Biter sig fast i Höger!

E

emgard98

Hej, ska köpa en travar nordis som jag ridit in och ridít i 3 års tid nu. Hon är riktigt duktig och kan gå riktigt fint. Kan samlas ihop samt förlängas. Därefter farten. Hon är 10 år och har endast kvalat på banan. Hon har inga "travar beteenden" kvar mer än ett, som kommer fram då och då.
Det är att hon biter sig fast i höger tygel ställer sig utåt (åt vänster) och därefter går hon snett. Detta kommer mest fram när jag fattar höger galopp. Då biter hon tag och blir på sig vis starkare och sticker iväg, och man inte förrns efter ett par galopp språng kan samla ihop henne så hon går med nosen som hon ska.
Jag tar och ger på denna tygel hela tiden så att det inte ska bli stumt, samtidigt som jag försöker hålla så lite som möjligt på vänster tygel vid dessa galoppfattningar.
Men, hon skickar fram bogen endå och slänger ut nosen å "hoppar" iväg in i galoppen.
Har bytit bett å det är likadant med varje bett. Just nu rider jag på ett pelham stång bett (gold medal) och hon verkar trivas med det förutom detta, men tror inte att det har med bettet att göra.
Någon som har några bra övningar eller några råd om hur man ska gå till väga för att träna bort detta?
Finns det någon hjälptygel som kan vara till nytta? Som kanske graman så man kan hålla mer och få mer kraft att hålla på högertygel? eller verkar det meningslöst?
Kan tillägga att hon endast löddrar (utsöndrar saliv på vänster sida) helt torrt på höger.
Tacksam för svar =)
Emgard

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Biter sig fast i Höger!

Har du kollat tänderna på hästen? En av mina hade ett liknande beteende som visade sig bero på vassa kanter på tänderna. Tog bara ett par minuter för vet att fixa det! Kolla om du inte redan har gjort det! :idea:

Vet var och gjort det för inte alls för länge sen =/

hej :)

först vill jag säga grattis till ditt hästköp ;) jätte kul!

nu till problemet som måste fixas :p

Min ponny gör typ samma sak, fast inte lika mkt, det synns inte,bara känns i handen. Jag har snackat med hans förra och första ägare, hon sa att han alltid kommer att vara så, men man kan lös gjöra å mjuka upp honom, då biter han inte tag lika mkt.
Det du kan göra är att skritta på en åttvolt ochmed vikthjälper, vaderna, sits, och hand försöka böja igenom hela hästen. En annan bra grejj är att skritta,trava och galopperna på en stor volt,(högervarv) och på den öppna sidan av volten så gör du antingen skänkelvikning,öppna eller sluta.

Om du galopperar i förvänd galopp i vänstervarv, vad reagerar han då? eller om du travar och ställer utåt i vänstervarv ?

Att slänga på en graman kan vara en bra ide, rid med den några gånger, och fatta höger galopp, se vad han tycker om det.

Prova dig fram helt enkelt :) lycka till!

Först måste jag fråga är du verkligen säker på att hästen går i rätt galopp? Dvs höger ?

Rent generelltt kan man ju säga; att det du har i handen är det du inte har bakifrån.

I höger galopp skall ju hästen söka sig fram på vänster tygel dvs yttertygeln.
Av ditt svar kan man utläsa att hästen inte sitter ihop på utsidan.
Hon går snett skriver du, innebär det rumpan åt höger?

Lyckas du rakrikta hästen, hålla rumpan åt rätt håll och rikta in framdelen framför så kommer häsetn att kännas rätt i handen.

Men det är ingen koordination man som ryttare sig på en kafferast.
Och man behöver hjälp utav en bra instruktör.

Det här är ju ettproblem som du har hela tiden, men som märks mest i galoppen.

Om du inte lyckas få tag i det i skritt, och hålla hästen rak = liksidig - vilketger liksidigt stöd i tyglarna.

Och inte helelr i trav, så kommer hästen inte ha styrka att klara det i galopp som är en fysiskt krävande rörelse.

Skaffa en bra instruktör som kan hjälpa dig med att lära dig att hålla hästen rak och skjuta på /bära lika med bakbenen i skritt och travförst - då kan du träna upp styrkan och koordiantionen att göra detsamma i galopp sedan

Du kan inte flytta rumpan med en graman.
Du tar bara bort symptomet men inte orsaken

Liknande trådar

Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 992
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30