billigt stallbygge?

K

knasan

Skulle vilja ha lite tips om lämpliga material för att bygga ett kallstall billigt. Det ska vara 2-3 boxar i rad med dörr rätt ut mot en liten terass, eller om man säger så här: taket fortsätter ut en bit framför boxdörrarna så det bildas en liten utomhusstallgång, utan fler väggar.

Är det en god idé att använda betonggolv med ca 1 m betongvägg, på det ställa en ofodrad brädvägg och att klä ett trätak med utomhus-tjärpapp? Andra idéer? Tegelvägg/lekablock? Är det starkare? Isåfall behövs väl putsning? Plåt är väl inte att tänka på någonstans alls, eller är det det?

Jag vill förstås göra ett bygge som står sej och är friskt länge. Och så måste det hålla för sparkar och klåda...

Sv: billigt stallbygge?

Börja med att investera i stallboken; den har många bra tips och talar om vad du bör tänka på:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Sen tycker jag du skall tänka en bit till; ska detta ENBART vara ett stall, eller skall det kunna användas till annat. Det kan vara en god investering att bygga även för andras framtid, om du inte vill bo kvar. Eller om du vill ändra inriktning i ditt hästliv, med avel etc?

Och hur gör du med lagerytor; foder, strö, utrustning och inte minst gödselstack?

Skulle byta ut betongväggen mot lecablock, och definitivt, lägga ett plåttak i st för papp. Bra plåt räcker i din livstid, det gör inte papp.
betong är mycket dyrare än Leca, dessutom slipper du formsättning som kostar virke. Mura upp väggar av Leca fullhögt (2,50) o lägg på plåt är mitt tips.

Skulle byta ut betongväggen mot lecablock, och definitivt, lägga ett plåttak i st för papp. Bra plåt räcker i din livstid, det gör inte papp.
betong är mycket dyrare än Leca, dessutom slipper du formsättning som kostar virke. Mura upp väggar av Leca fullhögt (2,50) o lägg på plåt är mitt tips.

Har du någon aning om vad leca kostar/meter
(eller hur man ska säga) så att man kan kostnadsberäkna ett stall på tex 9 x 16 meter.

Men nu vill jag gärna höra mer om det här, storlek på lecablocken?
Måste man ha puts över antar jag? På utsidan då, inget mellan plåt och leca? bara leca på insidan och inget emot det eller?

Mycket frågor blev det :D

Har du någon aning om vad leca kostar/meter
(eller hur man ska säga) så att man kan kostnadsberäkna ett stall på tex 9 x 16 meter.

Men nu vill jag gärna höra mer om det här, storlek på lecablocken?
Måste man ha puts över antar jag? På utsidan då, inget mellan plåt och leca? bara leca på insidan och inget emot det eller?

Mycket frågor blev det :D

Jodå, jag tänkte att om man gör en löstagbar front på boxarna så går det att använda dem till förvaring av allt möjligt, är boxarna breda nog för traktorredskap så går det bra.

Stallet är bara ett komplement till vår lösdrift, för att kunna ställa in hästarna vid behov t ex över natten/dagen e.d. eller om det händer något, t ex skada. Förvaring av foder har vi i ladugården, fast den behöver ju också ett ordentligt ansiktslyft! Normalt utfodrar vi hästarna i hagen, så vi traskar några meter varje dag iallafall.

Eftersom vi har mindre än fem hästar så finns inga krav på anlagd gödselstack, men vi kommer ändå att fixa till det också så småningom. Vi får försöka att koncentrera byggnaderna nära varandra. Just nu slänger vi ut skiten genom en lucka i skjulet och det är jättepraktiskt! Men det hade ju varit toppen med vattenkoppar, förstås!!! (Som komplement till hinkar).

Plåt-tak, smattrar inte det förfärligt när det regnar och smäller när det blåser? Man vänjer sej väl bara till en viss grad. Hur är det med vassa kanter?

Det låter ju bra om leca är billigare, men är det lika starkt? Behövs dubbla lager för att hålla för ev sparkar? Precis som LinnK vill jag också veta om det där med puts, det behövs väl om inte annat så för att få en jämn yta att hålla ren&hygienisk?

I vårt fall brukar vi kunna få tag på bräder relativt billigt. Då är det kanske billigast, och snyggast, att bygga en fast grund på ca 1-1,2 m och sedan ställa en brädvägg ovanpå det? Eftersom det inte behöver vara värmeisolerat heller så räcker ju en enkel brädvägg, väl? Om man vill kan man ju sätta lock på förstås.

Tack för råden! Boken har jag redan lånat ett par gånger på biblioteket, så jag vet vilken du menar. Tack!

Hästarna lär knappast ha synpunkter på att regnet smattrar på plåttaket ! Ett papptak måste underhållas vilket ett plåttak inte behöver. Leca håller för en hästspark.

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
J
Hästmänniskan Ytterligare en "jag ska bygga stall-tråd"... :angel: Orkar ni mer? :bow: Jag planerar att göra om en gammal ladugård till stall...
Svar
1
· Visningar
1 220
Senast: Jappeloup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur