L

Lindi

Är det bevisat att det förbättrar hästens hovar? (har nämligen för mig att jag hört rykten om det)
Finns det något annat "supermedel" att ge?
 
`Ja, biotin är bevisat effektivt OM hästen har BRIST på biotin. Har den inte det så är biotintillskott verkningslöst. Och man måste ge ivf tre månader innan man kan döma ut biotin.

Det enda jag någonsin fått SYNLIG effekt av på hovkvaliten är Seaweed & Rosehip. Finns hos www.hippk9.nu
 
Det finns även ett mineraltillskott som ska hjälpa upp dåliga hovar som heter Steel joint är svindyrt men det ska vara bra. Ca 800:- för en säck vars vikt jag ej kommer ihåg.
 
Observera att extra Bitotin även får hovarna att växa fortare så du kanske behöver justera tidsintervallen med hovslagaren...
 
Smörj kronranden och en bit ner på hoven med Cornucrescine. Funkar super!
 
Biotin är det ENDA medlet för att stärka upp hovarnas hårdhet/kvalitet.
Fråga gärna på Helsingborgs regiondjursjukhus.
Hästarnas dagsbehov är 7,5mg Biotin per dag.
Kontrollera detta i foderstaten.
De hästar som har dålig kvalitet bör ha ca 15mg/dag.
Är hovarna EXTREMT dåliga skall en dos på 30mg/dag ges.
Då hovarna tar ca 14 månader att växa ut måste biotin ges under hela denna tid.
Då du köper Biotin. se till att det är så koncentrerat som möjligt då medlet är dyrt. Rekommenderar Eggersmann´s Biotin.
Eftersom biotin är vattenlösligt är det omöjligt att överdosera, men möjligt att bli fattig i plånboken
 
Jag har hört att biotin kan vara farligt för hästens hjärta i alla fall den i pulverform...men det är bara något jag har hört....
 
Överskott av Biotin kissas ut. Är som att överdosera B-vitamin, och det är i realitetn just det du gör.

Ang om bara biotin påverkar hovkvaliten som ngns krev och hänvisade till Strömsholm... 24 månader med biotin gjorde NADA för stoets kassa hovkvalitet. 6 månader med Seaweed & Rosehip och tom hovslagaren reagerade på förbättringen..
 
Det är som Alexandra säger, Biotin funkar bara om det verkligen är brist på det...och det är sällan hästar har brist på just Biotin. Det finns så mycket annat man kan göra med dålig hovkvalite...byta hovslagare, byta beslag, barfotagång, annan söm, ej använda klet å smet på hovarna, massera kronranden, en bra och välbalanserad foderstat, fukta hornet, mycket utevistelse, motion.... och så vidare i all oändlighet......allt börjar inte med tillskott.
 
enzion funkade på min häst (och de enda jag sett fungerar på andra hästar oxå)

han fick de i ett år och nu har varit utan i två och hovarna blir bättre och bättre :)
 
Något som verkligen ger bättre hovkvalitet är en BRA hovslagare.
I somras hade jag jätteproblem med tappskor och söndertrasade hovar. Efter sista tappskon trodde jag inte att hovis skulle få på någon ny sko. Iom att jag bytte stall bytte jag även hovslagare vilket var det bästa jag gjort. Nu är hovarna superfina och växer som aldrig förr. Förra vintern kunde jag lugnt vänta 10 v mellan skoningarna. Nu är det knappt 8 v räcker så nu skos han med 7 v mellanrum. Fortsätter hovarna att växa i denna takt kommer jag att behöva sko m 6 v mellanrum. Så mitt starka tips är att byta till en hovis som verkligen är duktig! Vet att det är lättare sagt än gjort.

//Alice
 
ok, brukar det stå på fodersäckarna innehållet av biotin? (har ej kollat efter det, han står på krafft)
Är det vanligt med biotin-brist eller är det värt att testa nåt annat istället?
 
för tillfället växer dom knappt alls... hovslagaren har inget att ta när jag är där... :(
 
så mycket? Har hört en mycket lägre siffra? Men om det inte är farligt att överdosera så ska jag öka.
På min "flaska" står det 2-4 ml/dag och han får lite mer.
(det är Basics biotin, var den enda som såldes på Granngården)
 
Det är rätt ovanligt med biotinbrist. Men visst finsn det hästar som har det. Men jag PERSONLIGEN skulle inte prova biotin som första grej, iom att det är dyrt och tar låång tid innan man ser ev resultat (det gör det iofs med allt, det är bara det hornet som växer ut man kan påverka).

Om innehåll av biotin står eller ej vet jag ärligt talat inte, du får läsa på säcken. Det borde göra det.

Jag skulle börja med att reda på VAD det är som gör hästens hovar dåliga. Är hornet för torrt och sprött? Då är det FUKT (=vatten) du vill åt. Växer det för långsamt? Då vill du stimulera tillväxten av nytt horn (se över foderstaten, massera kronranden och ge ev tillskott). Är hovaran för fuktiga? Då får du se över var fukten kommer ifrån (lerig hage?). är hästens bädd för blöt av urin etc och det förstör hovarna? Har du för långt mellan skointervallerna så de trasas sönder av sömhål? Sliter hästen ner hovarna för hårt för den är barfota och kanske skulle behöva skor? Etc etc..

Det finns massor av anledningar till dålig hornkvalitet. Och det kan variera mellan åren vad orsaken är (sommartid blir de t ex lätt uttorkade, på höstarna med lera blir de för fuktiga etc).

Sen har jag som sagt sett rejäl skillnad med Seaweed & Rosehip både på stoet som hade KASS hovkvalitet vad jag än provat, och på valacken med superb hovkvlitet där hovarna började växa som ogräs av S&R. Men jag garanterar ju inte att det fungerar på andra hästar, men det var det enda osm hjälpte stoet här..

Men VARFÖR är hovkvaliten dålig? Hovslagaren bör kunna hjälpa dig med ett svar eller iaf en ledtråd ang det..
 
Trivs väldigt bra med min hovslagare, är den enda bra pålitliga jag träffat, men blir inte problemet bra får jag ju byta.
Ska byta skor så fort isen försvinner, då åker päronskorna på igen, då han gått tillbaka till att vara trång in trakterna igen...
annan söm? hmm, finns det flera olika sorter?
använder inget klet eller smet på hans hovar, anser att det förstår mer än det gör nytta. Bättre att få det bra "inifrån"
utevistels och motion får han i bra mängder.
 
Trivs väldigt bra med min hovslagare, är den enda bra pålitliga jag träffat, men blir inte problemet bra får jag ju byta.
Ska byta skor så fort isen försvinner, då åker päronskorna på igen, då han gått tillbaka till att vara trång in trakterna igen...
annan söm? hmm, finns det flera olika sorter?
använder inget klet eller smet på hans hovar, anser att det förstår mer än det gör nytta. Bättre att få det bra "inifrån"
utevistels och motion får han i bra mängder.
Det var hovslagaren som tyckte att jag skulle testa biotin, då hovarna knappt växer på pållen. Står det med på fodersäckarna innehållet av biotin (har inte kollat, hans står på krafft)?
 
Problemet är inte tappskor, skorna sitter jättebra osv. men hovarna växer inte!!! Han verkades sist i oktober tror jag det avr, sen har hovslagaren bara kunnat raspa lite, det har inte funnits nåt att ta bort... han kunde verka liite på framhovarna förra veckan... Eftersom dom inte växer så får han ju problemet med många sömhål, vilket ju tar sönder hoven... Men skorna sitter bra ändå... :confused:
 
Problemet med hans hovar är att dom inte växer... som jag skrev i ett annat inlägg, han verkades senast i oktober (tror jag), sedan dess har hovslagaren bara kunnat raspa lite, kunde verka liite på framhovarna förra veckan...
Håller på att se över foderstaten (är lite svårt när den där #&¤%&# gubb :devil: vägrar ge mig höanalysen!!!!)
Kanske är värt att testa det där Seaweed & Rosehip då? Läste på deras hemsida om det, och det lät ju bra.
 
Om hovarna inte växer kanske hästen är trångskodd så att inte strålen masseras tillräckligt vilket leder till att hoven inte får tillräckligt med blod. Detta gör att hoven växer dåligt. Min nuvarande hovis (mkt duktig sådan) håller på och "lägger ut" min hästs hovar och det gör att hornet växer bättre och bättre. Det kunde inte min förra hovslagare och därför blev det problem.
Om nu hästen inte är trångskodd (eller felskodd på annat vis) finns det ju ett dussin olika orsaker till att hovarna inte växer....

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
758
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 095
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp