Bilträning

Silver Girl

Trådstartare
Hur tränar ni att åka bil? Tänker främst ni som är ensamma med valp och då måste ha hunden ensam där bak.

Skulle vara kul att komma iväg på lite miljöträning så småningom och hon måste kunna åka en bit om sex veckor då jag börjar jobba igen och jag vill gärna att det blir bra från början.

Med Ebrah tränade jag inte alls, jag satte in henne i en bur i bilen och åkte iväg ;) Hon somnade snabbt och sov hela tiden. Jag vill absolut ha hundarna bak och tänker inte sitta med dem bara för att de är unga. Däremot skulle jag kunna ge en toarulle med godis eller liknande om de var oroliga. Ebrah fick pinnar ibland i början, mest för att ha något att tugga på som inte var bilburen.

Vi bara åkte. Såg till att valpen var rastad, mätt och gärna lite trött om det gick att planera. Pep första tre turerna de första minuterna, sedan dess ligger hon på rygg i buren och snarkar hela resan.

Jag kanske är lite väl ängslig då min förra hund var så nervös av sig.
Denna valp verkar vara trygg i sig själv, hon kan lägga sig och sova i ett annat rum och bryr sig inte om jag råkar stänga toadörren.

När åkte ni första gången? Hon är nio veckor i morgon och varit hos mig sedan i lördags.

Denna valp verkar vara trygg i sig själv, hon kan lägga sig och sova i ett annat rum och bryr sig inte om jag råkar stänga toadörren.

När åkte ni första gången? Hon är nio veckor i morgon och varit hos mig sedan i lördags.
Jag åkte varje dag ända från start.

Jag sätter bara in hunden i buren så får den åka där :). Min senaste valp körde jag hem från uppfödaren som bor 4 timmar ifrån mig, det gick toppen med bara nån paus halvvägs :up:

Tåg hem för att det gick snabbast, en dag hemma, sen två timmar till landet där det åktes bil mer eller mindre varje dag.

Då planerar vi för ett varv runt kvarteret i morgon :)
Låter onödigt? :p
Jag brukar se till att aldrig åka bil bara för bilåkandets skull. Vi åker till träningar, vänner, roliga platser osv. Någonstans tror jag att hunden då förknippar bilåkandet med att vi kommer till något den tycker om och därför gärna åker bil. Hade vi bara åkt runt i största allmänhet så hade det ju inte gett samma positiva minnesbilder.

Låter onödigt? :p
Jag brukar se till att aldrig åka bil bara för bilåkandets skull. Vi åker till träningar, vänner, roliga platser osv. Någonstans tror jag att hunden då förknippar bilåkandet med att vi kommer till något den tycker om och därför gärna åker bil. Hade vi bara åkt runt i största allmänhet så hade det ju inte gett samma positiva minnesbilder.

Får försöka hitta på något som en valp tycker är kul. Kanske åka till havet eller ut i skogen någonstans? Om ingen annan är där kan hon ju springa lös en stund.

Jag har inte tränat på att åka bil. Uppfödaren bor en timme från mig och senaste valpen hade åkt ett par gånger innan jag hämtade. Uppfödaren hade noterat hon dräglat lite när hon åkte själv till veterinärbesiktningen innan köpet så hon varnade för att det kunde vara tecken på åksjuka.

Valpen följde med mig i mitt vanliga liv med träning och tävling(var 4 månader då jag hämtade så ok att följa med). Jag noterade att hon vissa gånger dräglade lite och efter att stått i bilköer och letat parkering spydde hon en gång. Då började jag ge åksjuketabletter för att hon inte skulle tycka det var obehagligt med bilresa men nu gör jag inte det längre. Nu är hon 7 månader.

Stackars Skalman fick ju sin "värsta" bilstund igår. Han har bara åkt en gång vid 9 veckor för ögonlysning och besiktning mm och då med mamma och syskon i samma bur. sen en gång för några veckor sedan till en kompis - en tur på 10 minuter dit och 10 minuter hem och då var det mest lite gnälligt för att han var "inlåst" i en bur när han helst ville busa runt.

Tänkte då att eftersom jag igår skulle åka med till Örebro och dom 2 timmarna det tar att köra dit och sen köra hem när kompisens man skulle till Örebro (mannen skulle läggas in på sjukhus där och bilen behövde komma hem) så tänkte jag perfekt åka-bil-långt-träning för Skalman. In med honom och Mini i en stor bur och mamma-hund i en mindre. På hemvägen skulle han få åka med mamma istället.På vägen dit försökte han busa med kompisens hund genom nätet och låg rygg och fjantade sig galet, så ingen rädd hund här inte. I Örebro blev han ju sen galet snabbt riktigt sjuk (troligtvis förgiftning enligt vetten, fast även något föremål fanns i magen) så åkturen när vi egentligen skulle åka hem bestod av hysteriskt ont, gråtande och sprutlackering av buren (och delvis bilen) - flera stopp, mer sprutande vattendiarre och sen virrande med sjuk valp i bil i okänd stad för att hitta veterinärklinik.

Guldvalpen verkar gilla bilåkande ändå trots detta. På vägen hem så fick han ju åka "olagligt" då det inte gick att stoppa honom i den totalt nerskitna buren och båda dom vuxna fick trängas i den större buren - Skalman fick ligga på en filt på golvet framför passagerarsätet mellan fötterna på kompisen. När han piggnade på sig under vägen så var han bara glad. Idag när jag tog in burarna för rengöring, så blev han galet glad och ville in i dom - så nu är han både bur-och bilvan och glad i det trots allt elände :p Underbara skithund :love:

Inte heller jag har gjort någon stor affär av det. Den gången jag hämtade en valp på 8 veckor och hade drygt 40 mil att köra ensam, satte jag den i en bur på passagerarsätet. Efter att ha gnällt en liten stund somnade den, och jag fick vänta c:a 25 mil innan den vaknade och jag kunde få gå ur bilen och sträcka på benen. Åkturen därpå blev i dubbelburen (med mellanvägg) bak. Det kanske hör hit att valparna var biltränade innan de såldes.

Hur tränar ni att åka bil? Tänker främst ni som är ensamma med valp och då måste ha hunden ensam där bak.

Skulle vara kul att komma iväg på lite miljöträning så småningom och hon måste kunna åka en bit om sex veckor då jag börjar jobba igen och jag vill gärna att det blir bra från början.

Tränar?
Tanken att man ska träna på att åka bill har aldrig slagit mig. Jag sätter in valpen och åker dit jag ska. Det behöver inte vara krångligare än så.

Jag är ju ensam och har hämtat mina senaste 6 köpta hundar själv och de flesta har funnits minst 30 mil bort. Det har faktiskt aldrig varit problem, utan valpen har rätt snabbt somnat i buren bak och dom som gnällt lite har jag suttit och pratat med när jag kör - tills dom somnat :)

Jag hämtar en valp om 3 veckor, drygt 50 mil bort :) Han får åka i famnen tills han tröttnar på det, sedan får han åka bak i buren.

Nu har vi varit ute och åkt!
Blev en tur till havet, en kvart enkel väg. Hon gnällde någon minut och var sedan tyst, men rörde inte toarullen med godis. Antingen mådde hon lite illa eller tyckte det var läskigt att röra på sig.

norton fick först sitta knä, sen baksätet i sele med en person bredvid. (bara korta turer) och sen med andra hundar i bakluckan. nu åker hon bara i bakluckan :).
inte optimalt med sele men det var sååå hemskt att åka bil i början, nu så stannar hon till vid bilen och vill åka så fort man går förbi ^_^ (får hon välja så sätter hon sig dock i framsätet..).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 082
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025