Bilresa med djuren

malumbub

Trådstartare
Vi har nu, med lite med kort tid kvar, börjar omplanera julen.
Från början var det tänkt att sambon skulle vara hemma över julen och jag skulle åka hem till mamma (30 mil bort). Katterna skulle stanna hemma, hunden följa med (som vanligt).
Men om sambon ska med nu så hinner vi nog inte hitta kattvakt, så då funderar vi på om det är möjligt att ta med katterna...
För mamma är det ok, men vad tror ni katterna klarar av?

Det handlar om en bilresa på 3-4 timmar (30 mil) i en sedan, tyvärr inte kombi. Katterna har en varsin bur.
Katterna är inte vana med att åka så mkt.
Hunden kan vi sätta i framsätet och sambon i baksätet med katterna, så det där med plats löser sig nog.

Men tror ni katterna klarar av resan?
Nåt värt att tänka på?

Sen funderar jag lite på hur vi ska göra när vi väl är hemma hos mamma, med alla blommor och grejer och så, men det löser sig nog...

Sv: Bilresa med djuren

Hur krokigt är det?
Katter blir ofta bilsjuka.

Har inte så stor erfarenhet, men vi brukar åka upp till mina föräldrar då och då. Hittills bara med store kisen. Om man kör bil så tar det ganska exakt en timme. Sammy börjar pipa så fort vi går ut genom dörren, lugnar sig efter ett tag men piper då och då under hela resan. Brukar bli bättre när jag öppnar luckan och sticker in handen, helst om han kan ligga med bröstkorgen i min hand.

Oftast åker vi tåg. Då är det ca 10 min bil till stationen, väntetid allt mellan 10 och 20 minuter (pipande hela tiden). Tågresan tar 1 timme, han är alltid lugn på tåget. Kan pipa till en gång eller så under resan men trivs mycket bättre med tåg än med bil! Sen ca 20 minuter med bil från stationen till mina föräldrar.

Han börjar ju bli van, men det är inte så stor skillnad sedan de första åren (har haft honom i 5 år). Buss är ungefär som vanlig bil.

Har bara åkt med båda en gång, i samma bur, resa tur och retur till veterinär. Ca 10 min enkel resa. Storekatt pep som vanligt, lillekatt knäpptyst. Så det är nog olika.

Storekatt har bajsat en gång i buren. Kan ju inte gärna be honom gå på toa innan...

Bara mina synpunkter, vet inte om de är till någon hjälp?

Mvh Cissi

Tillägg: Sammy har aldrig blivit bilsjuk trots att min svåger kör rätt vilt ibland. Finns åksjukemedicin på recept vad jag minns. Det ska man testa att ge någon/några dagar innan så att man vet hur katten/katterna reagerar, det kan vara olika!

Senast ändrad av en moderator:

E20 från Mariestad till strax söder om Stockholm.

Sen ska vi ju tillbaka också 4-5 dagar senare...

vi körde rakt över sverige. det var ett jäkla liv på katterna så vi stannade efter nån timme och släppte ut dem i bilen och då blev de kolugna. vi hade med vatten till dem men det rörde de inte.
om dina katter e lugna saker så ska det nog gå bra på både resa och hos din mor annars kan det nog bli väldigt svårt för dem.

Isak har åkt långa bilresor flera gånger (4 h). Han ligger på rygg och sover i buren, men så fort man saktar av (motorvägsavfart) så vaknar han och börjar jama. Brukar stanna en gång och ta ut honom i koppel, då går han och kissar...
Med sin nya ägare har han flugit flera gånger, inga problem där heller.

Ta bort maten några timmar innan så minska risken för åksjuka. Ta med ett emergency-kit med plastpåsar, hushållspapper och en handduk eller två.

Jag var supernervös första gången jag skulle resa med honom (tåg), men det har aldrig varit några problem.

Jag åkte med mina 2 katter ca 100mil för inte så längesen (flytt till skåne från norrland) och vi körde i ett sträck med bil.. stannade och rastade dem 2 gånger, då fick de komma ut ur buren och sträcka på sig lite i sele.. erbjöd dem även mat och vatten då.
Jag hade mina tillsammans i en större bur, de var tryggare så. De hade inte åkt så mycket innan och var innekatter. (dock vana att gå i sele)

På en av våra rastplatser (lugnt ställe nästan inga bilar)
kattresa.jpg

kattresa2.jpg

kattresa3.jpg

Jag hade med mig plastpåse med extra handdukar om de skulle kissa ner dem som låg i buren (men det behövdes inte, de knep hela vägen..) Ingen av dem var heller märkbart berörd av resan när vi kom fram. :) ....var ju lite orolig innan :crazy:

Mina katter är vana att åka med hem till mor och far, en resa på 38 mil. Kör jag själv tar det drygt 4 h men dom gångerna jag slagit följe med kompisen som åkt mc tar det uppemot 6 timmar.
Det klarar dom fint, innan dom var vana skrek sunny ganska mycket men nu sover dom mest. Mina har dock en tendens att kissa ner sig om dom inte har tillgång till låda så jag har byggt om en hundbur (setterstorlek) till kattbur så dom har både låda, vatten och liggplatser i två höjder. I den buren kan jag med gott samvete ta med dom på hur långa resor som helst.
Vildkattan ligger i sin Atlasbur och säger inte ett pip på hela vägen, det har hon aldrig gjort vid bilfärd.

följe med kompisen som åkt mc tar det uppemot 6 timmar.

:rofl: Läste det först som att du tagit med katterna på mc:n och tyckte dt lät lite VÄL hårt!

Min vuxna katt har inga problem med att åka en resa på 8 timmar, hon kniper hela vägen. Nu är jag dock lite orolig för den lilla kattungen som ska prova på samma sträcka för första gången. Smart ide med att ta med extra tyg om det sker en olycka i buren, så ska jag också göra. Kattungen brukar föredra att gå på lådan en två gånger i timmer :crazy: Men hon brukar iof ligga och sova hela natten utan att gå på dass, så det verkar ju vara fysiskt möjligt för henne att hålla sig i alla falll

Jag har fått ett jättebra tips från en veterinär. Ge dem lite valerina så att de blir lite dåsiga under bilresan så blir de inte lika stressade!

Värt att prova, ska själv från Jönköping till Göteborg (18mil 2timmar) tur och retur och jag längtar INTE efter skriken jag lär få höra från kattburen..

Hur mycket i så fall?
Helt säkert att de inte kan ge några mindre bra konsekvenser?

Om de sniffar valeriana så blir de höga (kattmynta-effekt)
Om de äter den ska den ha lugnande effekt. Det fungerar inte på mig iaf, men tror inte det skadar att prova.

om det är katter som inte kissar o bajsar i hela lägenheten utan på låda, kan de få bo hos mig utanför Gbg om du hellre vill åka hit med de.

Jag har själv åkt med min katt 52 mil nonstop. I början skrek han som en gris men han somnade efter 30 mil :angel: Han fick inget lugnande då han var gammal och då är det inte så bra att ge katter sånt. Han somnde i min famn, jag tog ut han ur buren.
Dock är det inte att rekommendera ifall det händer en olycka. Framförallt inte släppa de lösa då de kan störa föraren, ex lägga sig under ngn pedal etc.

När jag sedan flyttade igen, 40 mil, körde vi också nonstop och han var lugnare då.

Tack för erbjudandet, men katterna hade nog blivit minst lika "hysteriska" över GBG så då kan vi lika gärna ta med dem.

Vi har ingen aning om hur de kommer att reagera, men vi tar till oss era tips och råd i det här tråden och hoppas på att de klarar sig.

Vi har sommarstuga i Jämtland, alltså ca. 55 mil från Sthlm. där vi bor, och vi bilar upp och ned, ca. 6 timmar, ett antal ggr./år med kissemissar och allt och det går utmärkt.

Våra kissar skriker en del under första timman, men sedan brukar de sova sig igenom större delen av resan.

Våra katter har även flugit, åkt tåg, buss, t-bana mm. massor av gånger utan problem. Katterna har alltid tagit det hela rätt lugnt.

Om några dagar har vi tänkt resa upp till jämtland igen, denna gång med tre vuxna katter och en kull småkatter.

Bädda mjukt och mysigt i buren/burarna så kommer kissen/kissarna garanterat sova på söta örat under resan!

Jag åker med mina katter till Gotland från Linköping ett par gånger per år.
Den ena är lugna gatan, ligger i sin bur och pratar lite eller sover.
Den andra däremot tycker inte om själva bilåkandet men blir inte åksjuk, hon har dock väldigt svårt med förändringar men börjar vänja sig nu. Hon ylar dom första milen innan hon lugnar sig.

Mitt tips är att packa in dom i burar och åk en sväng innan så du vet hur dom reagerar.
Jag täcker numer alltid över burarna med en filt så dom inte sitter och stirrar ut. Försöker att inte ha för varmt i bilen. Har alltid med ombyte till burarna och papper och skräppåse. Den ena kniper medans den andra inte klarar det alla gånger.
Ta bort maten några timmar innan.
Mina får varken mat eller vatten förrän vi kommit fram.
Tror jag fått med allt jag brukar göra nu :p
Just, om dom börjar yla så prata inte med dom, det brukar bli värre när dom får respons.
Blir dom så stressade av bilåkandet så dom börjar hulka och tugga fraddga så är det dags för åksjuketabletter eller något annat lite lugnande.

Vår katter är "långmilare" och några resor per år a la 100 mil är inte helt ovanligt. Det enda som jag ser till innan vi åker är att de gått på lådan innan de packas ner i resburen, som alltid säkras mha bilbältet så den inte kan kastas runt i bilen vid ev olycka. Litet pip i början ibland, men det tystnar snabbt. Min gamla katt var van resenär och åkte bil, båt, buss, tåg och flyg utan problem. Minns när vi satt på Landvetter och väntade på flyget, under tiden delade vi på en räkmacka och burdörren fick vara öppen. Minns familjen som satt intill som var grymt imponerade, när hon ville ha en räka klev hon ut på mitt knä och tittade uppfodrande, tog räkan och backade snällt in i buren igen och åt. :d

Blir dom så stressade av bilåkandet så dom börjar hulka och tugga fraddga så är det dags för åksjuketabletter eller något annat lite lugnande.

Hur snabbt märker man det?
Mina ungerska kissar klarar en halvtimmes bilåkande bra, men jag är lite nervös för stora hemresan i sommar: 2,5 timmar bil till budapest, vänta på flygplatsen, flyg till Köpenhamn (1,5 timme), tåg till malmö, bil hem. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 729
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 187
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar