Biter på trä, vad fattas?

S

_smirnofff_

Vad i foderstaten är det som fattas när hästarna biter på trä?

Sv: Biter på trä, vad fattas?

Kan vara stress. En av våra biter i trät när vi kommer in i stallet på morgonen. Betyder att han har bråttom ut.

Norrland

Hm.. men om hästen biter på trä när den står i boxen även fast den har hö och vatten? :crazy:

En del hästar är träätare. Lägg in några aspgrenar i boxen och i hagen. Det ger hästen något att göra och är nyttigt.

Troligtvis, stress, nervositet eller sysslolöshet. Det finns även rapporter om hästar som äter trä att det är för låg fiberhalt i foderstaten. Om tex fodret har en struktur som kräver mindre tuggtid, tex stora givor kraftfoder, mindre mängd grovfoder mm, så ökar träätningen. en ökad frekvens av träätning förknippat med lägre pH i
blindtarmsinnehållet samt högre andel propionat i de flyktiga fettsyrorna. En foderstat innehållande lite grovfoder och mycket kraftfoder ökar andelen propionat (Frape, 1998).

Margareta Rundgren sa på en föreläsning att om de äter på trä, trots god tillgång på grovfoder och utevistelse. Kan det vara tecken på proteinbrist.

En del hästar är träätare. Lägg in några aspgrenar i boxen och i hagen. Det ger hästen något att göra och är nyttigt.

Kan man ge andra grenar än asp? :confused: Har nämligen ont om sådana träd här! :grin:

Isåfall är min häst mystisk ;)

Hon har i princip fri tillgång till hösilage nästan hela dygnet (undantag för ca 6 timmar), och får sojaprotein.
Men hon tuggar alltid på den stora stammen som ligger i hagen.
Men, hon har alltid tyckt om att äta på saker, allt. Så hon är nog bara sån av naturen.

Kan man ge andra grenar än asp? :confused: Har nämligen ont om sådana träd här! :grin:

Sälg går ju också bra. Jag brukar slänga in julgranen i hagen efter det att jag givetvis tagit bort alla dekorationer ur den. :D men då äter hästarna bara de yttersta bitarna av grenarna och barren. Sedan ska man plocka ut den för "skelettet" är vassa pinnar som de kan skada sig på. Färsk(t) gran(ris) är också populärt och det får de bra andedräkt av. Mina hästar har i år barkat de levande tallarna som finns i hagen så nu kommer dom nog att dö. Men att fälla tall för hästarnas skull är väl att slösa på träd. Ge dom inte idegran! Det är giftigt.

Sälg går ju också bra. Jag brukar slänga in julgranen i hagen efter det att jag givetvis tagit bort alla dekorationer ur den. :D men då äter hästarna bara de yttersta bitarna av grenarna och barren. Sedan ska man plocka ut den för "skelettet" är vassa pinnar som de kan skada sig på. Färsk(t) gran(ris) är också populärt och det får de bra andedräkt av. Mina hästar har i år barkat de levande tallarna som finns i hagen så nu kommer dom nog att dö. Men att fälla tall för hästarnas skull är väl att slösa på träd. Ge dom inte idegran! Det är giftigt.

Hm.. ska se hur sälg ser ut och om vi har det! :D
Fast å andra sidan så biter denne nästan på allt, och slicka gör han också, speciellt boxkanten, grimskaftet, krubban osv :cool:
Kan det hjälpa att ge honom t.ex grenar att tugga på då?

OBS! En annan fråga: Vad göra om hästen slickar boxgaller(vet inte om det är järn eller metall! :p) hela tiden? Det är dock inte samma häst :angel:

Får din häst tillräckligt med mineraler och vitaminer och har den saltsten i boxen? Äter grannhästen betfor eller något annat uppblött som den slaskar med på gallret och boxkanten som din häst vill åt? Tränas din häst hårt och svettas mycket kan den behöva mer salt än vad en saltsten kan ge. Det finns hästar som aktiverar sig och har svårt att koppla av. Jag har grenar och leksaker i boxarna åt mina hästar. Upphängda fendrar, tomma saftflaskor, gamla sopborstar och tjocka grenar som de bynglar, biter och kliar sig mot. Men du bör kolla att din häst får tillräckligt med vitaminer och mineraler.

De enda brister man har kunnat konstatera hos hästar som
ägnar sig åt att äta, tugga eller slicka på konstiga saker är protein- och fiberbrist. Salt-, mineral- eller vitaminbrist har ej kunnat sammankopplas med onormala beteenden.

Tugga på trä är inget onormalt beteende för en häst, så länge tuggandet inte riktas mot fel föremål...tex stallinredning, hagstolpar mm.

Det fattas gräs såklart! Har man inte det att tugga på så får man ju ta vad man har. Min gammeltant och hennes polers tuggar på våra fällda träd i hagen. Ser inget konstigt med det. Hon får mycket grovfoder och kraftfoder specialanpassat för den gamla hästens näringsbehov så någon brist tror jag inte hon lider av.

Det kan klia i tänderna då dom biter i trä. Antingen för att tänderna är för långa el för att hästen ska tappa tänder. Det finns andra anleningar också så som stress, att hästen är uttråkad mm

Okej men varmblodet, som biter på trät, fyllde 5 i år och han kanske ska tappa tänder? ;)
Men ang. saftflaskor så har jag aldrig förstått varför man har dom i boxen? Vissa har t.o.m pellets i dom som godis men inget hål utom där korken ska sitta så hur får dom ut godiset? :S

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar