Jag är också bipoär, jag fick diagnosen för 6 år sedan men symtomen började redan i 10- års åldern med min första djupa depression som även innehöll starka självmordstankar. Ångesten började komma långt innan dess och hypomanierna i åttonde klass ungefär så jag var tidig med allt.
Jag har haft det tufft pga det bipolära, varit inlagd ett par gånger för depressionerna och blev sjukskriven redan i skolan, fått Anafranildropp och ECT och ätit och äter mängder med mediciner. Tyckte Litium var bra men pga anorexin blev värdena i kroppen ostabila och nådde farliga doser och nivåer som inte kunde kontrolleras så jag var tvungen att sluta, nu äter jag istället andra mediciner. Jag har provat så mycket olika mediciner och kombinationer och doser så det är helt omöjligt att hålla koll på allt och jag ligger på maxdoser på i princip allt jag har och har ändå svårt att hantera allt.
Jag har flera diagnoser så allt är en enda röra känner jag, jag är bipolär typ 2, jag har generaliserat ångestsyndrom, anorexi som jag levt med i 13 år och Asperger/autism som jag lär mig mer och mer om hela tiden och nu inser hur mycket det påverkar mig.
Jag försöker lära känna mig själv och hitta mina styrkor, det som jag faktiskt är bra på. Och att samtidigt hitta det som är svårt, identifiera det och och att försöka göra det bästa av situationen. Autism blir man inte frisk ifrån för det är ingen sjukdom, det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och det går inte att medicinera bort eller bara bli av med men jag försöker att anpassa livet efter mina behov (så mycket det nu går), vara förlåtande mot mig själv, respektera och acceptera mig själv, be om hjälp om jag inte förstår eller klarar något. Anorexi kan man ju bli frisk ifrån men jag har det kämpigt och även om jag vet att man kan bli frisk känns det omöjligt just nu
.
Det bipolära kan man ju inte bli frisk ifrån i bokstavlig mening vad jag lärt mig men med rätt medicinering kan man ju leva ett bra liv utan att bli varken hypoman/manisk/deprimerad, många känner sig till och med helt friska och det ger hopp tycker jag. Jag pendlar mycket men har mest depressiva episoder som tyvärr är långa. Men jag vet att det går att må bra också.
Dom medicinerna jag äter för det psykiska just nu är Venlafaxin, Lamotrigin, Zyprexa, Lergigan, Stesolid, Xanor, Propavan, Theralen, Imovane och Nozinan.
Är det någon mer än jag som äter så pass mycket medicin? Jag äter även Levaxin för hypotyreosen som också kan göra en deprimerad och trött, Duroferon som är järntabletter, Calcichew för benskörhet pga anorexin, Inolaxol för magen, Symbicort och Bricanyl för astman och jag vet inte allt, har säkert glömt ett par stycken nu.
Andra reagerar på att det är så mycket, jag har liksom vant mig vid det här och tänker att det är normalt men det vette tusan om det är? Funderar på hur ni andra som är sjuka har det med medicinerna? Är det som mig eller har jag väldigt mycket mediciner?