Biologisk mening med parasiter?

W

was

Är det någon som vet om det finns någon som helst biologisk mening med dom olika parasiter våra hästar dras med?Det brukar ju finnas en naturlig orsak med det mesta, men ialla fall jag har svårt att se det i detta.:confused:
 
Sv: Biologisk mening med parasiter?

Är det verkligen ingen som har nån aning?Madick tex.var är du?Har grunnat över detta ett tag nu men det verkar inte vara någon som vet.
 
Sv: Biologisk mening med parasiter?

Parasiter lever ju sällan i symbios med sitt värddjur. Det biologiska syftet med t ex inälvsparasiter hos häst lär vara att inälvsparasiterna ska överleva. För hästens del finns det inga fördelar överhuvudtaget.

Jämför fästing, mygga, loppa, rävskabb... Inte fyller de någon funktion för värddjuret!

Däremot har man inom human immunologi diskuterat att en orsak till ökad allergi i välfärdsländer skulle kunna vara att den delen av immunförsvaret som normalt bekämpar parasiter "snedtänder" pga sysslolöshet och utlöser sina reaktioner mot helt harmlösa pollen. T ex! Vet inte om detta stämmer eller ej.
 
Sv: Biologisk mening med parasiter?

Mening? Jag vet inte om man kan säga att det är någon mening? Det hhandlar om att en massa organismer har utvecklats, evolverats. I "evolutionsrejset" gäller det att sprida sitt DNA till nästa generation, och att så mkt avkomma som möjligt överlever och för generna vidare.¨

För att göra det måste man ju äta och växa sig stark. Det kan man göra på flera sätt, en strategi är att äta gräs, som hästen. En annan är att leva av någon annan, utan att ta livet av den, parasitera helt enkelt. Inälvsparasiterna har helt enkelt "hittat" en nisch, en resurs, som de kan använda. Dom har utvecklat sin livscykel så att de behöver ett värddjur. Så för dom är det högst menigsfullt att finnas :D

Om det är någon mening, eller positiv effekt, för hästarna vet jag inte. Kanske är små mängder parasiter och annat bra för immunförsvaret. Det torde iaf vara en konkurrensfördel, i jakten på att maximeraavkomman, att kunna tolerera parasiter. Det finns andra exempel där sjukdomar i vissa fall innebär fördelar för bäraren.

Jag vet inte, det finns kanske superparasiter som lever av parasiterna, eller några insekter som lever av dem? Iallafall, det mesta i naturen brukar ingå i en intrikat väv av samband som ibland är svåra att se direkt.

obsobsobs, det här är bara jag som spånar, jag är inte parasitkunnig!
 
Sv: Biologisk mening med parasiter?

Oh dear, skapelsens krona vet du väl ;)

(Personligen tycker jag nog insekterna borde ha den kronan!)
 
Sv: Biologisk mening med parasiter?

Parasiter er en av de faktorer som slår till när en djurpopulation blir för tät, innan de gjort slut på all mat.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp