A

anny

Nu är det dags för mig att köpa western sadel! =) Hörde om en dam i närheten här som skulle sälja : Sadel (fint skick) träns, o massa paddar för 5000;-!! Är inte det ett riktigt kap?!

Sv: Billigt?

Det kan det vara beroende på vad det är för sadel och vilket skick den är i. Kolla så att det inte är en stål bom! Förstör ryggen! Vet inte hur vanligt det är. Men är det en fin sadel så låter priset helt oki!

Sv: Billigt?

Om det är en billighetssadel, dvs en sadel av mycket dålig kvalité som är tillverkad för att säljas till folk som inte kan något om western, så är det ett riktigt dåligt köp. Ännu sämre om den inte passar på din häst. Nypris är oftast någon/några tusenlappar, lädret är mörkt och med mycket och oregelbundna mönster för att dölja hur dåligt det är. Säljs bland annat av några rätt stora postorderföretag som inte är specialicerade på western.

Om det är en riktig westernsadel, som passar din häst och dig, så är det antagligen ett kap. Nypris på sådana sadlar brukar ligga på runt 10 000 och uppåt. Finns billigare, finns betydligt dyrare. En sådan sadel har en konstruktion som är gjord för att hålla, bättre läder används osv.

Oavsett vilket, se till att den verkligen PASSAR på din häst. Hur den ska ligga har nog diskuterats i ett antal trådar förut...

/Ida

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Fetaost
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar