Lill76
Trådstartare
Jag har det lite jobbigt med min ena häst som är så okänslig i munnen på vänster sida. När jag tex rider ut och han är lite rädd för något, ivrig eller bara olydig så är det som vänstertygeln sitter fast i en betongvägg. Jag kan inte få honom att ta en förhållning elller ett tygeltag. Jag kan alltså ta i allt vad jag kan utan att få någon kontakt. Jag VET att jag inte ska slita honom i munnen och brukar försöka ta och släppa, ta och släppa hela tiden för att få honom att lyssna. Vad kan jag göra och vad beror det på? Tänderna är kollade för ett år sedan, kan det vara dags igen?
Jag vet också att en del hästar blir hårda i ena sidan för att "skydda" samma sidas bakben och det kan stämma på min häst som har haft problem med sitt vänstra bakknä.....Men han skjuter ut rumpan åt höger vilket gör att va bak kommer in under kroppen och tar mest vikt Hur går det ihop?? Han borde ju vilja avlasta sitt vä bak om han är svag i det eller är jag helt ute och cyklar?
Jag vet också att en del hästar blir hårda i ena sidan för att "skydda" samma sidas bakben och det kan stämma på min häst som har haft problem med sitt vänstra bakknä.....Men han skjuter ut rumpan åt höger vilket gör att va bak kommer in under kroppen och tar mest vikt Hur går det ihop?? Han borde ju vilja avlasta sitt vä bak om han är svag i det eller är jag helt ute och cyklar?