Bitande/naffsande föl

Sv: Bitande/naffsande föl

*kl*

För att jämföra lite. En ledarhäst pillar väl inte lugnt bort bettet som unghästen gör? Utan där är det rejäl åthyttning som gäller.
Det är inte ok att smaka på mig, grimman eller grimskaftet. Man behöver inte bli våldsam men den ska förstå att det inte är ok, oftast räcker det med att hytta lite med näven, "blåsa upp sig" och bli arg. Smaka på saker kan de göra på annat, inte mig.

Jag håller inte riktigt med. I vår flock får fölen leka rövare ganska så ordentligt. Ena stoet som är föl-lös tål hur mycket som helst från hingstungen och när hon väl tröttnar säger hon till så snällt så. Hon lyfter en bakhov lååångsamt så han hinner bli varnad och visar med öronen bakåt att hon fått nog. Lyssnar han inte går hon därifrån.

Mamman till hingstungen har också ett enormt tålamod även om han ej busar lika mkt med henne. Mamman till stoungen vi har är lite "elakare" och lägger bak öronen vid minsta försök till bus från hans sida. Dock har jag ALDRIG sett henne bita eller sparka honom.

Så visst finns det säkert variationer men bland mina hästar (detta var bara en del) har jag kunnat se att de vuxna är väldigt överseende med ungarna.

Ja det är olika. Men det är ändå skillnad på en människa på 60-70 kg och ett sto på 500kg. Jag klarar inte av att de klättrar på mig iaf. ;) Alla gör vi olika, jag säger bara att jag kräver av unghästar att de inte bits. Och är inte våldsam även om de lät så kanske, blir en dask på mulen som mest.

en väldigt relevant fråga är: Hur gammal är hästen i fråga? och: Exakt HUR "naffsar" han?? är det ett riktigt BETT eller är det naffs med mulen å smaka lite med tänderna?

Fakta är att både barn och små föl använder munnen för att upptäcka, undersöka, känna, uppleva nya spännande saker i den helt nya världen! Detta är för dom är nyfikna! är man nyfiken är man inte så rädd är man inte så rädd ökar självförtroendet. Om min unghäst skulle naffsa å smaka på mig skulle det betyda att han var nyfiken på mig. GUD vad UNDERBART tänker jag! han är nyfiken på mig alltså är han intresserad av mig å vill i framtiden dela något med mig. Det värsta du kan göra i det läget är att ge honom en knäpp på näsan! Då säger du:kom inte hit! jag är inget du ska intressera dig för! *hmm* så vill jag inte ha det. En en gång! varför skall vi alltid tolka hästens signaler som att den "inte respekterar" oss eller att den ska va "olydig". När du lyssnar på din häst och respektetar den då kommer den oxå respektera dig!

Ja jag tycker också det är skillnad, men det var du som nämnde hästflocken. ;)

Nej klättra på mig får inga föl göra. Inte heller resa sig emot mig och veva med frambenen. Då stampar jag till i backen och det brukar räcka gott. Tugga på saker tycker jag är annorlunda...men det är min åsikt.

Han är 5 månader strax, väldigt social och totalt orädd. Föddes under lite annorlunda omständigheter och fick kontakt med människor under och direkt efter födseln. Hanterades därefter dagligen och vandes med en gång vid grimma, och att bli ledd efter ett par veckor (vid den här tiden hade han inte alls något behov av att bita i grimskaft eller liknande). Insjuknade i svår lunginflammation efter någon månad, accepterar undersökning och behandling mycket bra.

Problemet är att han verkar ha ett stort behov av att bita på grimskaftet då jag leder, men främst då jag ska ta på honom grimman. Mig biter han inte, för det har han aldrig tilllåtits att göra, så han har full respekt för mig och underordnar sig mig. Reser sig aldrig mot mig eller liknande, går inte om mig då jag leder honom eller något annat.

Han har nyligen börjat slå lite med frambenen då grimman tas på, främst vid morgonutsläpp då jag antar att han är ivrig att få komma ut.
Och det här med bitandet i grimskaftet antar jag beror på att tänderna kliar rejält!

Inflikar med en ny fråga här:
Hur är det lämpligt att gå tillväga för att få honom att lyfta benen utan att göra motstånd?
Jag har sedan länge lyft benen, vilket han accepterar. Nu har han lärt sig att stå uppbunden i boxen så nu försöker jag hålla i lite när han gör motstånd. Frambenen var han riktigt duktig med idag, och lät mig hålla uppe utan något motstånd en liten stund. Bakbenen är dock lite värre..

Liknande trådar

Hästvård Jag har hand om ett 4 månader gammalt föl. Hans mamma står i boxen p.g.a skada. Det är fortfarande för tidigt att separera dem, men ca...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Snapsen
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: Heulwen
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 372
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix