Sv: Biotin

du får enbart en förbättring av hovkvaliten av biotin OM P har biotinbrist. jag har oxå fått lära mig att om du ger nåt som skulle fungera vad det än är så kommer du inte se resultat förrän hornet växer ut, det nya hornet alltså.

det man kan göra för att se direkt resultat är att ge hoven fukt eller torka ut. beroende på vad som behövs. ska man fukta hjälper det föga med att låta hästen stå en liten stund utan man behöver ha ex. filttofflor som dom får stå med eller vattenspilta.

går hästen i lera och hornet är för mjukt flyttar man hästen helt sonika till ett torrt ställe alt. box med torr torv som suger.

jag har själv gett min foderhäst S enzion som är ett 'superdyrt' hovtillskott. detta pga dålig hornkvalite och att ägaren ville ge detta. har nu slutat. under en lååång period då han fick detta blev det inte bättre. nu efter att jag slutat ge är det heller inte sämre.

lycka till i 'hovmedelsdjungeln'!!!

Lån av knapp

Det tar 15-24 månader innan effekt av biotin syns på hovarna.

Blir det bättre på några månaders biotinbeh beror förbättringen på ngt annat.

När man slutar med biotin tar det 2 år innan en brist syns i hoven.
Allt enligt väldigt noggranna studier under 15 år på spanska ridskolans hästar. HH

Tänk på att vad du än ger för medel för hovarna så tar det ganska länge innan du ser resultat. Det tar ca 1år för hoven att växa ut så att hela hoven är "ny".

Huskur för dåliga hovar:

1-2 gelantin blad i fodret varje dag(blandas med tex betfor) + tvätta av hovarna med vatten och pensla dom med fodertran/torsklevertran 3-4ggr/vecka.

Om man penslar med vegitabilisk olja får man efter effekten att hoven "torkar ut" denna effekt får man inte med torsklevertran.

Denna kur har jag testat på en travare med usla hovar och det tog 4-6månader så började man se på den nya utväxten att det var av mycket bättre kvalitet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 028
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 957
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama