Biotin fråga...

M

MammaMima

Hej.
Hur är det med biotin?
på förpackningarna står det hur länge man får ge, MEN, när kan man börja ge igen efter uppehållet? Har försökt läsa mej till det, men hittar inget! Någon som vet?
Tack på förhand!/ Mima

Sv: Biotin fråga...

Hej.
Hur är det med biotin?
på förpackningarna står det hur länge man får ge, MEN, när kan man börja ge igen efter uppehållet? Har försökt läsa mej till det, men hittar inget! Någon som vet?
Tack på förhand!/ Mima

Vadå hur länge man får ge? Har inget sådant på min. Har till och med foder hemma med biotintillskott och de får ju det varje dag hela uppstallningsperioden och vid behov på bete också.

Hej.
på min står det att man ska ge 4-6 månader, men max den dubbla tiden dvs 8-12 månader.
Låt säga då att man gett i 12 månader, och sutat. när kan man börja ge igen?

Spar dina pengar i stället. Hästar har nästan aldrig brist på biotin...som förövrigt är ett slag B vitamin.

Spar dina pengar i stället. Hästar har nästan aldrig brist på biotin...som förövrigt är ett slag B vitamin.

Inte riktigt sant. Min häst har svarat jätte fint på extra biotin. Mindre tappskor, b'ttre hornkvalitet, etc.

T.O.m. min hovis har ändrat åsikt om biotin dp det var han som sa till mig att ge det. Han har nu äntligen sett jätte fina resultat och bra mycket snabbare än man först sa (1 år) i fötter på hästar.

Dock är det så att inte alla svarar på extra biotin och då finns ingen anledning att fortsätta ge det. Enbart de som har biotin brist får resultat.

En bra balanserad foderstat kompenserar bristen på B-vitamin, så det är sant att man sparar pengar.

En bra balanserad foderstat kompenserar bristen på B-vitamin, så det är sant att man sparar pengar.

Dock tror jag det kan bli svårt att täcka alla sorters b-vitamin som finns behov av. Eller så kanske hästen inte kan tillverka b-vitamin själv i tarmen om den har problem där.

Dock tror jag det kan bli svårt att täcka alla sorters b-vitamin som finns behov av. Eller så kanske hästen inte kan tillverka b-vitamin själv i tarmen om den har problem där.

Ja om det finns problem där så torde det väl vara bättre att ta itu med problemet eller?:confused: Då pratar vi om en häst som förmodligen inte är frisk, friska hästar tillverkar sitt eget B-vitamin om de får en bra balanserad foderstat.

OK
Jag undrade hur du kan veta att det är just biotinet som gör att hovarna blivit bättre? En del biotin tillskott innehåller annat också. Jag gav tex ett till min häst som jag har för mig innehöll metionin. Jag slutade med det efter några månader. Dels för att det inte blev ngn större skillnad opch dels för att jag sedan lärde mig mer om utfodring och har insett att det bästa är att ge ett bra foder så som andra redan har skrivit.

Ja om det finns problem där så torde det väl vara bättre att ta itu med problemet eller?:confused: Då pratar vi om en häst som förmodligen inte är frisk, friska hästar tillverkar sitt eget B-vitamin om de får en bra balanserad foderstat.

Självklart.

Men förklara varför det finns hästar som får bätre fätter av att käka biotin och andra som inte får någon förändring alls?

Som hos oss. Samma stall, samma foder. En häst har problem med fötterna. Denna har blivit mycket bättre på biotintillskott. Övriga hästar i stallet har inte visat någon skillnad i hovkvalitet då de redan innan hade bra fötter.

Självklart.

Men förklara varför det finns hästar som får bätre fätter av att käka biotin och andra som inte får någon förändring alls?

Som hos oss. Samma stall, samma foder. En häst har problem med fötterna. Denna har blivit mycket bättre på biotintillskott. Övriga hästar i stallet har inte visat någon skillnad i hovkvalitet då de redan innan hade bra fötter.

Den hästen hade antagligen brist på biotin. Den har kanske ett annat näringsbehov än tabellhästen eller tarmproblem?

Har under skoltiden räknat foder på min ena häst!!

Vi räknade ut en foderstat på det fodret hon åt allt stämmde enligt tabellhästen! Men min häst hade så dåliga hovar så hon åt biotin och kalk när jag la med detta i beräkningen skrek foderstatsprogramet. Pratade med utbildad foderlärare och hon sa skit i vad tabellen säger ge extra kalk och biotin.

6mån senare var hovaran klart bättre.

Har under skoltiden räknat foder på min ena häst!!

Vi räknade ut en foderstat på det fodret hon åt allt stämmde enligt tabellhästen! Men min häst hade så dåliga hovar så hon åt biotin och kalk när jag la med detta i beräkningen skrek foderstatsprogramet. Pratade med utbildad foderlärare och hon sa skit i vad tabellen säger ge extra kalk och biotin.

6mån senare var hovaran klart bättre.

Men detta måste man väl kunna vända på?
Skit i tabellen och ge hästen mer foder eller ett bättre foder? Om den kan ta upp det som tillskott så varför inte som foder?
Jag tycker att det är lite konstigt egentligen.

Den hästen hade antagligen brist på biotin. Den har kanske ett annat näringsbehov än tabellhästen eller tarmproblem?

Märkligt nog är den i stallet med mag/tarmproblem ovanligt fin i sina fötter för att vara fullblod och har alltid varit det, oavsett biotini fodret eller inte. Mag/tarmproblemen är dessutom borta nu. Fast det tror jag inte har med biotinet att göra.

Pållen som svarade fint på biotinet har inga mag/tarmproblem. Glänser som en nyputsad kopparkittel. Pigg, glad etc. Men har dock alltid haft problem med hornet i sina framfötter. Den ena sämre än den andra. Bak har aldrig varit problem.

Men biotinet har funkat.

Jag hörde själv till skaran av folk som var väldigt skeptisk vad gällde biotin. Så även min hovis. Mennär hanbörjade se förändringar i andra hästars fötter och frågade vad ägaren ändrat på och svaret var extra biotin, tyckte han absolut att jag skulle prova när jag tog det på tal. Vi såg dessutom förändringar till det bättre redan vid nästa skoning. Vilket ju också påstås är omöjligt.

Jag förstår vad du menar men kunde bara inte låta bli att skriva mitt svar. (Det var mest på skoj men jag tyckte nästan att du hade svarat själv i tidigare inlägg) Ursäkta det var inte särskilt snällt - jag vet.

Om det fungerar med biotin så är det ju jättebra. Det är nog lite som med allt annat som ex olika hälsopreparat som vissa har blivit bra mhja. Om det är det som saknas så blir man frisk annars blir man bara fattigare.

Det är naturligtvis så att alla hästar är individer. När det gäller fullblod och dåliga magar tex
Jag har bara erfarenhet av att fodra ett enda fullblod och det är min makes häst. Denna häst fick han när hästen var två år (lång historia..) men i alla fall så var hästen ganska eftersatt och hans ägare hade inte råd att ha kvar honom. Hans mage var med om det mesta när han var ung (hästen alltså). Nu har han varit hos oss i sexton år. Han tycks ha en stenkista till mage. Den reagerar inte på någonting. Så det där med fullblod och känsliga magar har jag bara hört talas om. Inte är det ngt fel på hovarna heller. Mina hästar däremot har haft mer problem.

Jag förstår vad du menar men kunde bara inte låta bli att skriva mitt svar. (Det var mest på skoj men jag tyckte nästan att du hade svarat själv i tidigare inlägg) Ursäkta det var inte särskilt snällt - jag vet.

Eh? Tycker inte du varit elak någonstans så vad ber du om ursäkt för?

Jag är bara sådandär som tror alla missförstår vad jag menar och skall förklara sönder saker. ;)

Men detta måste man väl kunna vända på?
Skit i tabellen och ge hästen mer foder eller ett bättre foder? Om den kan ta upp det som tillskott så varför inte som foder?
Jag tycker att det är lite konstigt egentligen.

Självklart kan hästen ta upp detta i fodret, men det förutsätter att det finns tillgängligt i tillräcklig mängd. Det är det jag menar när jag skriver att man ska se foderstaten i sin helhet, tabeller är bra som riktmärken och det är också utifrån dem man korrigerar i foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 200
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar