Binda eller inte binda bolåneränta?

PathOfClovers

Trådstartare
Vi har vårt bolån uppdelat på 3 delar, ca 1 miljon/st. En är lågt bundet sen vi köpte huset som löper ut 2027. En löpte ut nu i januari och en är rörlig sen innan. Så nu är två delar rörliga. Vi vill gärna ha två bundna, men nu har ju de längre legat så högt så vi har inte bundit om. Men nu med handelskrig och allmän oro i världen..borde man binda en del ändå nu? Vi får väl 3-5 år för drygt 4%..

Hjälp!

Den som kunde svara på det, det finns saker som pekar åt båda hållen när det gäller ränteutvecklingen. Marknadens syn på 5-års räntan har sett ut såhär under det senaste året, ingen tydlig ökning åtminstone:

Untitled-3.webp

Vi har vårt bolån uppdelat på 3 delar, ca 1 miljon/st. En är lågt bundet sen vi köpte huset som löper ut 2027. En löpte ut nu i januari och en är rörlig sen innan. Så nu är två delar rörliga. Vi vill gärna ha två bundna, men nu har ju de längre legat så högt så vi har inte bundit om. Men nu med handelskrig och allmän oro i världen..borde man binda en del ändå nu? Vi får väl 3-5 år för drygt 4%..

Hjälp!
Vi har inte bundet. Räntorna är fortsatt på väg ner.
Men har heller inte så pass snäv ekonomi att en höjning riskerar att göra oss bankrutt.
Vi klarade höjningen från 1,19% i ränta till 4,8%. Skulle klara ännu högre ränta också även om det skulle innebära en del uppoffringar.
Men allas situation ser ju olika ut.

Hjälp!
Erik Thedéen kan vara bra att följa :)

Vi har inte bundet. Räntorna är fortsatt på väg ner.
Men har heller inte så pass snäv ekonomi att en höjning riskerar att göra oss bankrutt.
Vi klarade höjningen från 1,19% i ränta till 4,8%. Skulle klara ännu högre ränta också även om det skulle innebära en del uppoffringar.
Men allas situation ser ju olika ut.
Ja alltså, de låga nivåerna vi pratar om nu är ju jättelugnt. Jag är mer orolig om det blir kaos i världen och räntorna går upp till typ 10-20% eller nåt.

Liknande trådar

Äldre Hur gör folk för att få så låga bolåneräntor? När jag tog mitt bolån så kände pappa en på banken som fixade Swedbanks rörliga ränta och...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: Raderad medlem 19815
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: lundborg
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka