Birth alarm, hur tillförlitligt?

eldkyss

Trådstartare
Har ett sto som är på dygn 353 idag. Har vakat sedan tre veckor innan beräknat datum (11 månader)
Vakar med kamera dygnet runt som slås på var femte minut. Ska betäcka två andra ston här nu under maj.
Funderar på hur jag kan lägga upp vaket nästa säsong så att det inte blir fullt så slitsamt ;-) Funderar på detta med Birth alarm. I mitt fall så behöver den reagera på svett. Inte när stoet ligger ner då alla våra ston alltid ligger ner på sidan på nätterna.

Hur tillförlitligt upplever ni birthalarm när det kommer till reaktion på svett? Sedan är väl så att alla ston svettas väl inte?
 
Jag hade aldrig stått ut att börja vaka rutinmässigt tre veckor innan beräknad fölning. Jag tycker du ska försöka lära dig se tecknen och vaka utifrån dom. Då är ett birthalarm utmärkt ihop med kamera

Tycker det verkar vanskligt att helt förlita sig på tecken. Finns ju ston som inte visar nämnvärda tecken alls dessutom. Hur tillförlitligt upplever du birthalarm? Väljer man om den ska reagera på svett eller när stoet lägger sig ner? Ja de har vart och är en tuff vakperiod så nästa år vill vi undersöka möjligheterna till en annan lösning.
 
Dessutom tar jag hellre fellarm än en fölning jag somnat ifrån
Kamera och Birth larm .

Att vi somnar ifrån någon fölning med det vaksättet vi har nu känns inte som någon överhängande risk. Vi är två stycken som delar på dygnet och har arbetssituationer som fungerar med det. Funderar dock på att om man kan komma fram till att birthalarm är tillförlitligt, att det skulle vara ett alternativ att ha det i kombo med kamera. Eftersom de inte verkar som om alla ston svettas så säg att man väljer att den ska larma när stoet ligger på sidan, då har man ju chans till att få ett par timmars sammanhängande sömn in stöten iallafall om man då räknar med alla falsklarm? Kan man ju bara kasta ett öga på kameran så fort man får larm. Men då finns de en fundering till, vissa ston står väl upp och fölar? Då riskerar man att missa fölningen där med..
 
Har man Kamera Föllarm och går efter alla tecken på fölning Vandring , Inte ligger ner sista dygnet, Mjölken , slempropp , Vulvan , Tempen , Bäckenband och Mjölken och Boopisen och sen aväger hur nära fölungen är på G ut så borde du vara bra förberedd hur nära fölningen är .
Men visst skulle stoet kunna stå upp och föla ..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp