Bilstolsproblem igen

doglover

Trådstartare
:(

Loke har 2 bilstolar. En Britax 2 way som han använder hos mig och en BeSafe Izi Kid som han använder hos sin pappa. (BeSafen används tydligen inte enligt exet, då han bedömmer den som för liten för honom..)

Problemet är att han är 2 år gammal, väger mellan 15 och 16 kg och är 97 cm lång och han är för lång för bakåtvänt!:crazy:

Med overallen på och skorna så går det absolut inte längre! Ska jag klä av honom allt eller vadå? Krångla och tråckla, benen ser ut att vikas dubbla nästan på honom!

Finns det någon stol där ute som klarar jättelånga små barn?:confused:

Eller ska man låta honom åka framåtvänt varje gång? Jag vill inte att han ska sitt abakåt så länge som det bara går, men det verkar ju vara rätt omöjligt nu..

Ska vi skippa bilåkandet och enbart åka buss??
 
Senast ändrad:
Sv: Bilstolsproblem igen

Tycker han själv att det är obekvämt att benen är böjda?

Det är ju inget farligt att de åker med benen böjda.
Eftersom man rekomenderar att barn åker baklänges till 4 års ålder måste det ju finnas stolar som klarar en normallång 4-åring tycker man!
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Grejen är det också att jag med nöd och näppe får knäppt bältet med!:crazy: Jag förlänger och drar i det och får kämpa för att få det knäppt.

Loke klagar inte än så länge, men han vill ju inte sitta med benen så. Han gnäller gudskelov inte, men han spjärnar och och vill ut med benen. Det märker man ju på honom att han vill inte sitta sådär trångt.

Ja, man tycker att det bör finnas såna stolar! Jag ska googla och söka ännu mer. Men bilen spelar väl en stor roll den med. Kanske kan kombinera sökningen med bilmodellen då.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilstolsproblem igen

Vet ej hur länge. Det bli olika varje gång då det inte är min bil, utan min pappas. Sen när han är hos sin pappa vet jag ju tyvärr inte vad det är för bil och stol han åker i..

Men om jag räknar ut det "normala", så är det ca 2 mil till dit vi åker och sedan 2 mil hem igen. På ett ungefär.

Ibland blir det ju utflykter som ligger längre bort.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Det börjar tämligen bli väldiga problem det här med bilstolarna.
Har hört att BeSafe är bra för långa barn, men sonen är tydligen för lång för den med...

2 way-en ska ju vara bra för långa barn de med..

Letar och letar..
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Har ni provat andra platser i bilen? Eller olika monteringsvinklar? Jag tycker det låter så konstigt, vår kille är snart fem år och 105 cm och har en bra bit kvar innan han växer ur sin Britax Hiway, och den brukar inte ens anses vara en stor stol. Jag känner ett barn som är 116 cm och som fortfarande sitter bakåtvänt i Twoway. Som flera redan har sagt, det är inte farligt att sitta trångt med böjda ben, det är fortfarande enormt mycket säkrare att åka bakåtvänt.

Kan ni inte ta av overallen när ni åker bil? Det ska man ju helst göra ändå, det går inte att dra åt bältet tillräckligt när man har tjocka ytterkläder (det gäller ju både barn och vuxna). Man kan ha en varm och gosig filt i bilen istället.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Då det är min pappas bil, så vill han helst ha Loke där bak. Fråga mig inte varför, för det vet jag inte.
Men vi har testat i alla säten där bak och det är bara i mittensätet som han får plats överhuvudtaget i bilen baklänges. Bilen är en Peugeot 307 sportkombi.

Låter väldigt konstigt det här när jag tittade på Jerseykos bilder... Nåt fel vi kanske gör..
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Det finns en jättebra tråd på Familjeliv om just att åka bakåtvänd i bil, där de har rätt bra koll på olika stolar.
här
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Helst skade inte ha tjocka kläder under bältet, gäller även vuxna, eftersom det inte går att åt bältet så hårt som behövs.
Two-way är den rymligaste stolen, men jag fattar inte hur han inte får plats.. Min son är mkt större och han har bra plats. Böjda ben är absolut inget farligt alls, hellre ett brutet ben än bruten nacke. När öronen når kanten på stolen, då är den urvuxen, inte innan.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Min son är både längre och något tyngre och har fortfarande en bra bit kvar innan han växer ur sina stolar! Han har en Britax Freeway och en Acta Duoflex. Vi har stolarna i en Renault Clio, en nyare Golf, en yttepytteliten Kia och en Landrover Freelander. Vi har aldrig på vinterkläder i stolen, eftersom det blir både trängre och osäkrare att åka så.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Vi har en duoflex och den går ju att både ställa på sätet och "hänga över kanten" på sätet.

I ena bilen har vi stolen bakom passagerarstolen och där står bilstolen på sätet vilket gör att det blir noll benutrymme. I andra bilen har vi den fram och där blir det ju mycket bättre benutrymme eftersom den "hänger på kanten" och kommer längre bort från ryggstödet.

Vi ska flytta fram passagerarsätet så han får mer benutrymme där han sitter bak, men än fungerar det precis, bara lite böjda ben. Vi kör inte långt nu på vintern. Kör vi långt använder i bilen där han sitter fram!
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Vi har en Britax Hi-way till William och han är också 97 cm lång och väger 16,5 kg (är 2,5 år). Stolen sitter monterad i mitten i baksätet på vår Toyota Avensis combi och visst har jag tänkt tanken att det börjar bli lite trångt vid benen (speciellt när maken satt dit stolen), men när jag monterar stolen som jag vill är det ändå ingen fara trots overall och stora vinterkängor.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Klacken på duoflexen måste hänga över kanten när barnet väger mer än 11 kg. Våran duoflex funkade tills han kom över 11 kg, nu kan vi inte ha den i bak längre.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

I våran bil får ingen av oss plats att köra när klacken hänger över kanten, den tar massa plats då ju. Synd, för jag vill helst ha den i bak.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Vi har den bakom passagerarstolen. Får man inte plats får man sitta bakom föraren.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 350
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 830
Senast: Comfort
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 259
Senast: Enya
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp