Biotin fråga...

Sv: Biotin fråga...

Men detta måste man väl kunna vända på?
Skit i tabellen och ge hästen mer foder eller ett bättre foder? Om den kan ta upp det som tillskott så varför inte som foder?
Jag tycker att det är lite konstigt egentligen.

Men om hästen bara behöver mer biotin är det svårt att göra det med ett foder! Man kan inte ändra sammansättningen i ett foder men man kan ge ett tillskott.

Men om hästen bara behöver mer biotin är det svårt att göra det med ett foder! Man kan inte ändra sammansättningen i ett foder men man kan ge ett tillskott.

Jag har förstått det som att det är ytterst ovanligt att hästar har brist på biotin. Det produceras i hästens grovtarm av de mikroorganismer som finns där. Men för att detta ska fungera så måste hästen än en gång få ett så pass bra foder så att den får i sig alla näringsämnen som behövs annars fungerar inte detta.
Det är klart att du kan ändra sammansättningenn i en foderstat så att hästen får alla näringsämnen. Nu är det inte så enkelt alla gånger och det är naturligtvis svårt att veta om den får i sig lagom mängder av allt den behöver.

Mina senaste inlägg i den här tråden har varit smått ironiska. Men det har kanske inte varit tillräckligt tydligt.

(Egentligen kan jag nästan tycka att det är märkligt att man kan tillsätta en vitamnin med fodret som normalt produceras i grovtarmen. Det är konstigt att det fungerar.)

jag ger min häst extra biotin, då hon fick det förra vintern, sedan inget under sommaren o då var hennes hovar hemska, de torkade o sprack o allt möjligt... så jag började ge biotin nu till hösten igen och hovarna har redan blivit mycket bättre...
vet ej om det beror på årstiden eller biotinet, men jag vill inte chansa att sluta med det.

Men du, biotin uppvisar ingen effekt om den har en sådan förrän tidigast 8 månader efter man börjat fodra med det. I varje fall om man ska tolka flera användare samt tillverkaren av det, just att tillverkaren berättar att biotin tar lång tid på sig för att få effekt tycker jag är fantastiskt. Det innebär att man talar om för köparen, räkna med att få sponsra detta länge innan resultatet visar sig.;)

Men du, biotin uppvisar ingen effekt om den har en sådan förrän tidigast 8 månader efter man börjat fodra med det. I varje fall om man ska tolka flera användare samt tillverkaren av det, just att tillverkaren berättar att biotin tar lång tid på sig för att få effekt tycker jag är fantastiskt. Det innebär att man talar om för köparen, räkna med att få sponsra detta länge innan resultatet visar sig.;)

Kolla min ai nlägg i tråden.

Inte bara jag utan min hovis och andra användare har börjat märka att effekten kan ses redan inom en-två skoperioder.
Även min hade uppehåll under sommaren utan biotin och hade hemska fötter och tappskor. Så fort utodring med biotin började ske började fötterna bli bättre och skorna sitter.

Det blev visst en liten diskution om detta :) Kul!
Men jag har tyvärr inte fått svar på min fråga. Är det någon som vet hur länge man sk "pausa"?

Men jag har tyvärr inte fått svar på min fråga. Är det någon som vet hur länge man sk "pausa"?

tror inte man behöver pausa alls. Min blir ju dålig igen om han inte får biotinet, typ över sommarbetet. Någon annan här hade märkt samma sak.

Kan det inte vara så att det innehåller ngt annat ämne också som lagras i kroppen? Det finns ju olika biotintillskott.

I de böcker jag har hemma står det inte ngt om att det skulle vara farligt med för mkt. Eftersom det är vattenlösligt antar jag att det inte lagras i kroppen.
(Men detta är jag inte helt säker på)

Det står också i dem att man inte har lyckats se ngn effekt föränn tidigaste efter några månader. Och att det är ytterst ovanligt med att de verkligen har brist på detta.
Det står dessutom att hästar tar upp biotin en del biotin med fodret men att det mesta tillverkas i tarmen.

Senast ändrad:

Jo, men det står på förpackningen att man kan ge en viss rekomenderad tid, dock max det dubbla.
Men sen då? Det är det som är min stora fåga. varför skriver dom en maxtid, dom vill väl ändå sälja sin produkt.
Jag har ingen brodska då jag bara gett i 2 månader, men jag undrar bara hur länge man ska pausa och varför.

Jo, men det står på förpackningen att man kan ge en viss rekomenderad tid, dock max det dubbla.
Men sen då? Det är det som är min stora fåga. varför skriver dom en maxtid, dom vill väl ändå sälja sin produkt.
Jag har ingen brodska då jag bara gett i 2 månader, men jag undrar bara hur länge man ska pausa och varför.

Varför inte kontakta tillverkaren? det är måndag imorgon.

Då vill jag lugnt påstå att det INTE är biotinet som är orsaken till förbättringen, utan något annat. Sorry men så är det, en frisk häst med ett bra foderintag producerar eget b-vitamin.

Då vill jag lugnt påstå att det INTE är biotinet som är orsaken till förbättringen, utan något annat. Sorry men så är det, en frisk häst med ett bra foderintag producerar eget b-vitamin.

Det är det jag har försökt med hela tiden. Så jag håller med dig - under förutsättning att den får det foder som behövs. En del biotintillskott innehåller ju aminosyror. Det kan ju vara det som fattas. Det märks kanske snabbare än om man bara ger rena biotintillskott där jag förstår det som att det tar lång tid.

Whatever. Jag vet bara att jag var skeptiker och nu insett att det finns saker man inte kan förklara och när jagoch andra ser ett snabbare resultat än vad man förr sa att det var så...

Utan biotin - trasiga fötter. Med biotin bra fötter.

En häst i stallet av 4 som har problem och får samma foder som de andra och är frisk. Funkar dock inte i fötterna utan biotin.

Kan inte upprepa samma sak på fler sätt än vad jag redan gjort.
:D

Bara en tanke... Kan ju vara så att tillverkaren inte har testat produkten under längre period och därför inte vågar rekommendera längre behandlingstid. :confused: De garderar sig så att säga.

jag tycker även jag att biotinet gör skillnad, ska dock testa nästa sommar och se om det blir skillnad om jag fortsätter att ge även under sommaren...
denna sommar hade jag en verkningsperiod på 3-4 veckor sedan sprack hovarna och flöt ut, ja allt möjligt...
det har nu gått ca 10 veckor sedan sist vi hade hovslagare och först nu börjar det bli dags att verka igen... tycker detta talar för sig själv!
jag har även varit skeptisk mot biotin tidigare, men tänkte att det kunde ju vara värt ett försök, och det vart det helt klart!

det står inget på mina burkar om att det bara får ges en viss tid, bara en maxmängd/dag till olika typer av häst/ponny.

På sommaren skor och verkar jag våra hästar i en intervall av 5-6 veckor, därför att under sommaren växer hovarna ofta väldigt snabbt. Risken för att de då flyter ut och spricker vid eftersatt hovvård, är ju alltså inte så konstigt.

Fodertillskott i alla ära, men så länge hovvården är eftersatt så blir ju också hovarna inklusive hornet i sämre skick.

Ditt inlägg låter lite som en tävling, vem kan låta det gå längst innan nästa verkning.:crazy:

På sommaren skor och verkar jag våra hästar i en intervall av 5-6 veckor, därför att under sommaren växer hovarna ofta väldigt snabbt. Risken för att de då flyter ut och spricker vid eftersatt hovvård, är ju alltså inte så konstigt.

I wish! Jag har varit nere på var 4:e vecka på min på sommaren och ligger runt var 6:e vintertid.

Kan jag hålla det på var 6:e på sommaren hade jag hjulat runt stallplan av ren lycka. Och jag kan inte hjula. Var 6:e är max det får gå på sommaren men oftast runt var 4-5.

det handlar inte om eftersatt hovvård, detta är helt enkelt vad jag upptäckt med min häst... visst de andra hästarna hade också lite kortare intervaller under sommaren men de var runt 6 veckor... min häst behövde verkas efter ca 4 veckor, för redan då började de bli för långa... 4 veckor på sommaren mot 10 veckor nu är lite skillnad, kan inte bara bero på årstiden!
jag är väldigt noga med hovarna på min häst då den bara är 2 och jag vill att den ska hålla länge!

Men det är så på sommaren, verkning/skoningstid förkortas avsevärt, till skillnad mot höst och vinter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 200
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar