problem med att ga fran western bett till "vanligt"

Sv: problem med att ga fran western bett till "vanligt"

Puh.....jag tänkte väl det. Tävlar ju bara inom wras och har ju tävlat på vanligt tredelat.

Jag är inte så inne på det här med AQHA tävlingar men ibland kan det väl finnas allbreed klasser va? Går dom då under AQHA:s regler?
Ja de går inom AQHA , Snaffle, Billy Allen, Stång

Westernfolk rider med ett tunnare, ett för dagens hästmodeller mer anpassat bett storleksmässigt. Man använder inte heller nosgrimma. Man har heller inte bettet så högt att det blir 3 veck i mungipan, som man gör inom engelsk ridning. Man har bettet ganska lågt, så att hästen själv "suger upp det" på rätt plats.

Att nosgrimma inte används är väl en sanning med modifikation?
För nog har jag sett många westernhästar med nosgrimma...

Nepp, inte det...

Ok...jag tycker det är väldigt sällan man ser nosgrimma förutom tie down och bosal.
Har nog aldrig gjort det förresten.....

Coolt, det kanske är en "lokal avvikelse" här där jag bor ;)

Visst är det en sanning med modifikation. Ingen regel utan undantag. Nosgrimma används t.ex. ibland på unghästar under träning för att de inte ska få chansen att lägga tungan över bettet.
Men på tävling är det förbjudet.

Nä, det vet ju till och med jag att man inte får tävla med nosgrimma :D

Men om man ska vara lite petig så fick man intrycket att det aldrig används, varken på tävling eller träning, och det är ju lite missvisande ;)

Varför får man inte ha tredelat bett på tävlingar?

Det får man ju?

Ur wras regelbok, 2007/2008, §169 om tränsbett och även §170B om stångbett.
... Mundelen får vara av två eller tre delar. På ett tredelat, skall mittdelen, om det är en ring vara 31 mm eller mindre i diameter. Om mittendelen är platt skall den vara 10-19 mm bred, vara maxilmalt 50 mm lång och ligga platt i hästens mun...

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Migo
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV