Billy Allen bett...

Fibusen

Trådstartare
Har iväg hästen på lite igångsättning,och där har tjejen ridit han på ett Billy Allen offset dee tror jag det hette,och han har för första gången funkat riktigt riktigt bra med tränsning,samt att han har en helt annan bjudning och söker sig neråt i fin form. Tänder och allt är kollat,allt ser bra ut,men han har aldrig gillat tränsningen särskillt mycket. Vi har inte hunnit prova så många bett,2-delade med fasta och rörliga ringar,eggbett,och 3-delat,men han har inte visat att han gillat nått,förrens nu.

Detta bett är vad jag förstått ett westernbett,så därför jag frågar här.

Är det något att ha,kvaliten? Läste om ett som hade gått mitt itu...:crazy:
Får man tävla tex dressyr på ett sånt?
Något annat att tänka på?

Sv: Billy Allen bett...

Billy Allen tycker jag är bra bett (fast min häst inte gillar dem så värst, men det är ju en annan sak ;) ), har man riktig ordentlig otur kan väl "allt" gå av. BA är ett bra märke.

Är dock osäker på om man får tävla dressyr på det? De har ju släppt lite på bettreglerna men just det vet jag inte. Det är ju dock treledat med fast ring (vet inte om det räknas som D-ring eller egg dock).

Billy Allen är ett namn på en mundel. "Alla" tillverkare av bett har minst ett med BA-mundel. Det finns i många varianter, långa eller korta skänklar eller inga alls. Det finns som sagt många tillverkare av bett med denna typ av mundel. Personligen skulle jag inte lägga mina pengar hos HÖ**S eller han som finns i Tingsryd och Kungsbacka. Ett bra bett från någon välkänd westernbutik är klart mycket bättre. Priserna ligger på samma nivå.

Att ett bett gått av på det sätt du beskriver har jag aldrig hört. Mycket kan väl hända om man har otur och/eller är klantig. Har man otur och/eller är klantig kan man bryta revbenen när man sitter på toa och är trög i magen.

Trodde BA det var ett märke med patent på eller något, faktiskt. Men men, man lär sig något nytt. Har hört BA-kopia om till exempel Haglunds och Hööks bett.

Det är inte lätt att hålla koll på allt :)

Höökskopia kan jag hålla med om när det gäller deras wsternsortiment. Ingen häst bör tvingas arbeta i Hööks westernprylar. Skillnaden i pris på ett bra bett i en westernbutik som vet vad de säljer och pysslar med är mycket liten. Det finns som med allt dyra märken. Väljer du ett bra välbalanserat märkeslöst bett kostar det inte mer än vad Hööks ska ha för sina.

Personligen förstår jag inte varför Hööks envisas med att ha westernsortimentet kvar. Det måste tyvärr bero på att det finns tillräckligt mycket kunder som köper dessa produkter:banghead:

Nu ska vi inte vara sådana :D Jag köpte deras bomullstyglar och de funkar utmärkt, och gör mindre ont på en annan att veva med än vad lädertyglar gör :p

Man får (vad jag vet) inte tävla dressyr på Billy Allen-bett (bett med den mundelen). Jag kan förstås ha fel, har inte läst TR sedan förra hösten :p

Jag har också ett par sådana tyglar och gillar dem (som lufsa i skogen-tyglar och liknande). Däremot håller jag med om att Hööks westernstångbett (och gärna sadlarna, om jag får vara sådan) gott kunde få försvinna från hyllorna, faktiskt. :angel:

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 895
Senast: Lager
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 513
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur