Sv: Biotin vs Kiselgur
Intressant läsning.
Dock är jag inte helt med på att hovkvalitet enbart beror på fodersammansättningen. Arvet spelar en stor roll enligt mig. Jag har själv fem avkommor från ett sto, de är alla uppfödda på samma foder, och en av dessa avkommor har sämre kvalitet på hovarna än de andra som alla har samma far. Denna häst har en far med sämre hovkvalitet än de övrigas far, och jag är säker på att avkomman fått det därifrån. Avkommans och faderns hovar ser också likadana ut och de skiljer sig markant från de andra avkommornas hovar. Jag har också haft samma hovslagare till dessa hästar i alla år ( hä'starna är mellan 2-9 år).
Hur som helst ts, jag har fodrat den hästen med sämre hovkvalitet med kiselgur och då sett en markant förbättring av kvaliteten. Man får hålla på ett tag, skillnaden började märkas efter ca 2 månader, då frågade min hovslagare vad jag gjort eftersom hovarna var så mycket bättre, så det är min erfarenhet.
Visst ska man ge foder av bra kvalitet och bra näringhåll, men somsagt lite kritisk får man ändå vara till det som skrivs.