BIOTIN-funkar det???

Sv: BIOTIN-funkar det???

nää, för att vanligt biotin som köps här i sverige innehåller så pass lite biotin att det knappt gör någon skillnad..
Det säger min hovslagare iaf, han imp. själv något biotin från Tyskland tror jag det är som är jättebra och innehåller mer % med bitotin eller nått sånt.
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Biotin fungerar säkert om hästen har brist på Biotin. Men det är ju inte lätt att veta.

Själv gav jag en av våra hästar, som har dålig hovkvalitet, Biotintillskott i ett helt år utan att få något resultat.
Vi har provat vattenbad och haft hovfuktare, masserat kronranden och testat olka smörjor, men allt utan resultat.

Det tar ju rel. lång tid innan man vet om ett tillskott/behandling fungerar eller ej. Minst ett halvår i varje fall, men vår pålles hovar växer långsamt så där tar det ett år har vi lärt oss.

Testade sen SteelJoint efter rekommendationer. Efter 10 månader gav vi upp, för hovarna tycktes inte bli bättre. Men efter nån skoning till hade hästen riktigt bra hornkvalitet. Då kopplade vi inte ihop det med SteelJointen. Hästen var bra i hovarna under ca ett år. Sen visade det sig att hovarna blev sämre igen.

Då först trillade poletten ner för oss. Naturligtvis var det så att pållens hovar växte ordentligt långsamt och perioden med bra hornkvalitet var det horn som tillverkats under tiden han åt SteelJoint. Så nu står han på SteelJoint igen. Under tiden det tog för det starkare hornet att växa ner har vi klarat oss rätt bra ändå, tack vare att vi hittade Keratex. Penslas på hoven och gör den starkare och hårdare. Men allra bäst är det ju om hovens hållbarhet kan komma innefrån.

Det är nu inte säkert att just SteelJoint fungerar lika bra till en annan häst, men till vår häst hade det uppenbarligen det just han behövde.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 627
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp