fialotta40

Trådstartare
Vet att man kan ge receptfritt Bisolvon till häst. I skåpet därhemma står en oöppnad flaska Bisolvon 0,8 mg/ml för människa. Kan jag använda den tro? Hur doserar jag isåfall? Någon som vet? Har även ställt frågan till Apoteket som ska återkomma men nu börjar jag tröttna på att vänta...

//

Sv: Bisolvon?

Varför vill du ge det? Om hästen har problem med hosta ska det utredas innan man börjar mixtra med hemmakurer.

alpha skrev:
Om hästen har problem med hosta ska det utredas innan man börjar mixtra med hemmakurer.

Självklart mixtras det inte i blindo. Och vet är tillfrågad fast det är flera år sedan och då rekommenderades Bisolvon vet i pulverform. Hästen är alltså utredd enligt konstens alla regler och hon har helt enkelt morgonhosta, typ... Bisolvon vet är borttaget på mitt apotek, därav frågan. Och nu har jag fått svar från apoteket som inte vill säga varken bu eller bä...

Äsch, jag försöker få tag på veterinären igen.

//

Bra att du har grönt från veterinären! Inte lätt att veta såhär över nätet.

Om hon bara hostar på morgonen o inte är sjuk,kan det ju vara dammigt hö eller halm.
Då hade jag inte gett henne nåt alls.Bisolvon är slemlösande o inte mot hosta.Hade hellre låtit henne vara ute så länge som möjligt i friska luften.
mvhR

Jo du kan ge din häst bisolvon som är avsett för människa. Ta bara reda på hur mycket det för häst innhåller och sedan ge samma mängd av det för människor (det blev svår begripligt!). Jag har gett mina bisolvon för människor för det var slut på apoteket och vet sa att det var likadana bisolvon fast olika mängd i dom.

Nej inte om det är människo Bisolvonet. Det finns speciellt Bisolvon för djur, också receptfritt.

Tasja skrev:
Nej inte om det är människo Bisolvonet. Det finns speciellt Bisolvon för djur, också receptfritt.

De har dragit in Bisolvon.vet pulvret, fråga mig inte varför men av någon anledning tillhandahåller inte apoteken det längre (inte alla iaf, många som fått beskedet att det utgått från apoteket när de frågat)

Finns inte ens på CW Scheele som har ALLT så det är nog slut med det.

P fick "vanligt" bisolvon, 50ml tre gånger/dag och det hjälpte mot hennes slem iaf (till trådskrivaren).

Dosen till häst är 50 mg/100 kg vilket med Bisolvon 0,8 mg per ml ger 60 ml per 100 kg häst o dag. Bisolvon är enligt min uppfattning inte särskilt effektivt, acetylcystein/fabrol är mkt bättre men receptbelagt.
PL

Här finns det, men bara i 5 kilos burkar :o Kostar ju flera hundra + att det hinner bli dåligt om man inte är många som delar på det..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 977
Senast: Derivata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 463
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 363
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025