Biomedicin

BuenoBull

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt nu men... I'll give it a try.

Så jag läser biomedicinsk teknik och har prov idag. Är det någon som kan något inom detta? Isf mottages hjälp TACKSAMT på denna fråga :bow:

1. När man ska avliva djur använder man metoder som är anpassade till djurslaget. Vilka metoder bör/får man använda om man ska avliva:
a)en mus
b)50 möss
c)2 marsvin
d)en kanin
e)40 råttor

Det lär ju inte vara någon skillnad på att avliva en mus och 50 möss? Förutom att man inte lär använda något farmakokemiskt sätt eftersom det tar längre tid än nackdislocering. Eller?:crazy:

Sv: Biomedicin

Nu är jag ingen expert alls. Men jag skulle säga såhär

A)koldioxid
B)koldioxid
C)vet ej, marsvin svarar dåligt på gas
D)bultpistol. Dock var det snacka om att koldioxid skulle gå igenom på kanin med men jag kan inte svära på om det gjorde det
E)Koldioxid

Appropå om det gör skillnad för en eller massa möss/råttor/kaniner så tror jag inte det gör det. Såvitt jag vet så ska dom avlivas med koldioxid. Man får ju dock anpassa utrustningen efter antalet. En mus behöver en väldigt liten burk för att det ska gå snabbt

Okej tack! Men tänkte mest på att exponeringstiden är väl rätt lång? Är det inte fem minuter? På 50 möss blir det ganska lång tid med tanke på att man inte får ha de "väntande" djuren i avlivningsrummet, utan man måste ta ett i taget.

så långt har jag inte kunskap tyvärr. Jag har alltid avlivat ett antal möss i samma burk. Så pass många möss att det går fort men såpass få att dom inte får panik av trängsel, somnar gör dom nästan omedelbart då

tror det går under absurd hobby :angel: jag hade en del ormar och födde därför upp möss för att det skulle gå ihop ekonomiskt

så långt har jag inte kunskap tyvärr. Jag har alltid avlivat ett antal möss i samma burk. Så pass många möss att det går fort men såpass få att dom inte får panik av trängsel, somnar gör dom nästan omedelbart då

Okej, men under dessa omständigheter gäller så att man inte får ha djuren i samma rum pga stressen som de "väntande" djuren kan tänkas känna.
Har gjort provet nu så får se hur det gick :P

Senast ändrad:

Mycket intressant att du arbetar med forskning inom Biomedicin. Då sysslar du väl också med stamcellsforskning. Men du skall inte använda smådjur i djurförsök,för det finns alternativa metoder.
Råttor och möss skall slippa hemska djurförsök som är både plågsamma kränkande otrevliga obehagliga och dödliga. Det skall heller inte förekomma att avlivade eller döda råttor och möss med flera som skall skändas i forskningen.

Inom all forskning och inte minst inom biomedicin,så skall man satsa fullt ut på human embryonal stamcellsforskning där man endast använder mänskliga fosterstamceller och mänskliga embryon. Då behövs inga djurförsök djurmodeller och djurfoster alls. Använd endast mänskliga fosterstamceller istället,och då får vi botemedel mot sjukdomar skador förslitningar krämpor klimakteriet och inte minst mot åldrandet.

Avliva inte råttor möss och andra smågnagare smådjur och bytesdjur,när det finns alternativa metoder såsom mänskliga fosterstamceller och human embryonal stamcellsforskning.

På vilket sätt är det fel att använda avlivade (försöksdjur) i forskning?
Jag håller med om att alternativa metoder vore bättre, men ibland tror jag faktiskt inte det finns nåt val i försök.

Vet du hur det går till på en försöksavdelning? Tror du verkligen att djuren mår dåligt?
Visste du att även djur som används i undervisning (tex på naturbruksgymnasium) räknas in som försöksdjur i Sverige? Är det också fel att använda försöksdjur där? Eller ska vi praktisera kloklippning på människor och sen överföra det på kaniner?

Till TS:
förlåt om detta förstör din tråd men jag var tvungen att kommentera....
Jag skulle tro att koldioxid gäller på alla djurslag utom kaniner. Marsvin mår dock inget bra av detta, så vitt jag vet, medans de andra (råttor och möss) somnar bra och lugnt.
Alternativt dekapitering (heter det så?), dvs halshuggning, för råttor. Det skulle dock ta ett tag med 40 st.
Kaniner skulle jag också gissa på bult alt slag i huvudet.

Jag arbetar inte inom biomedicinsk forskning, det här var en kurs jag läste i gymnasiet.
Sen vet jag mycket väl om alternativa metoder såsom embryoforskning t.ex. Men i dagens läge tror jag inte det skulle funka inom alla områden så långt man önskar.
För övrigt forskas det inte enbart för människors bästa, utan även för djuren. Då kanske det inte är lämpligt med mänskliga embryon?

Ingen fara, tråden är gammal och provet klarat med VG ;) Så jag är nöjd. Passar på att tacka för hjälpen! :D

Aha, ajdå...där ser man hur bra jag tittar...:angel:

Men hur var svaren då? Minns du dom?

Hmm... :angel:
Med risk för fel kan det varit såhär:

a)en mus koldioxid+dislokation
b)50 möss koldioxid+dislokation
c)2 marsvin Giljotin eller slag mot skallbas? Iaf inte koldioxid :p
d)en kanin Giljotin?
e)40 råttor Slag mot skallbas/koldioxid+dislokation

Så gjorde de på min praktikplats också, men jag har skarpt för mig att vi fick lära oss att man inte fick det.... Hm.

Liknande trådar

Övr. Djur Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo...
Svar
15
· Visningar
4 762
Senast: mimmipigg
·
Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar