Jenka

Trådstartare
Snart dags för oss att byta från babyskyddet och jag är mest förvirrad...
Vad ska man kika på?
Är dyrast alltid bäst?
Isofix eller ej?

Kikar nu på Axkid Minikid och Britax Hi-Way/Max Way. Erfarenheter och åsikter om dessa? Andra förslag?

Följer!

Vi har en maxway, mest för att det var den som fick plats och är utan isofix (finns inte i bilen). Den är okej men kommer aldrig räcka till dottern är fyra... Hon är två nu. Sitter ganska bra i den men jag skulle önskat att vi fick mer lutning på den, men det är svårt eftersom lutningen på förarsätet inte går att plana ut mer. Ska försöka baxa in den i baksätet när småsyskonet kommer och då blir det kanske bättre.

Vi har precis köpt en maxway. Dottern har bara provsuttit i den ännu, men satt väldigtbra. Återkommer när vi hunnit prova den lite mer.

Vi hade två Maxi Cosi Mobi utan isofix. Är supernöjd med dessa stolar då de är lätta att installera, och det allra bästa är att det finns flera lutningslägen. När vi skulle köpa första stolen så sa tanten på Babyproffsen att man inte har någon användning av lutningslägena, men som tur var så lyssnade vi inte på henne för det var rena rama skitsnacket; lutningslägen är kanonbra och vi har använt dem massor! Det är bra andrahandsvärde på dessa stolar också, vi fick jättebra betalt när vi sålde dem.

Vi har en Cybex Sirona med isofix som går att vrida när barnet ska in och ut ur bilen. Mycket bra funktion och stolen i sig är bra, men sonen kommer omöjligen att få plats med benen lika länge som han bör sitta bakåtvänd, så ett framtida syskon kommer att få ta over denna och så får vi köpa ytterligare en stol med batter benutrymme åt sonen. Säger som @WBanna att lutning är kanon, de gånger sonen somnat i upprätt läge har huvudet vippat framåt och det har sett väldigt obekvämt ut, det händer aldrig när stolen är bakåtlutad. Stolen är stor och tung att montera men tar faktiskt mindre plats än vårt babyskydd (Brio Primo).

Vi har en besafe izi kid X2 i-Size.

Den har 3 olika lutningslägen. Är enkel att höja när barnet växer (går på 2sek), har bra stöd och räknas som en av de säkraste på marknaden.

Den får 5:up: av 5 möjliga.

Har en maxway. Ville inte ha Isofix pga det är Max 18 kg på de. Könde inte att vi behövde olika lägen, han är i Max viloläge pga sin ålder och när han blir större rätar vi upp den. Tycker den är rymlig, enkel och han är väldigt nöjd i den.

Vi har två maxi cosi mobi xp, en i varje bil. Stolen är rymlig, lång rygg, lätt att montera och vi använder lutningslägena nästan varje gång vi åker bil.

Mvh Miks

Vi valde en Besafe izi plus till tösen. Av flera anledningar.

#Fick plats i bilen
#Dom andra barnen får plats bak i bilen samtidigt
#Jag sitter som vanligt i princip i sätet framför
#Flera lutningslägen
#Tösen sitter superbra i den
#Enkel att montera (flera steg men inget krångligt)
#En av dom bästa på marknaden och bäst i test

Nackdel

#Priset

Känner väl att 4500 kr + 300 kr för solskydd till är mycket för en bilstol. Men jag avvaktade och slog till när en babybutik hade 20% på allt så då fick jag 900 kr i rabatt på den.

För övrigt så har samma butik 15% rabatt på allt från Maxi-cosi inatt mellan 20.00-08.00 imorgon bitti om någon tänkt köpa något :)

Vi har två minikid, en i varje bil. Har en lång kille som vi vill ska åka bakåtvänd så länge som möjligt, tittade först på maxi cosi men den skulle vi inte kunna använda lika länge till vår son.
Vi är även långa och ville inte att den skulle ta alltför mycket plats i baksätet där han sitter. Minikid kan man sätta längst in på sätet när dom är små och inte behöver massa benutrymme, det kan man inte med alla stolar som vi kollade på. Och sist men inte minst sitter han skönt och har trivts i stolen sen start.

Vi har en Cybex Sirona med isofix som går att vrida när barnet ska in och ut ur bilen. Mycket bra funktion och stolen i sig är bra, men sonen kommer omöjligen att få plats med benen lika länge som han bör sitta bakåtvänd, så ett framtida syskon kommer att få ta over denna och så får vi köpa ytterligare en stol med batter benutrymme åt sonen. Säger som @WBanna att lutning är kanon, de gånger sonen somnat i upprätt läge har huvudet vippat framåt och det har sett väldigt obekvämt ut, det händer aldrig när stolen är bakåtlutad. Stolen är stor och tung att montera men tar faktiskt mindre plats än vårt babyskydd (Brio Primo).

Vi har tänkt köpa en cybex sirona, har vagn + babyskydd från cybex och är supernöjda så provade sironan i förrgår men säljaren i affären sa att den inte gick att luta? Vi vill absolut ha en som går att luta, när jag googlar står det att den ska gå att luta, gör den det?

Vi har kollat på annan tysk stol med, recora tror jag den heter. Bas + stol kostar 6000, den är vridbar och lutningsbar. Både vridbar och lutningsbar + Isofix är krav för oss så då är det ju rätt få stolar som finns.

Jag har en besafe izi plus och jag avskyr den :D:o Den är stor, klumpig och bara nä.
Men barnet sitter super och den är som sagt bäst i test, så den får tummen upp ändå :angel:

Jag har tittat på Britax Hi Way II och Britax Dualfix. Dock osäker på om den senare är rymlig nog när barnet växer.. Men tycker det verkar smidigt med att kunna vrida stolen när man ska sätta i och ta ur barnet. Dock har vi två bilar och jag undrar hur alla andra gör, har man en stol i varje bil? Just nu kör vi babyskyddet med isofix i ena bilen och fäster med bälte i den andra.

Har besafe izi kid3. Gillar den så pass att vi köpte en izi kid2 att ha hos mina föräldrar. Enda nackdelen är att lutningsläget är väl upprätt så hon tappar huvudet framåt när hon sover. Vet inte om det är ett problem med andra stolar också eller kombinationen stol + bil? Vi har två bilar men bebis åker alltid i den största och mest säkra bilen, men så är skillnaden bilarna emellan stor. :p

Senast ändrad:
Jag kör på britax. De har helt ok stolar till bra pris. De är även hyfsat små. De jag har provat är hi way II och max way. Bilen vi har är subaru legacy-05

Hi way är väldigt nätt. Vi har haft den till båda barnen. Äldsta dottern åkte i den efter babyskydd tills hon var runt 2.5, lite mer. Hon får egentligen fortfarande plats i den (ganska lång för åldern, född april-13) men jag insåg att hon behöver en större för att kunna åka bakåt länge. Bebisen fick ta över den sen. Vi har den inställt på fullt lutningsläge som en standard, plus kilen som följer med. Den är placerad bakom passagerarsätet och det är tight. Kanske att man tippar upp den en aning när bebisen blir lite äldre, vi får se. Jag sitter skräddare fram så får jag ok med plats. Ca 170 cm lång. Jag rekommenderar deras nackkudde till bebisar. Den äldsta hade vi ingen sådan till men den underlättar när de somnar så inte huvudet hamnar i en onödigt skum vinkel.

Max way blev den vi köpte åt stora tjejen. Den är placerad i mitten. Min lillebror hade bekymmer att få plats när han skulle köra min bil. Han är väl kanske runt 190 skulle jag tro. Jag tror att den är inställd på mittenläge nu. Jag och maken, maken är någon dm längre än mig, har dock inga bekymmer med plats. Jag provade att ställa hi way i mitten och max way på sidan men det gick inte. Fick inte max way att stå vettigt alls trots att jag puttade ut hi way så långt det gick åt andra hållet. Det kanske beror på att sätena är rätt skålade och max ways stöd är ganska brett men den blev väldigt sned.

Äldsta dottern har en hel del plats att växa i max way. Den är egentligen inte mycket större än hi way på bredden men har längre ryggstöd och det är väl inte lika tjockt det där stödet på sidorna. Det är den stolen jag skulle ha valt om jag bara haft ett barn och inte gärna velat byta. Nu har vi ju två och hade aldrig fått två max way att stå bra i just vår bil. Räknar med att stora tjejen vänds framåt när mini behöver mer plats i bilstolen.

Den här kombinationen i min bil gör att jag får gott om plats bredvid stolarna. Lite sämre där framme men det går när man hittar knepet.

Jag har valt bort isofix pga viktgränsen. Jag vill ha dem bakåtvänt tills de inte ryms mer utan att bli hindrad av vikt. Isofix gör dock att man får lite mer utrymme. En granne som alltid sagt "vår bil har så gott om plats! Köp en sån!" när jag nämnt att eventuellt byta bil skulle ha lånat vår minsta stol, hi way, och den gick INTE in i deras mittensäte bak om man skulle kunna köra bilen med. De blev nog lite förvånande :D Någon variant av skoda, inte lastgammal. Däremot har de gott om plats med isofix-stol. Det beror alltså mycket på bilen med.

En sak jag inte förstått poängen med är att man ska kunna luta sina stolar under färd. Nu sitter vi båda som regel fram när vi åker och barnen bak. Det är ju typ då man har tid att prata med varandra dagtid :D vi stannar så sällan vi kan och jag tror inte vi hade stannat för att luta en bilstol faktiskt. Innan jag blev förbjuden att köra bil körde jag själv nästan överallt och den enda gången jag stannade på en 3h-resa var för att köra en drive på något snabbmatshak och lämpa över barnets meny i hennes knä, då väcker man ju ändå barnet :p För mig hade det varit en helt onödig funktion. Andra gillar den skarpt. Det är väl som klicka i babyskyddet i vagnen-funktionen. Vissa gillar, andra klarar sig minst lika bra utan.

Snart dags för oss att byta från babyskyddet och jag är mest förvirrad...
Vad ska man kika på?
Är dyrast alltid bäst?
Isofix eller ej?

Kikar nu på Axkid Minikid och Britax Hi-Way/Max Way. Erfarenheter och åsikter om dessa? Andra förslag?
Det viktiga är att stolen passar bilen så att åka till butik och prova är lämpligt.
att köpa en stol som är bakåtvänt är en självklarhet fram tills att barnet är runt 5 år. absolut minst till 4 år men det är alltid säkrast att sitta bakåtvänt.
isofix valde jag bort pga att det bara funkar till 18 kg.
sk kombistolar bör aldrig användas framåt. De har dels dålig bältesledning och är tunga. sitter barnet i en sådan och bilens bälte så får de tyngden av stolen i ryggen och krossas mot bältet. sitter de med internbältet så fixeras kroppen i stolen och huvudet slungas framåt och inner halshuggning är en följd. Små barns muskler är inte starka nog att hålla det unga huvudet.
På marknaden finns även så balkstolar och de är godkända men fullkomligen livsfarliga.

Bra poänger Amha ich Cosmokatten. Jag måste säga att stolen tar mycket mer plats än man tror. Vi har en Passat men att ha en bas hade tagit massor av plats!

Pga skålade sätten har även vi en kil under framdelen, det gör att bebis huvud inte tippar framåt. Dock får stolen luta Max 30 grader.

Har besafe izi kid3. Gillar den så pass att vi köpte en izi kid2 att ha hos mina föräldrar. Enda nackdelen är att lutningsläget är väl upprätt så hon tappar huvudet framåt när hon sover. Vet inte om det är ett problem med andra stolar också eller kombinationen stol + bil? Vi har två bilar men bebis åker alltid i den största och mest säkra bilen, men så är skillnaden bilarna emellan stor. :p

Det måste nästan vara kombinationen stol och bil? Vi har izi kid x2 och även när stolen är i det mest upprätta läget så kan sonen sova utan att tappa huvudet. Och det borde ju inte vara så stor skillnad mellan modellerna?

Vi har tänkt köpa en cybex sirona, har vagn + babyskydd från cybex och är supernöjda så provade sironan i förrgår men säljaren i affären sa att den inte gick att luta? Vi vill absolut ha en som går att luta, när jag googlar står det att den ska gå att luta, gör den det?

Vi har kollat på annan tysk stol med, recora tror jag den heter. Bas + stol kostar 6000, den är vridbar och lutningsbar. Både vridbar och lutningsbar + Isofix är krav för oss så då är det ju rätt få stolar som finns.

Den går absolut att luta, det är samma knapp/grepp som man vrider stolen med. Går att göra under färd dessutom.

Ja låter som att isofix mest är en nackdel på dessa stolar. Nåt positivt?
Ska åka och testa. Att åka bakvänt är en självklarhet, men bra info inför senare.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 657
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar