Biologins makt

Det finns nog inte så mycket egen vilja egentligen, det mesta av individen "fria" vilja styrs av normer och värderingar enligt det rådande paradigmet och idealet....
Ja, vi tänker ofta att vi har en "fri vilja" och kan välja själva - men vi kan inte alltid välja vad det är vi vill! Det vi "vill" är sällan helt fritt utan i högsta grad påverkat av diverse faktorer.

Det finns nog inte så mycket egen vilja egentligen, det mesta av individen "fria" vilja styrs av normer och värderingar enligt det rådande paradigmet och idealet....
Framför allt undrar jag varför det skulle vara bättre att vara styrd av hormoner än av normer. Kan man stå emot normer kan man nog stå emot hormoner också.

Jag tror att biologin delvis påverkar. Dvs nu som 40-åring har jag många kvinnor omkring mig som är stressade över att nu måste de ta ett beslut. Om att antingen inte skaffa barn alls eller inte skaffa tex ett tredje barn. Det är intressant att se hur vissa resonerar som tidigare inte varit så intressant av barn alls dvs de börjar nu omvärdera det tidigare beslutet.
Fast det beror väl på rationella resonemang? Vi vet ju att loppet snart är kört i den åldern. Alltså måste vi bestämma oss.

Själv tog jag mig en rejäl barnfunderare vid cirka 36. Inte för att hormonerna knackade på och lurade mig att fantisera om bebisar - utan för att jag visste att jag snart inte skulle vara fertil längre.

Jag menar förenklat att i förhållande till åsikter, så kan man basera sin åsikt på magkänsla vs kunskap.

Behöver nog förtydliga mig. Det jag egentligen menar är att jag tror det finns fler påverkande faktorer eller orsaker till barnlängtan. Samhällets normer både kan, och inte kan, vara en grundorsak.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag skulle säga att den biologiska driften att föröka sig inträffar ungefär runt ägglossning då det är vanligt att kvinnor är mer/lättare kåta än annars i menscykeln. Det är till och med logiskt ;)

Resten är miljön.

(Det är _så_ intressant med normer. Dvs när någon pekat på normerna och förklarat så man börjar förstå att de finns, hela tiden, varje dag.)

Jag skulle säga att den biologiska driften att föröka sig inträffar ungefär runt ägglossning då det är vanligt att kvinnor är mer/lättare kåta än annars i menscykeln. Det är till och med logiskt ;)

Resten är miljön.

(Det är _så_ intressant med normer. Dvs när någon pekat på normerna och förklarat så man börjar förstå att de finns, hela tiden, varje dag.)
Jag satt just och tänkte på det där eftersom jag har ägglossning nu. Herregud, jag vill pippa med ALLA just nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka