då det finns en nålad tråd om detta redan!!

lycka till!

Haha!

Tänkte ju jag tipsa om!

Min tjej slutar hänga när tänderna är fixade och låsningarna i nacke och rygg borta.. Synd bara att det går så fort att få allt tillbaka igen..

/ Lavinia,,

En orsak kan vara att hästen skjuter på för mycket med bakbenet/en istället för att bära med det. Om hästen t.ex. går emot vänster tygel så försök att aktivera vänster bak så att det kommer in närmare tyngdpunkten istället för att det skjuter emot bettet. Rid t.ex. öppna på rakt spår och på böjt spår i vänster varv. Är hästen böjd korrekt, åt t.ex. vänster, så kommer vänster höft längre fram än höger vilket betyder att det blir kortare väg till tyngdpunkten (ungefär under ryttaren) för vänster bak.

Det är VÄLDIGT sällan det sitter i käften. Det som inte är lösgjort i bakkärran ger utslag i handen. Det är det du måste jobba med. Men som ngt sa, börja med att lätta ur handen, erbjud inte stödet.
Checka sedan av hur hästen arbetar med bakkärran. Spårar den? Är den lösgjord?

Nirak

Du kan ju kolla tänderna, som någon skrev (så att du kan utesluta det). Rid mycket lösgörande övningar och övningar där du byter varv ofta. Du kanske inte ska tänka att du ska ha "lika mycket" i varje tygel, utan "lika litet". Ta gärna hjälp av en tränare, de kan komma med många bra tips! Lycka till!

Hej, någon som har en häst som biter sig fast i ena sidans tygel? Några bra övningar eller tips som man kan tänka på, har jätte problem med detta då min ponny är ganska ojämn i sidorna.. ! :bump:

Om hästen har "problem med tygeltagen" och inte tänderna alltså så sitter problemet oftast i att den inte får rätt skänkel/vikt hjälp alternativt att hästen är oliksidig alternativt att man inte är lika konsekvent i att få en direkt respons i den ena sidan. Jag skulle checka av genom att skicka över hästen i en tanke skänkelvikning (åt den sidan som den är ställd - ställd åt vänster=skänkelvikning för vä skänkel - åt höger alltså) vid halvhalter och avsaktningar. När hästen släpper för inner skänkel - ge omedelbart eftergift på inner tygel (viktigt i båda varven, men viktigast på den sida som hästen biter sig fast i). Som de flesta andra sagt, så skulle jag även kolla kroppen rent allmänt.

Det där har jag också problem med på ponnyn jag rider. Det gäller bara att vara extremt mjuk i den handen hästen helst fastnar i och se till att driva den fram till yttertygeln. För problemet är oftast inte bara att den blir hård i innertygeln, utan att den helt släpper ytter också.

Många hakar upp sig på den sidan som hästen tar mer stöd på, det är den andra sidan som är problemet, där tar hästen för dåligt stöd. När du får hästen att ta bättre stöd på den andra tygeln kommer den mjukna mer i den "stela", rakare sidan. Rakriktande arbete!

kl
Efter haft erfarenhet av skadade hästar och fastbitning tror jag att detta problem ursprungligen kommer från bak och då diagonala bakbenet.

Om nu hästen biter sig fast i hö tygel i hö varv har den problem att bära vikt med vänster bak- resultatet av detta blir att just skjuta fram hö bog och bli raK I INNERSIDAN och bita sig fast.

kl
Efter haft erfarenhet av skadade hästar och fastbitning tror jag att detta problem ursprungligen kommer från bak och då diagonala bakbenet.

Om nu hästen biter sig fast i hö tygel i hö varv har den problem att bära vikt med vänster bak- resultatet av detta blir att just skjuta fram hö bog och bli raK I INNERSIDAN och bita sig fast.

Min medryttarhäst är exakt sådär, fast han biter sig fast i vänstersidan istället för höger. Han har också en knasig galla på hö bak. Finns det några fler tips på hur man kan få det jämnt?

Är gallan kollad av vet ?

En galla tyder jö på en sorts överansträngning....du måste nog veta var problemet ligger innan du börjar arbeta med liksidigheten.
Annars är risken att du utvecklar en riktig skada istället !

Det är VÄLDIGT sällan det sitter i käften. Det som inte är lösgjort i bakkärran ger utslag i handen. Det är det du måste jobba med. Men som ngt sa, börja med att lätta ur handen, erbjud inte stödet.
Checka sedan av hur hästen arbetar med bakkärran. Spårar den? Är den lösgjord?

Nirak

Nix, där har du fel. Det sitter ofta i käften. Men det är riktigt sällsynd med BRA vetrinärer som fixar tänder.

Har ridit i ett stort stall där alla hästarna blev kollade under en dag. Redan dagen efter var det STOR skillnad på många.

Såklart måste man även rida på ett vettigt sätt....och är man duktig, mjuk i handen och med bra tajming så kan man få en häst med söndertrasade kinder och öm vargtand att gå riktigt fint. Men vilken skillnad det kan bli!

Jag fick chansen att känna LÅÅÅÅNGT inne i munnen...inte kul. Lager på lager av ärrbildning.

Många hakar upp sig på den sidan som hästen tar mer stöd på, det är den andra sidan som är problemet, där tar hästen för dåligt stöd. När du får hästen att ta bättre stöd på den andra tygeln kommer den mjukna mer i den "stela", rakare sidan. Rakriktande arbete!

Det skriver jag också under på.
Focusera på den sida som hästen har släppt, inte den som den håller sig fast i.

Nej, gallan är inte kollad, han har bara haft den ca en vecka. Han är inte varm eller reagerar av den, det märks ingen skillnad på honom sas, men den är hård.. Vi har kylt efter arbete och sen linimentat o nattlindat och den har blivit mindre men den är fortf hård. Ska föreslå för ägaren att ta ut vet.

"Det du har problem med bakom dig, känner du i handen!" That's it

Citat av Julio Borba.. och jag tycker det stämmer väldigt, väldigt bra!
Visst man kanske borde kolla upp tänder osv innan.. men min häst kunde bita sig fast innan jag red för Julio och hon är ändå kollad regelbundet av en riktig hästtandläkare. Nu gör hon inte så längre efter att jag ridit för Julio. :)

Min medryttarhäst är exakt sådär, fast han biter sig fast i vänstersidan istället för höger. Han har också en knasig galla på hö bak. Finns det några fler tips på hur man kan få det jämnt?

Väldigtofta blri det såhär för att ryttaren inte har koll på sin vikt, särskilt gäller detta om hästen samtidigt lägger huvudet på sned....

Öronen pekar åt det håll - den större procenten av ryttarens vikt är placerad.

Så steg 1 sitt mer på mitten dvs åt vä - det släpper i dit fall in hö bak bättre.

Om hästen är frisk så kommer bakbenet...
Den tar tag i högertygeln och blir lättare på vä

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar