J
Jagochminvitaponny
Hej, någon som har en häst som biter sig fast i ena sidans tygel? Några bra övningar eller tips som man kan tänka på, har jätte problem med detta då min ponny är ganska ojämn i sidorna.. !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej, någon som har en häst som biter sig fast i ena sidans tygel? Några bra övningar eller tips som man kan tänka på, har jätte problem med detta då min ponny är ganska ojämn i sidorna.. !
för lösgörande övings tips kan du ju söka, då det finns en nålad tråd om detta redan!!
kl
Efter haft erfarenhet av skadade hästar och fastbitning tror jag att detta problem ursprungligen kommer från bak och då diagonala bakbenet.
Om nu hästen biter sig fast i hö tygel i hö varv har den problem att bära vikt med vänster bak- resultatet av detta blir att just skjuta fram hö bog och bli raK I INNERSIDAN och bita sig fast.
Det är VÄLDIGT sällan det sitter i käften. Det som inte är lösgjort i bakkärran ger utslag i handen. Det är det du måste jobba med. Men som ngt sa, börja med att lätta ur handen, erbjud inte stödet.
Checka sedan av hur hästen arbetar med bakkärran. Spårar den? Är den lösgjord?
Nirak
Många hakar upp sig på den sidan som hästen tar mer stöd på, det är den andra sidan som är problemet, där tar hästen för dåligt stöd. När du får hästen att ta bättre stöd på den andra tygeln kommer den mjukna mer i den "stela", rakare sidan. Rakriktande arbete!
Min medryttarhäst är exakt sådär, fast han biter sig fast i vänstersidan istället för höger. Han har också en knasig galla på hö bak. Finns det några fler tips på hur man kan få det jämnt?