Bilträning

H

HonSomSyns

Har en treåring nu som vi har börjat rida in och allt går super. Men hur gör man när man ska träna bilvänjning? Vi var tvugna att gå en bit på vägen idag och bilar är hon inte så rädd för, då stannar hon kvar men så kom det en lastbil och då blev hon lite skraj och började studas runt. Hur gör man för att dom ska bli helt trafiksäkra?
Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Bilträning

Jag antar att det handlar om att miljöträna om och om igen. Låta hästen vänja sig vid att bilar kommer då och då.

Vi har en häst hemma nu som vi trodde vi skulle behöva just träna med bilar. Planerade då att börja med att ha bilen på ridbanan, sen köra med den, samma sak med traktorer och liknande - helt enkelt rida i närvaro av "trafik" så att hästen till slut la ner tankarna på dessa saker och kunde fokusera på ridningen trots alla störande element. Det blir ju lite mer kontrollerat, man kan ta det steg för steg och man riskerar inte att en olycka inträffar. Sen får man ju se till att gå längs vägen mycket. Kanske leda först. Och även om det går, att vistas/träns intill vägen så att hästen lär sig att man kan fokusera på annat där, inte bara på bilarna. :)

vi vänjer våra hästar vid bilar, traktorer, lastbilar och motorcyklar hemma på gården. där vet alla inblandade att vi tränar ;)

låter fordonet stå och gå, hästen leds runt och fram. sedan får fordonet köra förbi hästen och sedan köra bakom när hästen leds och sist uppsuttet. brukar gå ganska smidigt.

brukar inte heller göra så stor affär av det :laugh:

Håller med föregående talare. Jag brukar inte göra så stort väsen om bilarna (speciellt inte om de tex står parkerade). Till exempel, om min unghäst blir rädd för min jacka som hänger på ridbanans staket, så rider jag bara förbi fast unghäster kurvar och springer i en båge runt jackan, efter 2-3 varv bryr den sig inte om jackan. Jag har sett många som manar på unghästen att titta och snusa på jackan, sparkar i sidor och ska med all makt ha unghästen att titta på jackan. De uppmärksammar ju bara jackan med detta beteende. Ett litet tips bara! ;)

Jag har gått "nära" trafik och i början haft en trygg vuxen häst närmast det farliga. Sedan har den trygga gradivs fått gå lite längre bak så den lilla utsätts mer och mer för det otäcka så att säga.

Sedan är det fiffigt om man har någon bekant som har ett otäckt fordon så man kan öva på något lämpligt ställe och inte måste ge sig direkt ut i hänsynslös trafik...

Tack så jättemycket för alla svar, jag tror jag ska öva först med bil här på gårdsplan och sen ta större och större fordon så att hon verkligen kan fokusera på mig hela tiden.

När vi mötte bilarna var vi ute på en väg där det inte så jätteofta kommer så mkt bilar men just nu gjorde det det plus några stora montser till traktorer och lastbilar med så jag kan ju verkligen förstå att hon blev lite skrjasen..
Vägen är rätt smal åxo och på sidorna så är det mossar så man kunde inte gå ner där, men men. Det gick ju bra :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31