Billingeritten

Idaho114

Trådstartare
Tänkte rida billingeritten och är lite nyfiken på vad det kan vara för underlag? Någon som red förra året kanske?

Sv: Billingeritten

har inte ridit den, men ska anmäla mig till PP 30km i år :laugh:

nån sa att om det blir torr sommar blir det bra i skogen, regnsommar lerigt i skogen.. så jag och honey hoppas på torr sommar!

är det mycket grus och asfalt man rider på? mycket skogsvägar vore ju underbart. tycker det är lite tråkigt att nästan bara rida på grus...

Min uppfatning av Billingritten förra året var inte odelat possetiv när det gällde underlaget.
Jag startade i T50 vilket betydde att det var många hästar som gått före oss. Det var blött och kladdigt i skogen, en stig/väg vi red på var knappt framkommlig när jag kom dit men som sagt det hade varit "monsunregn" då så vägen är garanterat betydligt bättre vid lite normalare väderlek. Jag fick höra av en i klassen före som låg ganska långt fram i fältet att den väg jag syftar på var helt ok när de red där. En bäck vi skulle rida över skulle vara ganska smal (0,5m?) men den var flera meter bred. Som tur var fanns det en bro om man red en liten omväg. Första slingan var det väldigt vacker natur. Klubben måste också ha en oerhört bra kontakt med markägarna för det var mycket ridning genom hagar och över gärden= roligare än grusvägar.
Andra slingan var "spännande" att rida och jag var glad att jag har en häst som är säker på foten.
Det enda som jag tyckte var riktigt tråkigt var att det var en en mycket lång sträcka asfalt bla i brant nerförsbacke på slinga 1. Jag hade dessutom otur att vara där när det kom ett rejält störtregn så det blev lite extra halt.
Jag tog mig utan problem runt på 12,6 km/h och då kände jag aldrig att jag red på ett sätt som riskerade att vara farligt för hästen. Jag planerar att starta Billingeritten iår igen det var ett bra arrangemang och arrangörerna kan inte anklagas för vädret som ställde till banan.

det låter jättebra!

Vi ses nog där. Jag & Honey debuterar PP30km, första distansritten för både mig och henne... :banana:

Jag sällar mig också till gänget som ska rida 30km PP på Billingeritten i augusti *längtar*!
Vad jag har förstått så kommer det nog att bli ganska kuperat på sina ställen... sen skulle jag tro att det finns viss risk för en hel del grusvägar och även asfalt. Jag fick bansträckan beskriven för mig från arrangören och eftersom jag har bott i byn (Lerdala), så tänker jag spontant branta backar, grusväg och asfalt - MEN jag vet ju inte de exakta vägarna som själva slingorna är lagda på! Dessutom är arrangören väl känd i trakterna (delar av klubben har tidigare arrangerat Karolinerritten - Sveriges äldsta distanstävling), så de har säkert tumme med markägarna! (eller har i allafall rutin på hur man ska få dem med sig *ler*)

Tror hur som helst att det blir en kanonritt! Det enda som man själv kan påverka är sin egen inställning, sin ridning och sin häst - resten är villkor som är lika för alla som deltar och som man har accepterat då man anmält. :-)

vi ses där!

toppen toppen toppen om det blir kuperat och skogigt (bara jag inte rider vilse, är kass på kartor.. :crazy: :eek:), det älskar vi och är väl vana vid (rider ofta nästan en mil i ren skog, oftast inte på stigarna). bara det inte är för blött och jobbigt.

vi ses på billingen!
jag och honey är det hyfsat ljusbrunavarmblodsstoet (ej byggd som en travare speciellt, utom korset och rumpan) med stor röd rosett i svansen och illgrönt träns :D

*hi hi*
Vad kul! Jag och Bandy har rött träns och röd martingal (åsså är han ju ganska mörk skimmel...) och vi ses förmodligen mest tillsammans med en fux som har illgrönt träns - det är min sambo och hans fd riddarhäst :-)

Sen ska ni alla ta min beskrivning av banan med en ganska stor nypa salt... jag har som sagt fått bansträckningen beskriven för mig, men sedan gjort egna tolkningar utifrån kartan... och det är ju inte helt hundra (minst sagt) att jag och arrangören har hittat samma vägar... ! Fast uppför minst en backe och nerför en annan, det bara måste det blir... annars vet jag inte hur man ska kunna rida åt det hållet de har tänkt! *ler*

*ler* okidoki! ;) (Honey har rosett pga enorm sparkVARNING och grönt har vi valt som tävlingsfärg :D)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 468
Senast: Fiorano
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 574
Senast: Claraclara
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar