Ankan

Trådstartare
Funderar på att köpa biotin till min häst och har kollat runt lite. Det finns ju (förstås) massor av olika märkenoch också hemskt olika priser. Hur stor skillnad är det på dom olika märkena, man vill ju helst köpa det billigaste...men är det sämre känns det dumt?

Vad finns det för altenativ som är bra förhovarna?

Senast ändrad:
Sv: Biotin

Jag har köpt hippos flytande biotin. Var svindyr, 198 kr för en liter. o räckte inte längre än två-tre veckor.Men det som var ett stort plus med den, är att min mycket kräsna herre slicka i sig den på direkten, utan att jag behöver krångla med o blanda i maten.
Har facktist ingen aning om de dyrare är bättre än de lite billigare. Vissa produkter är ju så att de dyrare är bättre, men i det här fallet har jag ingen aning.
Ett märke som jag vet är lite billigare är Emin. Deras biotin kostar 129 kr på börjes (lite olika från ställe till ställe). Är 550 g i den burken, o det räcker i ca 60 dagar.
Andra saker som jag HÖRT är bra, men INTE provat själv är:
*alger
*enzion
*kiselgur= kisel som har utvunnit ur havsalger, som lätt tas upp av hästen. Användes mot dåliga hovar, olika hudbesvär så som eksem. Lär även stärka senor och ledband sägs det.
*Foderjäst
*Linfrökaka
*Nypon

Som sagt så är det bara saker jag har hört pratas om, men jag har inte forskat så mycket i dom.....

Lycka till med hovarna :banana:

Tack

Att få henne att äta är det minsta problemet *S* hon är ett äkta matvrak som nog itne ens märker om man har i något extra i maten.

Ska kolla upp dom andra sakerna du skrivit :) om någon annan vet något/provat något av det får ni gärna del med er med :)

Gud va bra med en häst som käkar det mesta. Då ska du ju inte få några större proble, vad du än väljer att köpa.
Ja jag hoppas du får lite mera ingående info om det jag skrev, o även andra saker som ä bra för hovarna. Har nyss fått en häst med dåliga hovar, så det är därför som ja ä dålig på området än så länge. Har alldrig haft hovproblem. Har först o främst tagit reda på lite olika saker som sägs vara bra, o nu letar ja efter all info om dessa som jag kan hitta. Jag kan ju skriva igen om ja hittar ngt mera bra, lr mera info om de sakerna jag skrev.
:bow:

Har gett min pålla biotin i snart ett halvår, och det har verkligen hjälpt, hon hade superdåliga hovar när hon kom till mig, och nu är dom hårda och fina, hovis berömmer dom när hon kommer å skor!!!

Kram/A

Jo det är skönt...inget är några problem att få i henne *S*

Men då är den här tråden kanske bra för dig med då :) om jag/vi nu får fler svar alltså :p

Andrea1 skrev:
Har gett min pålla biotin i snart ett halvår, och det har verkligen hjälpt, hon hade superdåliga hovar när hon kom till mig, och nu är dom hårda och fina, hovis berömmer dom när hon kommer å skor!!!

Kram/A

Låter ju bra. Vilken sort använder du?

Började med att ge henne pulverbiotin från b*rjes, det gick rätt bra, trodde hon skulle vägra äta det för hon är väldigt kräsen med mat, men det mumsade hon i sig! sen provade jag flytande biotin, men det va så j*la dyrt, och jag såg inte sån skillnad och hon åt det lika gärna som pulvret...

Sen köpte jag biotinet från H**ks och det har fungerat toppen! Och va lättare att få tag på för mig!!

Kan tillägga att h**ks biotin och b*rjes är väldigt lika, det räcker ca en månad bara att det skiljer lite i pris,

H**ks biotin= windsors, 600g kostar 175kr
B*rjes biotin= Emin, 550g kostar 129kr

Hoppas du fattar va jag yrar om nu! hehe!
Kram/A

Jodå jag förstår :)

Är det billigare av dom jag fundear på...men man vill ju veta att det fungerar bra med :)

Ja det beror ju helt på, men prova köp en burk från B*rjes då om dte är lättast! jag har ju h**ks nära å B*rjes inte alls nära så för mig är det mycke lättare att köpa det därifrån och det fungerar verkligen toppen bra!!
Ok säg att det skiljer 50kr, men det kostar ju i frakt osv om du skickar efter, plus att det är lite mer i burken med biotin från h**ks :)
Kram/A

vi köper biotin av vår hovslagare, en burk för 500:- räcker i 6 månader.
skall enligt deklarationen innehålla 100% ren biotin och man ger 1 tsk/dag.
tror märket heter balans... men kan kolla upp det imorgon.

Jag har också biotin till min häst och jag köpte min burk på ULLARED , där kostade en burk 119 kr. Den var kanske inte så stor men räckte i ungefär 3 -4 månader. :d

Min häst har allmänt dåliga hovar med hovsprickor och så. Började ge honom biotin när jag köpte honom för 6 mån sen och dom blev mycket bättre.När första burken var slut började jag ge honom kiselgur istället och det är lika bra och det är även bra för hud och hårrem! Kanon bra! :)

Man ska kolla på innehållet om biotinet innehåller metionin och zink, det säger många kunniga hovslagare.. =)

Biotin har sällan hästar brist på..vet du att din häst har just brist på detta ? Det är ett onödigt dyrt fodertillskott och ger egentligen ingen effekt förräns efter flera månader, om det ens gör de. Använd pengarna till något bättre istället. Tex: En bra hovslagare, barfotagång, andra beslag, se över foderstaten osv osv...

Biotinen är ju ett dyrt tillskott och jag är inte så hajj inom det området, men jag kan hålla med Mynta2 att barfota gång skulle funka super.

Jag har köpt mej en valack som jag dessvärre får hem i Mars/April, vill att snön ska ha lagt sej och sen ville den andra tjejen hitta en ny häst.
Men iaf, han Pricken som han kallas går barfota och har gjort det ett bra tag, kommer ej ihåg exakt när hon börja med detta men tjejen som har honom nu säger att han är mycket mycket bättre, hon börja dels med barfota gång oxå för att han gick och trappa på sej själv hela tiden och det hjälpte inte med skydd heller.

Nu går han fint och bättre än någonsin, är det riktigt halt och isigt ute så får han sina boots med broddar på ;)
Super bra faktiskt. :banana:

Aja, hoppas du kommer på hur du ska göra..

Senast ändrad:

Gav biotin åt min valack för några år sen och då skulle vi ge det i kurer. Hovslagaren el. veterinären (minns inte vem det var) sa att det är bättre att ge det i kurer än att ge det hela tiden. Ge en burk och sen hålla en paus tills man ger nästa o.s.v. Hovarna blev bättre men nu har vi inte gett det på ett tag och hovarna har inte blivit sämre. Så det var kanske nåt annat som påverkade..?

Oj vad många svar :)

Hon går normalt barfota (är unghäst) men har fått en rätt ordentlig hovspricka och fick rådet att ge biotin för att förebygga så det inte händer igen.

Vet inte riktigt hur jag ska göra just nu...tack för alla svar :bow:

Min hovis har sagt att biotin hjälper bara om man vet att hästen har brist på biotin. Har också en häst med problemhovar och gav biotin i över ett år utan synbart resultat. Började då ge kiselgur i stället och det har gett mycket bättre effekt + att hon fått tjock fin man och svans. Så mitt tips är kiselgur. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 028
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 957
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama