Bitande valp!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Josiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 960
J

Josiie

Jag förstår att ni läser rubriken och tänker "ja men hallå? valpar är valpar"... Men nu är det såhär att jag har en snart sex månader större blandrasvalp som är gudasnäll mot allt och alla. Förutom när jag leker med honom, eller när han busar för att han har tråkigt. Jag brukar gå ut och busa med honom, men då blir han så uppspelt ibland så han biter mig i armarna och benen m.m (och det är HÅRT) men det är inte för att vara elak tror jag, han skäller med. Hur gör jag för att få bort detta? Det räcker inte att säga till på skarpen, och det hjälper inte att ignorera.

Fråga gärna frågor om jag varit otydlig!
Tacksam för svar.

Sv: Bitande valp!!

Du bör byta till andra aktiviteter så snart som möjligt. Om han ändå gör så vänder du ryggen åt med armarna i kors. Om han börjar hoppa på dig, stå bara helt passiv vänd runt lite så att du fortfarande har ryggen åt. Titta inte på honom utan upp i trädtoppshöjd och säg inget. Första gången kanske han håller på ett tag, men bara fortsätt vara passiv. Det är inget roligt med en matte som bara vänder ryggen åt och står still. Vi har testat detta med både stora och små hundar, många olika raser, och det fungerar om man förblir passiv tills hunden har förstått. Om du ger upp för tidigt så tänker han "jaja hon står bara stilla ett tag sen är det fullt ös igen". Då tar det sedan längre tid att få honom att fatta.

Istället för att stimma upp honom, låt honom t ex spåra. Det blir han trött av.

Eller leta godis. Stoppa t ex ett par tuggor hundmat i en tom toarulle och vik ihop. Göm, men inte för svårt i början, och låt honom leta upp rullen och äta upp godiset efter att ha öppnat/gjort sönder rullen.

Eller ha kontaktövningar. T ex så kallad skvallerträning. Lite lydnadsövningar, t ex sitt o ligg och linförighet eller fritt följ. Rallylydnad är inte heller fel, där finns många olika övningar. Och det passar valpar likaväl som pensionärer och alla däremellan.

Sv: Bitande valp!!

Okej, tack så mycket för svaret. Det ska jag absolut tänka på! Massor av goda råd! :)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 504
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 564
Senast: Dopy
·
Övr. Hund För en vecka sedan hämtade jag hem min nya valp (en aussie) och han gnäller KONSTAT. Det spelar ingen roll vad han gör så...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Kanske en något korkad fråga: Hur hanterar jag en väldigt "oralt orienterad" valp? Gammeltanten har aldrig reagerat såhär och ingen av...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka