Biotin vs Kiselgur

Sv: Biotin vs Kiselgur

Det som hästen behöver... :idea:
Har den biotinbrist så lär biotin funka bäst och samma gäller kisel..

Intressant läsning.

Dock är jag inte helt med på att hovkvalitet enbart beror på fodersammansättningen. Arvet spelar en stor roll enligt mig. Jag har själv fem avkommor från ett sto, de är alla uppfödda på samma foder, och en av dessa avkommor har sämre kvalitet på hovarna än de andra som alla har samma far. Denna häst har en far med sämre hovkvalitet än de övrigas far, och jag är säker på att avkomman fått det därifrån. Avkommans och faderns hovar ser också likadana ut och de skiljer sig markant från de andra avkommornas hovar. Jag har också haft samma hovslagare till dessa hästar i alla år ( hä'starna är mellan 2-9 år).

Hur som helst ts, jag har fodrat den hästen med sämre hovkvalitet med kiselgur och då sett en markant förbättring av kvaliteten. Man får hålla på ett tag, skillnaden började märkas efter ca 2 månader, då frågade min hovslagare vad jag gjort eftersom hovarna var så mycket bättre, så det är min erfarenhet.

Visst ska man ge foder av bra kvalitet och bra näringhåll, men somsagt lite kritisk får man ändå vara till det som skrivs.

Faktum är att det inte går att påverka kvalitén på det redan utväxta hornet i hovarna, utan det man kan påverka är det nya horn som bildas efter att man börjat ge tillskott. Horn är, liksom hår och naglar, "död" vävnad. Så att det blev skillnad på hovarna efter två månader beror på något annat än det tillskott du börjat ge.
Därmed inte sagt att hovarna kan ha blivit bättre av tillskottet. Men det tar ca ett år för en ny hov att växa ner och tills dess lever man på "gamla meriter".

Jag är helt enig om att både arv och miljö (inkl utfodring) påverkar hovarnas kvalisort.

*kl*
Jag läste någon stans att kiselgur ska vara bra mot hålväggar, så fodrar mina med det när de kommer tillbaka från betet fram tills betessläppet året därpå. De får fortfarande hålväggar, men det kanske hade varit värre utan :p

Hålväggar orsakas av nån mikroorganism och jag kan inte tänka mig att lösningen på problemet är så enkel som lite kosttillskott.

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
771
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar